Годините след пандемията, причинена от коронавируса, доведоха не само до бързо възстановяване на авиационния пазар, но и до стремителното му разширяване. Летището в Истанбул вече иззе доста от полетите на Франкфурт и Лондон. Наскоро беше обявен проект и за ново голямо летище в Полша, което ще погълне 30 млрд. USD.
Буквално преди дни излезе информация за реализирането на две нови огромни летищни проекта – в Дубай и Саудитска Арабия, които определено ще прекроят авиационния пазар. Те ще доведат не само до ръст на пътниците, но и ще утвърдят двете дестинации като едни от най-големите международни хъбове.
Дубайското летище вече е едно от най-натоварените в света. Именно това е и причината на него да бъде изграден и най-големият пътнически терминал в света. За мащабността му, може да се съди по стойността на инвестицията – 35 млрд. USD. Той ще разполага с 400 изхода и 5 писти. Така Дубай ще може посрещне 300 милиона пътници до 2030 г.
Другият голям проект, който ще бъде реализиран е на стойност 50 млрд. USD на територията на саудитското летище „Крал Салман“ в Рияд. Това ще е най-голямото летище по брой обслужени пътници към 2030 г., а именно 185 милиона пътници на година.
Само тези два проекта представляват 80% от инвестициите в летищна инфраструктура в региона на Близкия Изток и Северна Африка.
Сред по-малките проекти са терминал с 28 изхода на кувейтското летище. Това ще увеличи броя на преминаващи пътници през него до 50 милиона на година.
Само през тази година Ирак ще открие 3 нови летища, а Египет разширява летищната си инфраструктура, за да може да достигне годишен капацитет на обслужени пътници 72.2 милиона до края на текущата година.
Новите проекти ще превърнат региона на Близкия изток и Северна Африка във важни транзитни точки, като отнемат част от тази функция от Европа и централна Азия. И всичко това ще се случи много бързо – до 2030 г. отбелязват анализатори.
Подробна статистика за средните цени на имоти в България по градове и квартали може да видите ТУК