Отидете към основна версия

6 223 6

Как да обиколиш остров Бали на скутер и да останеш жив

  • бали-
  • скутер-
  • правила-
  • движение
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Бали е безспорно скутер-ориентирана дестинация и това наистина е най-лесният начин да се пътува из острова на кратки (понякога и не толкова) разстояния, споделя Адриана Василкова, блогър и член на Асоциацията на собствениците на туристически онлайн медии. Ако ме питате дали го препоръчвам като начин на придвижване обаче, ще се замисля какво да отговоря… Скутерите са много опасни, но в същото време без тях си като с вързани крака. Ние все пак решихме да рискуваме, въпреки всички рискове.

Недостатъците

Много е опасно! Дори не знам как успяхме да се върнем без нито един инцидент. Не си спомням да съм се запознала с някой в Бали (а срещнахме доста хора), който да не ми е разказал история как си е счупил я крак, я ръка или е паднал и си е свалил кожата от половината тяло. Все пак всички карат по шорти и това е често срещана гледка.

Движението в Бали е ляво (обратно на нашето), което също е доста объркващо. Освен това правила не съществуват, ако има такива не се спазват изобщо. Въобще, цялата какафония на пътя е много изморителна и натоварваща. През някои от дните по време на приключението ни в Бали се наложи да караме скутера по 4-5 часа на ден. Да, и аз си мислих че е забавно, но ми дойде малко в повече. Изморително е не само за шофьора, но и за пасажера зад него, защото седалката е малка (за големи хора като нас), раницата тежи, вратът се схваща и други подобни.

Предимствата

Без скутер си загубен. Остров Бали изобщо не е пригоден за пешеходци. И тук, както и в Дубай пешеходците нямат никакви права. Дори да намериш тротоар, не трябва да спираш да се оглеждаш, защото мотористите обичат да минават по него, заради задръстванията.

Колко струва наема на скутер на остров Бали?

Може да се наеме скутер почти навсякъде за около 600 000 рупии на месец (80 BGN) или около 50 000 рупии на ден (4 BGN). Каските са включени в цената и обикновено не се изискват специални документи или депозит, само шофьорска книжка.

Цената на горивото в Бали е много ниска. Пълен резервоар за 20000 рупии, 2,50 лева. Ако не успеете да намерите бензиностанция и закъсате някъде по пътя, почти във всеки един магазин може да си купите литър бензин. Струва 10000 рупии – 1.80 лева.

Ако се чувствате по-комфортно при шофиране на кола, може да наемете някоя, но най-вероятно ще прекарате много повече време в движение. Скутерите могат да криволичат през колите и да се поберат в тесни пространства. Също така, колите са по-трудни за паркиране, докато скутера може да оставите почти навсякъде. Нямам опит с наемането на кола и нямам идея как стоят нещата там, но шофирането ми се струваше невъзможно. Улиците са малки, движението е лудница и ако наемате кола, по-добре да е със шофьор.

Какво става ако спукате гума, счупите скутера или загубите каската?

Само без паника, на мен за два дни ми се случиха и трите неща.  Много се ядосвах, а моят приятел, който живее там от известно време, не спираше да повтаря: “Спокойно бе Анчи…това е Бали”. И така…, гумата дойде да я смени човек на място за около 10 лева. За каската, която ни откраднаха платихме 20 лева, а за счупения фар 40. Такива неща се случват постоянно в Бали, за това си пригответе едни стотина лева от бюджета. И само спокойно, това е Бали.

Какво да очаквате?

Не се изненадвайте ако видиите 4-ма души на един мотор или двойка индонезийци с кошници с кокоси на главите и малко бебе по между им. Хората там носят всичко на скутерите си - деца, кучета, климатици, дивани… След две седмици в Бали вече ми се струва, че мога да пренеса всичкия багаж от квартирата си само с помощта на скутер. Е не, няма да пробвам.

А какво става когато завали?

Слагате дъждобрана и продължавате. За това задължително си купете един, когато стигнете. А пък ако го забравите не се ядосвайте. Наслаждавайте се на дъжда, докато се прибирате. Така или иначе ще вали, поне да е весело.

Още в Бали направих кратък списък със съвети за шофиране, за тези от вас, които са решили да обиколят острова на скутер. Записвах си ги в телефона, докато се возих на скутера.

13 Златни правила за шофиране на скутер на остров Бали

1. Не си гледайте телефона, докато карате или се возите. А ако решите да го правите го дръжте много, ама много здраво. Има много дупки и като нищо ще го изпуснете.

2. Слушайте! Огледалата имат слепи зони и при изпреварване може да не забележите как някой профучава покрай вас.

3. Не се отпускайте! Постоянно нещо се случва наоколо, обстановката е много натоварена. Пясък по завоите, кучета, пресичащи възрастни хора, бягащи деца, неправилно изпреварващи коли, кокошки, маймуни, зайци, боклук, въобще всичко.

4. Не изпреварвайте от ляво. Може да има спрени коли или някое от горе изброените и да попаднете под гумите на някой камион.

5. Не карайте по-бързо от местните. Въпреки, че голяма част от туристите го правят.

6. Местните забравят мигачите си включени или забравят да ги включат изобщо. За това не се доверявайте много на сигналите, които дават.

7. Гледайте стоповете на колите и скутерите пред вас.

8. Спазвайте дистанция не само напред – назад а и в ляво – дясно.

9. Карайте в права линия.

10. Помнете, че никой не се опитва да ви убие, дори и да изглежда така.

11. Карайте с каска със слюда и слънчеви очила.

12. Не забравяйте винаги да носиите шофьорската си книжка, защото е много вероятно да ви спрат полицаи и да ви я поискат. И не че е проблем. Няколко хиляди рупии рушвет и няма да имате проблеми.

13. Дръжте дъждобран под седалката, защото има внезапни проливни дъждове.

 

 

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини