България отбеляза инициативата "Влак свързва Европа", която е посветена на Европейската година на железопътния транспорт. "През последните 15 години положихме много усилия и реализирахме огромни инвестиции в железопътната инфраструктура, като нашата главна цел остава завършването на основните европейски коридори, преминаващи през страната“, каза министър Христо Алексиев. По думите му интермодалният транспорт трябва да получи своето заслужено място, защото това ще гарантира по-добри условия и конкурентни цени на транспортната услуга, в полза на икономиката.
„Дигитализацията в железопътния сектор е друг аспект в нашата работа, който има сериозен потенциал и трябва да ускорим превръщането на железниците в съвременни иновативни предприятия“, коментира Алексиев.
Експресът „Свързана Европа“ тръгна от Лисабон на 2 септември и до 7 октомври ще премине през столиците на всички държави членки на Европейския съюз. По време на пътуването си ще спре в над 100 населени места като ще премине 20 000 км. На 16 септември спирката му беше в София, след което потегли към Русе, през Искърското дефиле, Мездра, Горна Оряховица.
"Железниците играят важна роля в прехода към неутрална за климата Европа. Влакът символизира в редица отношения нашите основни европейски ценности - иновации, европейска интеграция, основана на културни корени и разнообразие, както и по-добри перспективи за европейската младеж. Като европейски комисар по иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта, подкрепям всички инициативи ускоряващи модернизацията на европейския железопътен транспорт", каза европейският комисар Мария Габриел.
Европа има средствата и политическата воля, за да помогне на България по модернизирането на жп транспорта. Необходимо е да бъдат свързани пристанищата на Варна и Бургас със София и Турция и трябва вертикалната линия юг-север от Румъния, през България и Гърция също да бъде свързана. Трябва да се електрифицират жп линиите до 2030 г.
Добрата инфраструктура е основата на добрите услуги, които се предлагат на гражданите. Трябва да има интероперативност в икономиката. Българският гражданин трябва да може да вземе влак, с който да пътува до Виена, Франкфурт, Берлин, Париж. Това е в основата на една модерна икономика.
По повод Европейската година на железопътния транспорт бе валидирана пощенска марка.