Бизнесът предлага България да има общ бранд за здравния туризъм, който използва минералната вода, като идеята е да бъде със слогана “Честита баня”. Идеята дойде по време на кръгла маса, организирана от Българската асоциация за туризъм, Столична община – Общинското предприятие “Туризъм”, Район "Овча купел" и УНСС, която се проведе в столичен ресторант.
Изразът “Честита баня” е познат на българите и се характеризира с нашите традиции в използването на минералните извори още от времето, когато сме били част от Римската империя. Освен това ще звучи интересно за чуждите туристи, заяви проф. Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма” в Университета за национално и световно стопанство, пише travelnews.bg.
Според нея брандът може да се наложи международно като българска баня – “Честита баня”, както са известни турската баня (хамам), финландската баня и сауна, римската баня, руската баня и др. Янева коментира, че е крайно време страната ни да се ребрандира правилно като здравна дестинация, която може да предложи целия пакет от услуги на базата на минералната вода - СПА, уелнес, балнеолечение, калолечение, климатолечение, медицински и др. Тя подчерта, че Европа като цяло започва да върви в такава посока и да инвестира в сектори, които носят повече приходи в сравнение с масовия туризъм.
Проф. д-р Еленита Великова от катедра „Икономика на туризма” в УНСС предложи да започнат да се създават центрове за събития, където има минерална вода. Тя даде за пример Велинград, където вече изграждат подобно място. “Вместо общините да се чудят какво да правят със старите бани и да се рушат, те могат да ги възстановят и да функционират първо по предназначение като минерални бани, но и след това като места за провеждането на различни събития”, коментира пред TravelNews Великова.
Председателят на Българската асоциация за туризъм Ивелин Кичуков обяви, че София може да се ребрандира като ски и термална дестинация, защото има условията на близката планина Витоша и на минералните извори. За целта трябват нови лифтове и писти. “София е единствената столица в Европа, която може да предложи едновременно ски и СПА туризъм с истинска минерална вода”, подчерта той. Според него потенциалът е много голям, като бизнесът и общината трябва да мислят в тази посока. Освен това градът има необходимата инфраструктура - стари бани, хотели, СПА центрове, рехабилитационни центрове, болници, международно летище и др.
София има изключителен потенциал да стане столица на термалните бани в Европа, обясни арх. Ивайло Захариев от Българска асоциация за термално наследство. В момента всички минерални бани, които са и паметници на културата, са под крилото на Районния исторически музей на София, и те не са приоритетни за възстановяване като такива. Важна е традицията на банята в България. Тя е микс между турската баня и европейската балнеология. Има едно цялостно неразбиране към тази стара традиция. В много държави, като Испания, където имат наследство от арабите, а и в Турция, има много запазени бани от старо време. Те се ползват по начина, по който са се е случвало това преди стотици години. В Япония във всеки квартал на Токио има бани, които са пълноценни места за релакс, коментира пред TravelNews Ивайло Захариев.
В Столична община е създадена работна група с бизнеса във връзка с използването на минералната вода и баните, съобщи Александър Серафимов, експерт в дирекция “Европейски политики, международна дейност и туризъм” към общината. Тя трябва да даде предложения и да изготви стратегия за развитието им. Директорът на общинското предприятие “Туризъм” Антон Пенев коментира, че на първо време трябва да се оправят баните, да се създаде необходимата инфраструктура и продукт и тогава да започне брандирането и рекламата на София като термална и ски дестинация. В противен случай ще се получи обратния ефект.
Шеф Петър Янков, собственик и главен готвач на ресторант Petrus и зам.-председател на БАТ, обяви, че заведенията и шеф готвачите в София вече работят и в посока да започнат да предлагат регионална кухня, която е типична за шопския край. Освен това да работят и с регионални продукти.