Неговата музика е необятна като земята, която го е родила. Критиците го наричат "Последният романтик на 20-и век" и "Божество с три лица", а мнозина от тях се опитват да определят творческия му облик с думите "най-руският от всички композитори", пише БНР.
"Аз съм руски композитор и моята родина сложи отпечатък върху характера и възгледите ми. Ако искате да знаете какво чувствам – слушайте музиката ми!" – казва самият Рахманинов, чийто остро-лиричен усет за епохата неизменно се свързва в съзнанието му с образа на горещо обичаната Родина, с безпределността на нейната шир, мощта на нейните стихии и нежната крехкост на разцъфващата ѝ пролетна природа.
Творец със силно, ярко самобитно дарование, гениален пианист, който няма равни сред съвременниците си, и същевременно – изтъкнат диригент, Рахманинов е феноменално надарен музикант и трудно може да се каже коя от трите страни на неговата дейност е определяща. Съвременниците му се затрудняват да отговорят на този въпрос.
"Когато слушаш неговото Трио или Втория му концерт, или сонатата за виолончело, или "Франческа"… или пък нещо друго, още по-добро – пише един от критиците – си мислиш: ето кой е роден да композира! Да зареже всичко друго и да композира!... И слушайки как Рахманинов дирижира "Живот за царя" или "Дама пика", или някоя от симфониите на Чайковски или сюитите на Григ, си мислиш: ето кой е роден да дирижира! Да зареже всичко друго и да дирижира! Но Рахманинов е също така и пианист! И захласнат от това как той изпълнява концерта на Чайковски или собствените си творби, си мислиш: ето кой е роден да свири на пиано! Да зареже всичко друго и да свири"…
Сергей Рахманинов е автор на 3 симфонии, 3 опери ("Алеко", "Скъперникът-рицар" и "Франческа да Римини"), 4 клавирни концерта, Рапсодия по теми на Паганини, кантатата "Пролет", симфоничните поеми "Камбаните" и "Островът на мъртвите", литургията "Св. Йоан Златоуст", "Всенощно бдение", фантазията "Скала", прекрасната "Вокализа", 24 прелюдии и 15 етюди-картини за пиано, 83 романса, две клавирни триа и още много други творби.
В двата часа на неделната музикална вечер (23 април от 22 часа) по програма "Христо Ботев", посветена на 150-ата годишнина от рождението на композитора, ще чуете някои от най-популярните страници от неговото творчество, както и негово авторско изпълнение на две от клавирните му пиеси.