Най-напред баба и внуче. После цяло семейство с две деца. Накрая майка с дете. Осем души изгубиха живота си само вчера по пътищата на страната. Заради изгубен контрол върху автомобила, заради неправилно изпреварване, заради...органите още разследват. Казват, че журналист или лекар трудно може да се просълзи от нечие нещастие. Не им вярвайте. И не приписвайте последните кошмари на датата 13-ти. Де да беше така, всеки тринадесети щеше да е обявяван за ден без автомобили. Чиста работа.
Жертвоприношенията към невидимия Бог на асфалта продължават със страшна сила, а той става все по-алчен и жаден за кръв. Особено през горещите месеци. За последните три години 200 човека губят живота си всяко едно лято.
Всичко това става на фона на решителните мерки, които властта обяви, за намаляване на жертвите и произшествията на пътя. Идеите на специалистите валят със страшна сила, организират се кръгли маси, медиите буквално са окупирани от представители на КАТ, СБА и, за съжаление, от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Според шефовете на КАТ, основните причини за произшествията на пътя са погазване на правилата от страна на водачите и игнориране на действащото законодателство. Специално за противодействие на агресивните шофьори по магистралите се обмисля въвеждане на практика, действаща в други страни. Да бъдат проследявани и заснемани от необозначени полицейски автомобили. След което да се сблъскат със строгостта на закона. 4300 автомобила са с прекратена регистрация заради неправоспособни водачи за последните три години.
Други идеи – да се отнемат книжки за неплатени актове, да се обвържат административните услуги с глобите, да се поставя патрулка пред всяко училище. Последното звучи като предизборното обещание „във всяко село – полицай“. Та нали така всички налични патрулки в страната трябва да станат „училищни“. Добра идея е, но на този етап си остава просто идея.
В началото на юли пък бяха премахнати пътните знаци, предупреждаващи за камери на КАТ за контрол на скоростта, което предизвика бурни дискусии и, както изглежда, ще даде обратен ефект. Как катаджиите ще отговорят на силно занижения респект към пагоните им – като официално станат шумкари ли?!
В селата, малките градчета и циганските махали масово се карат НЛО-та, плачещи за репатрак. В по-големите градове келеши-дрифтъри тормозят и плашат народа с въртене по по-широките улици и булеварди, дори посред бял ден. Нулево зачитане на закон и разпоредби. Нулев респект към органите на реда. За отнето предимство на кръстовище веднага се вадят боксове и ножове, като в нискобюджетен филм, финансиран от местна кабеларка. Съотношението между пияни и дрогирани водачи сигурно скоро ще се изравни. А какво да кажат клетите пешеходци – да пресичаш на „зелено“, вече е по-опасно, отколкото на „червено“. Не знаеш, откъде ще ти дойде белята. Моля, не го приемайте като поощрение.
На фона на това само преди няколко дни стана ясно, че Върховната административна прокуратура е констатирала пропуски от страна на МВР при осъществяване на контрола за движение по пътищата. Намалял е броят на съставените актове в сравнение с предходни години. За съжаление, не заради липса на нарушения. Увеличен е и броят на отменените наказателни постановления. Прокуратурата настоява за предприемане на спешни мерки, тъй като не се забелязва положителна тенденция в качеството на административно-наказателната дейност в по-голяма част от структурите на МВР. Какво излиза – вместо прилагане на цялата строгост на закона с цялата му сила – отпускане на хватката срещу нарушителите.
За финал – честите опити за реформи и постоянни промени в нормативните уредби, рядко носят практическа полза, тъй като топлата вода е открита отдавна. Още по-малко помагат за съхранение на накърнения авторитет на институциите през последните 27 години. Резултатът го виждаме във всички сфери на живота у нас. А някои от тях са ангажирани директно с опазването на човешкия живот.