Отидете към основна версия

6 670 14

„Южен поток“ е погребан

  • южен поток-
  • погребан-
  • проф. тасев-
  • син поток-
  • газ-
  • газопровод

България вече се прости с мечтата да бъде енергиен център на Балканите. Транзитът на газ е машина за пари, но по-важното е, че си фактор

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Основна философия на проекта „Южен поток“ вече не е актуална. Все пак не трябва да забравяме, че ситуацията на газовата карта на света е изключително динамична. Погледнете проекта ТАНАП, който се предвижда да е една мощна енергийната магистрала,която преминава през цяла Турция от изток на запад. Това заявя в интервю за Факти.бг енергийният експерт проф. Атанас Тасев.
 

Проф. Тасев, „Южен поток“ окончателно ли е погребан или можем да очакваме неговия рестарт?

Съдейки по характера на енергийната политика на руския президент Владимир Путин очевидно е погребан, защото той не прави крачка назад.

Русия е горд народ. Трябва да говорим вече за всичко друго, но не и за „Южен поток“. Неговата основна философия не е актуална. Проектът искаше да се заобиколи Украйна. В момента обаче Киев привлече сериозни чужди инвеститори в газопреносната мрежа, които са заинтересовани да запазят досегашните пътища на транзит.

Анализатори твърдят, че евтиният петрол е погребал скъпия „Южен поток“. Доколко разтърсваната от икономическа криза Русия може да гарантира изграждането на паралелна тръба на „Син поток“?

Самият „Газпром“ е заложил в своя сайт изграждането на „Син поток“-2. По това паралелно на „Син поток“ трасе се прогнозират да се пренасят около 32 млрд. куб. м. руски газ. Това е числото, което е записано преди години. Твърдото към днешна дата е, че има някакъв меморандум между Путин и Ердоган за нещо, което ще помислим, видим и изчислим. Не трябва да го приемаме в буквалния смисъл. С думите си за Южен поток Путин изненада дори и своите хора като премиера и шефовете в „Газпром“.

Другото реално е, че капацитетът на Син поток се увеличава с нови 3 млрд. куб. м. синьо гориво годишно от 16 на 19 млрд. куб.м. газ.

Това са реалните договорености, а всичко друго е в бъдещето.

Все пак не трябва да забравяме, че ситуацията на газовата карта на света е изключително динамична. Погледнете проекта ТАНАП, който се предвижда да е една мощна енергийната магистрала, преминаваща през цяла Турция от изток на запад. До 2026 г. по проекта трябва да се пренасят 60 млрд. куб.м. синьо гориво.

Вече се наблюдава сблъсък с интересите на Турция. По тази причина ТАНАП уби Набуко. Анкара не иска да е транзитираща страна, а да продава синьо гориво.

ТАНАП е чисто турски газопровод. Анкара ще купува и продава. Трябва да се отбележи, че до скоро Турция имаше забрана в законодателството си да бъде транзитираща страна. Под натиска на преговорите за членство в ЕС, които вървят трудно и се точат във времето, тази забрана беше премахната. В същото време ТАНАП се строи като чисто турски газопровод, за да може Анкара да купува и продава синьо гориво.

Единственият пробив е, че има обещание през ТАНАП да минат 10 млрд. куб.м. газ за Трансадратическия газопровод.

Ако Путин иска чрез паралелното трасе на „Син поток“ да стигне до Турция, а оттам до сухоземното трасе до Гърция, то той опира пак до същия казус, който препъна Южен поток.

Атина като член на ЕС не може да избегне изискванията на Третия енергиен пакет. Преди дни излезе любопитна информация, според която в Москва ще започне да работи газова борса за експорт. Това показва готовността на Русия да се включи в Третия енергиен пакет на ЕС.

Досега битката беше за входа на „Южен поток“, на който стоеше „Газпром експорт“. Той е изключителен монополист в Русия и не пускаше други участници. В момента се наблюдават сигнали за промяна в тази политика.

Не трябва да се забравя, че морската част на „Син поток“ е много по-кратка от тази на вече бившия „Южен поток“.

Доколко е приложима идеята на премиера Бойко Борисов във Варна да се изгради газов хъб?

Става дума за изграждане регазификационен терминал във Варна. Това означава, че ако Москва приеме тази идея, то трябва да изгради завод за втечнен природен газ в района на Анапа, а оттам със съответните кораби да превозва синьото гориво до България.

Остава обаче основният въпрос, а от Варна накъде?..... Досега Русия беше поела ангажимент да финансира и да изгражда газовото трасе в Северна България.

В момента сме в ситуация, при която въпросите са много повече от отговорите.

В момента се наблюдава тенденция да се свържат „Син поток“ 2 и ТАНАП.

Стои въпросът как ще се транспортират тези огромни количества газ до Европа след като Трансадриатическият газопровод има капацитет от 10 млрд. куб.м. газ и няма планове за неговото разширяване.

Простихме ли се с мечтата да бъдем енергиен център на Балканите?

България вече се прости с мечтата да бъде енергиен център на Балканите. Транзитът на газ е машина за пари, но по-важното е, че си фактор. В момента се преувеличава ролята на интерконекторните връзки. Те се използват само при криза. Вложените в тяхното изграждане пари са милиони хвърлени на вятъра. Несериозна е политиката да очакваш по интерконектора да мине нещо, ако се случи нещо.

Разберете – от транзит не се печели, а се печели от продажбата на синьото гориво.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини