Най-напред баба и внуче. После цяло семейство с две деца. Накрая майка с дете. Осем души изгубиха живота си само вчера по пътищата на страната. Заради изгубен контрол върху автомобила, заради неправилно изпреварване, заради...органите още разследват. Казват, че журналист или лекар трудно може да се просълзи от нечие нещастие. Не им вярвайте. И не приписвайте последните кошмари на датата 13-ти. Де да беше така, всеки тринадесети щеше да е обявяван за ден без автомобили. Чиста работа.
Жертвоприношенията към невидимия Бог на асфалта продължават със страшна сила, а той става все по-алчен и жаден за кръв. Особено през горещите месеци. За последните три години 200 човека губят живота си всяко едно лято.
Всичко това става на фона на решителните мерки, които властта обяви, за намаляване на жертвите и произшествията на пътя. Идеите на специалистите валят със страшна сила, организират се кръгли маси, медиите буквално са окупирани от представители на КАТ, СБА и, за съжаление, от Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
Според шефовете на КАТ, основните причини за произшествията на пътя са погазване на правилата от страна на водачите и игнориране на действащото законодателство. Специално за противодействие на агресивните шофьори по магистралите се обмисля въвеждане на практика, действаща в други страни. Да бъдат проследявани и заснемани от необозначени полицейски автомобили. След което да се сблъскат със строгостта на закона. 4300 автомобила са с прекратена регистрация заради неправоспособни водачи за последните три години.
Други идеи – да се отнемат книжки за неплатени актове, да се обвържат административните услуги с глобите, да се поставя патрулка пред всяко училище. Последното звучи като предизборното обещание „във всяко село – полицай“. Та нали така всички налични патрулки в страната трябва да станат „училищни“. Добра идея е, но на този етап си остава просто идея.
В началото на юли пък бяха премахнати пътните знаци, предупреждаващи за камери на КАТ за контрол на скоростта, което предизвика бурни дискусии и, както изглежда, ще даде обратен ефект. Как катаджиите ще отговорят на силно занижения респект към пагоните им – като официално станат шумкари ли?!
В селата, малките градчета и циганските махали масово се карат НЛО-та, плачещи за репатрак. В по-големите градове келеши-дрифтъри тормозят и плашат народа с въртене по по-широките улици и булеварди, дори посред бял ден. Нулево зачитане на закон и разпоредби. Нулев респект към органите на реда. За отнето предимство на кръстовище веднага се вадят боксове и ножове, като в нискобюджетен филм, финансиран от местна кабеларка. Съотношението между пияни и дрогирани водачи сигурно скоро ще се изравни. А какво да кажат клетите пешеходци – да пресичаш на „зелено“, вече е по-опасно, отколкото на „червено“. Не знаеш, откъде ще ти дойде белята. Моля, не го приемайте като поощрение.
На фона на това само преди няколко дни стана ясно, че Върховната административна прокуратура е констатирала пропуски от страна на МВР при осъществяване на контрола за движение по пътищата. Намалял е броят на съставените актове в сравнение с предходни години. За съжаление, не заради липса на нарушения. Увеличен е и броят на отменените наказателни постановления. Прокуратурата настоява за предприемане на спешни мерки, тъй като не се забелязва положителна тенденция в качеството на административно-наказателната дейност в по-голяма част от структурите на МВР. Какво излиза – вместо прилагане на цялата строгост на закона с цялата му сила – отпускане на хватката срещу нарушителите.
За финал – честите опити за реформи и постоянни промени в нормативните уредби, рядко носят практическа полза, тъй като топлата вода е открита отдавна. Още по-малко помагат за съхранение на накърнения авторитет на институциите през последните 27 години. Резултатът го виждаме във всички сфери на живота у нас. А някои от тях са ангажирани директно с опазването на човешкия живот.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Будалата
09:29 14.08.2017
2 Аном
Коментиран от #14
09:48 14.08.2017
3 АХА
Всеки ден пътувам до Пловдив по работа. Изпреварват като луди с над 160, в същото време няма нито един полицай, който да ги спре или глоби.
Нито един !
Като няма контрол, всеки си прави каквото иска !
09:57 14.08.2017
4 Пеньо
10:13 14.08.2017
5 защо
10:15 14.08.2017
6 Димитър
10:38 14.08.2017
7 Бай Ганьо
Отговора е ясен и причината за високата смъртност у нас са "прекрасните" ни пътища!
Некачествено изпълнение, слаб контрол, долнопробни материали и стари технологии, а да не изключим, че сме с най-зле поддържаната инфраструктура на Балканите.
Да живее Тиквата и обкръжението му от долнопробни продажни бълхи, както и всички преди него(без изключение)!
10:40 14.08.2017
8 Morgoth
1. Дострояване на магистралите. Те са доказано най-безопасните пътища, защото носят на голям трафик и най-важното не може да се изпреварва в насрещното.
2. Уеднаквяване на скоростта на трафика с цел избягване на изпреварванията.
