Отидете към основна версия

1 410 2

Допълнителен данък отнема предимството на България за чужди инвестиции

  • данък-
  • емил хърсев-
  • българия

Така финансистът Емил Хърсев коментира предложението на финансово министерство за възможността общините да увеличават данъка над физическите лица

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Предложението на Министерство на финансите на общините да им бъде позволено да налагат данък до 2% над физическите лица представлява увеличаване на подоходното облагане в България и е отстъпление от едно от малкото предимства на страната като дестинация за чуждестранни инвестиции“.

Това заяви пред Факти.бг финансистът Емил Хърсев относно предложението на Министерство на финансите на общините да им бъде позволено да вдигат данъците на физическите лица с до 2%. Евентуалното ограничаване на плащанията в брой няма да ограничи сивата икономика и нейното влияние, допълни финансистът.

Одобрявате ли предложението на финансовото министерство за промяна, която ще позволи на общините да вдигат данъците над доходите на физическите лица с до 2%?

Не одобрявам предложението. Това представлява увеличаване на подоходното облагане в България, а освен това не е равномерно по общини и е изключително трудно за администриране, с възможност да се стигне дори до хаос при изчисляване и внасяне на данъка, тъй като при нас данъчните са прехвърлили тази функция предимно на работодателите. Много малко са самоусгиуряващите се лица, които сами си плащат. Освен всичко това представлява отстъпление от едно от малкото предимства, които България има като дестинация за преките чуждестранни инвестиции. Това е простото, единно, универсално и ниско данъчно облагане, което имахме. Подобно решение би компрометирало идеята, че България запазва една трайна и постоянна данъчна структура.


Смятате ли, че би било по-добра опция тези 2% да не се налагат под формата на данък, а държавата да прибира само 8% от плоския данък, а останалите 2% да отиват в общините?

По много различни начини може да се организира преразпределението на средствата между републиканския бюджет и бюджета на общините. Един от начините е пропорционално на данъка, който се събира в съответната община, бюджета да го преразпределя обратно. Това, което се прави в момента с регулирането на общинските бюджети е една значително по-ясна и проста процедура. Въпросът с регулирането на местните бюджети няма да бъде решен с въпросните 2%. Изключително трудно ще е за Националната агенция по приходите да следи на кой къде към момента му е постоянното местожителство, за да преразпределя част от неговия подоходен данък в съответната община. Излишно и ненужно е това, според мен. Хубаво е тази идея да бъде обсъдена с хора, които разбират от технология и идеология на данъчното облагане.

Смятате ли, че предложението за ограничаването на плащанията в брой до 5000 лева може да ограничи сивата икономика?

Категорично не. За това е сива икономика, защото не се регистрира. Това, което може да се следи в плащанията в брой е в рамките на регистрираната, отчитаща се, представяща дани и водеща счетоводство част от икономиката. Сивата икономика ще работи на сиво или ще изчезне. Тя друг шанс няма. Каквито и контроли да се въвеждат върху движението на българската единица, ясно е, че сивата икономика може да се разплаща и в евро и в долари. За нея това е особеното, че е скрита.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини