До края на август всички китайски диоцези трябва да представят на Националната патриотична асоциация (CCPA) и на Съвета на епископите (BCCCC) петгодишен план (2018-2022) за това как те могат да изпълнят синицизма, поръчан от Си Дзинпин. Националният петгодишен план засилва физическия контрол върху членовете на Църквата (епископи, свещеници, миряни), също и контролът върху културата, теологията, социалната доктрина, изкуството, архитектурата, литургията.
Цялата църква в Китай, официална или не, е на път да влезе в нов велик затвор чрез една вълшебна дума: синонизация - асимилация на китайската култура и общество и най-вече подчинение на партията.
Това ще позволи на Китайската комунистическа партия и на Патриотичната асоциация да контролират не само хората (епископи, свещеници, миряни), но и това, което мислят, както и плодовете на тяхното мислене: исторически записи и интерпретации, теология, социална доктрина, архитектура, свещено изкуство и дори църковни книги и литургия. Накратко, политическа колонизация на умовете и съвестта на китайските католици.
По тази причина двете организации изготвиха национален "Петгодишен план", който да служи като модел и вдъхновение "за напредък на присъединяването на католическата църква в Китай към синонизацията".
Думата "Исус Христос" се споменава само веднъж в документа от 15 страници; думата "Евангелието" 4 пъти; но терминът "Комунистическа партия" е споменат 5 пъти, а "Патриотична асоциация" - 15.
Темата беше стартирана от Си още през май 2015 г. След анализ на ситуацията, в която Китайската комунистическа партия се боеше от същата съдба с тази на СССР, на 20 май 2015 г. Си регламентира, че религиите трябва да се променят, ако искат да останат в Китай. Същата тема беше повтаряна на национална среща по религиозните въпроси през април 2016 г., а също и в бележките под линия на интервенцията за религиите на 19-ия конгрес на NPCC, през октомври 2017 г.
Във всички тези интервенции Си поставя синонизацията в релационен контекст с подчинение на ККП, с независимост от чужди религиозни сили или политики (включително Ватикана) и с укрепването на "демокрацията" в религиозните решения.
Националният петгодишен план разширява полето на синонизация, като обгръща не само физическия контрол на членовете на Църквата, но и културния, богословския и литургическия такъв.
В оригиналните 15 страници на документа, разделени на 9 глави, се разглежда не само обектът на предаване на ККП и придържането към социализма с "китайски характеристики", но и интегрирането на католицизма към китайската култура; развитието на теология с китайски характеристики; повторно четене на историята на църквата в Китай чрез лещата на синонизацията; изследване на литургичните изрази с китайски елементи; как да синифицираме архитектурни произведения, картини и свещена музика.
Всичко това трябва да се осъществява под ръководството на CCPA и BCCCC, основаващи се авангардни теологични академии, центрове за историческо изследване, институти на китайската католическа култура, литургични центрове, всички подчинени на ръководството на двете организации, които упражняват контрол, надзор, оценка, "коригиране", "създаване на консенсус" и "противопоставяне на онези, които се противопоставят".
Оказва се, че Католическата църква в Китай трябва "да приеме ръководството на Китайската комунистическа партия".
От католическа гледна точка съществуват два проблема: първото е това - както отбелязва папа Франсис в "Евангелски гаудиум" (№ 115 и следващите) - инкултурацията е нещо, което е поверено на целия Свети Божи народ. Второто е, че по въпросите на инкултурацията Божият народ трябва да бъде оставен да решава свободно, а не по принуда.
Противоречив е въпросът за християнските сгради, които все повече трябва да отразяват китайския стил. Но католиците също могат да харесват сгради в западен стил. За сравнение - богатите в Шанхай и членовете на партията предпочитат небостъргачи, проектирани от чуждестранни архитекти.
В документа се казва още, че "трябва да се променят стиловете на църковните структури, рисуването и свещената музика“, но се признава, че е възможно да се изградят структури в китайски, но и в западен стил. През последните месеци обаче сме свидетели на иконоборството на местните правителства в Хенан, Вътрешна Монголия и Синцзян, където църкви и декорации са унищожени, защото носят посланието - "Запад".
Страхът е, че тази инерция към синонизирането е само една верига към пълен контрол над богословските, историческите, социалните и художествените дела на католиците.
Очевидно е, че такъв контрол води до пристрастяване, което се вижда от факта, че няколко католически културни центрове започнаха ентусиазирано да изучават католически и протестантски личности, които са осъдили или са се противопоставили на японската колонизация на Китай.
За съжаление нищо не се чува за живота на католиците през ранния период на Мао и по време на Културната революция. както и преследването и убийството на епископи, свещеници и миряни. Скоро ще имаме исторически книги, стерилизирани и адаптирани според желанията на принца, според императорската китайска традиция.
Бернардо Червелера за www.asianews.i