Отидете към основна версия

4 304 8

Пуснаха в действие ключово инфраструктурно съоръжение (СНИМКИ)

  • полша-
  • виленската коса-
  • инфраструктура-
  • съоръжение

Инвестицията във Виленската коса е на стойност 425 млн. USD

Снимки: ЕРА/БГНЕС

Навигационният канал през Виленската коса беше тържествено открит в Полша. В събота първите кораби преминаха през него. Виленската коса е тясна ивица земя, която разделя Калининградския залив от Гданския залив. Дължината на шипа е 65 километра (35 от тях принадлежат на Руската федерация). В Полша тя е свързана със сушата, а в района на Калининград е отделена от сушата чрез плавателен пролив. От няколко години Полша строи плавателен канал с дължина повече от километър и дълбочина 5метра. Това ще позволи на кораби с газене до четири метра, дължина до 100 метра и ширина до 20 метра да влизат в пристанището на Елблонг.

В допълнение към канала със система от шлюзове и портали са изградени изкуствен остров с площ от почти 200 хектара и подвижни мостове. По последни данни стойността на строителството възлиза на почти два милиарда злоти (около 425 млн. USD).

Тържествената церемония по откриването на канала през Балтийската коса беше посветена на 83-ата годишнина от началото на Освободителната кампания на Червената армия - набор от политически и военни мерки на СССР за законно връщане на контрола над териториите на Западна Украйна и Западна Беларус.

На събитието присъства висшето ръководство на Полша, включително президентът Анджей Дуда и премиерът Матеуш Моравецки, председателят на управляващата партия "Право и справедливост" Ярослав Качински.

Започвайки изграждането на канала, полските власти обърнаха специално внимание на факта, че благодарение на него ще бъде възможно да се влезе в лагуната на Висла (Калининградския залив), заобикаляйки руските териториални води. Полските кораби ще имат свободен достъп до всички пристанища на лагуната Висла (Балтийско море) и до морското пристанище Елблонг. Досега корабите трябваше да влизат в лагуната на Висла и в пристанището Елблонг през териториалните води на Русия, като предварително уведомяват руските власти. В същото време Русия имаше право да забрани преминаването на кораби през своята морска територия.

Полският президент Анджей Дуда, говорейки на церемонията по откриването на канала, призна, че той има повече политическо, отколкото икономическо значение, тъй като през него могат да плават кораби с малко газене. „Тук не говорим за това дали най-големите кораби могат да плават тук. За да получим стоки от най-големите кораби, имаме други пристанища. За да натоварим най-големите кораби, имаме други места на брега на Полската република. Говорим за това, че и този път беше отворен символично, за да не се иска съгласието на държава, която не ни е приятелска“, каза той.

По-рано по това време изпълняващият длъжността губернатор на Калининградска област Антон Алиханов възложи на специално създадена работна група, включваща еколози, ихтиолози, океанолози, хидроинженери и други специалисти, да оцени екологичните рискове от изграждането на плавателен канал през Балтийската коса в Полша . По думите му руските еколози многократно са отправяли писмени искания до полската страна с молба за изясняване на ситуацията със строителството на плавателния канал, но дълго време не са получавали отговор от полските си колеги.

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 8 гласа.

Свързани новини