Компанията „Телетол“ АД, която е подписала договор за доставка на електронни услуги за тол системата, планира да позволи на всеки, притежаващ уебсайт или мобилно приложение, да продава винетки. Това стана ясно от официално съобщение на компанията до медиите по повод медийни публикации, че част от собствеността на „Телетол“ се държи от кипърска офшорка, предаде economic.bg. Информацията беше отречена и от зам.-министъра на регионалното развитие Николай Нанков на брифинг в сряда.
Коя е компанията
Собственици на новия доставчик "Телетол" са софтуерните компании "Нованор" ООД със 70% и "Инфосистемс Интернешънъл" ЕАД с 30%, а общият брой на служителите е 56. "Нованор" е основана от завърналите се в България през 2013 г. Мартин Димитров, завършил Southampton Solent University и Лиляна Деянова (по-известна у нас като певицата ЛиЛана), завършила Лондонско училище по Икономика - LSE.
Компанията работи основно за американския пазар, като в България добиват популярност с разработеното от тях безплатно мобилно приложение за сигнали - Civi. В края на миналата година приложението е удостоено с най-голямата награда в IT сферата в България - "Джон Атанасов" - за цялостен социален принос към държавата.
"Инфосистемс Интернешънъл" ЕАД е акционерно дружество, собственост на "Информикс Груп" АД. Компанията има дългогодишен опит на софтуерния пазар като работи както в частния, така и в обществения сектор. В последната година компанията е работила с едни от най-големите европейски тол доставчици и разработчици на бордови устройства за камионите - италианската компания "Телтоника". Компанията е работила още по системата за Синята зона на София, както и по управлението на автопаркове на някой от най-големите фирми в България.
Как ще се извършва продажбата
Представляващият „Телетол“ и обявен от Forbes Bulgaria за един от най-успешните млади хора под 30 godini - Мартин Димитров, заяви, че компанията ще работи основно за дигиталния пазар, като ще отвори системата за всеки, който иска да продава винетки от негов сайт или приложение.
"Смятаме, че монополът на този пазар е пагубен, както за българската държава, така и за потребителите. Освен това, за разлика от привържениците и "пазители" на статуквото в разпространение на електронни винетки и тол такси, ние вярваме, че успешен продукт не се създава с монополна алчност, а с добър продукт и доволни потребители. Ние, като софтуерни хора, много вярваме в "краудсорсинг" модела. Затова и първото, което ще направим е да дадем достъп до всеки човек, който има сайт, приложение или физически обект и който би искал да продава винетки. Така част от парите, които се плащат за винетки ще се преразпределят към малкия бизнес, а не към корпоративни интереси" , пише в съобщението на компанията.
Другият доставчик на електронни услуги е „Интелигентни трафик системи“ ЕАД, като в сряда стана ясно, че има трети участник, който се е включил в отворената процедура.