- премахване на допълнителните ограничения за скорост (под 50/90/140)
- строги наказания не само за по-бързите, но и за по-бавните които не спират да пропуснат колоната
- камери за средна скорост с големи знаци които да предупреждават за тях
- намаляване на зоните където изпреварването е разрешено
3. Създаване на условия в големите градове, които да накарат шофьорите да слязат от колите, защото се чувстват по-добре в градския транспорт
4. Да се мотивират водачите да инсталират записващи устройства и да се улесни подаването на сигнал за нарушители по заснетото от тях. Така всеки наглец много бързо ще се сдобие с множество актове, а това драстично ще намали изнервеността на водачите и от там агресията.
5. И не на последно място глобите трябва да бъдат, не високи, а неизбежни. Безумие е събираемостта да бъде 30% и да се правят смешни акции по границите с проверки на пътниците дали случайно нямат книжка и неплатени актове. От КАТ трябва да знаят кой си и да имат връзка с теб до степен когато те снимат още да виждаш камерата на задното огледало когато получиш СМС-а с глобата.
Коментиран от #13
11:04 14.08.2017
9 200 Nm
11:05 14.08.2017
10 ПАТИЛ И ПРЕПАТИЛ С 50 ГОДИШЕН СТАЖ
11:28 14.08.2017
11 КАТ
11:31 14.08.2017
12 Гост
Ако караш в аварийната лента има глоба, но е малка. Тя не се налага на никого, съответно хората карат там и като се замисля повечето катастрофи на магистрала са ставали именно заради това.
Съответно КАТ решават да вдигнат глобата на някаква колосална сума, че да имало ефект. А как разбраха че преди не е имало ефект като е нямало кой да следи???
11:33 14.08.2017
13 Много весело
До коментар #8 от "Morgoth":
Ти предлагаш ние да вършим работата на КАТ? а те да си пият спокойно кафето? Освен магистралите, трябва да в добро качество и другите пътища, т.к. (освен в рекламите на Пеевски) до повечето места в БГ няма магистрали и няма да има. Улиците в градовете. Но си забравил да задължат всички пешеходци, да си окачат големи табели с ЕГН-то на челото и на врата, за да може КАТ да ги снима. В МВР работят достъчно хора (на 250 по един полицай), време тези хора да бъдат накарани да си вършат работа, за която им се плаща. Да се намалят чиновниците там, а да се дадат повече пари на тези, които реално работят.11:39 14.08.2017
14 дрън дрън
До коментар #2 от "Аном":
Пич , не е виновна полицията, виновен е манталитета на българина. Родителите от поне едно поколение не възпитават децата си на ценности , морал ,зачитане на човешката личност и живот. Раждат се по-големи изроди и тъпаци, които си мислят ,че са безсмъртни и погазват всички правила и ценности. И 5 милиона камери , полицаи и глоби да въведат българина като си го няма в главата нищо няма да се промени.Трябва промяна в манталитета и начина на мислене в обществото и тази промяна тръгва от всеки един гражданин като биологична единица. След това въе всяко семейство трябва да се възпитават определени ценности и чак тогава ще се усети промяната в обществото.
Няма да помогнат нито глоби, нито нищо. Празните богаташки и други тикви ще продължават войната на пътя докато няма "възпитани" ценности в обществото
12:08 14.08.2017
15 ГЛОБЕН В ИСПАНИЯ
12:38 14.08.2017
16 коментатор
12:40 14.08.2017
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 ВИванов
14:46 14.08.2017
19 Ники
15:25 14.08.2017
20 Гоуст
Това с глобите е след дъжд, качулка. Хубаво увеличихте глобите, но започнете да ги прилагате. Само с едно излизане с колата виждам повече нарушения отколкото КАТ отчитат за една седмица.
15:42 14.08.2017
21 Гост000001
16:31 14.08.2017
22 гост
17:04 14.08.2017
23 Гого
Коментиран от #25
18:02 14.08.2017
24 Гунчо
Ако има контрол и събиране на глобите ще станем богата държава.
21:35 14.08.2017
25 Бай Андрей
До коментар #23 от "Гого":
Това е основната причина за катастрофите. Докато не го осъзнаем все ще е така.04:49 15.08.2017
26 ДКостов
14:13 15.08.2017
27 Real AK
14:50 15.08.2017
28 Real AK
15:05 15.08.2017
29 Бат Дане
Коментиран от #30
16:58 15.08.2017
30 Деюре
До коментар #29 от "Бат Дане":
Трябва да се затегне контролът по време на шофъорките изпити . Да няма никаква възможност да се купи изпита , всяка изпитна кола трябва да е с камера .Когато се заговри за това да има камери в изпитните коли всички инструктори и изпитващи скочиха като ущипани моми, явно страхът да не секне лапачката е голям. Защо всички да страдаме заради шепа идиоти с купени книжки .17:09 15.08.2017
31 ДДД
правилно на червено поглеждаш на дясно и минаваш
или ляво
докато на зелено отвсякъде могат да те изненадат
15:23 16.08.2017
32 Пешеходец
18:58 18.08.2017
33 Този коментар е премахнат от модератор.