Отидете към основна версия

8 901 65

„Умни“ оръжия идват в България

  • ф-16-
  • f-16-
  • lockheed martin-
  • авионамс

„Авионамс“ е пред нов ренесанс

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Умни“ оръжия и ренесанс за авиоремонтния „Авионамс“ са двата основни изводи от пресконференцията от вторник в София на представители на посолството на САЩ в България и на Lockheed Martin.

В момента е известно, че първият самолет F-16 Block 70 за българските военно-въздушни сили ще бъде произведен и завършен през декември 2022 г.

Останалите 7 броя изтребители ще бъдат завършени през 2023 г. и 2024 г. Всички те ще слязат от завода в Южна Каролина.

Изтребителите F-16 са на въоръжение в 29 страни в света, в 140 различни модела. Точно като нашите - F-16 Block 70 - са си поръчали от Словакия.

Поддръжката е част от пакета, очакваме, че тя ще зависи от това къде българските Военновъздушни сили ще изберат да базират самолета, посочи Джеймс Робинсън, директор "Международно бизнес развитие на F-16" в Lockheed Martin. Той очаква, че изтребителите ще бъдат базирани в авиобазата "Граф Игнатиево" и че поддръжката на F-16 ще се осъществява във взаимодействие между българските ВВС и "Авионамс".

Няма орязани способности, това, което получавате, е

най-съвременният боен самолет от четвърто поколение в света,

коментира Робинсън в отговор на въпрос какво точно получаваме и как отговарят на критиките, че някои от възможностите са орязани. Не мога да коментирам какво въоръжение е закупено или не е, нямам достъп до тази информация, каза Джеймс Робинсън.

Той все пак повтори, че самолетите имат пълни способности да използват въоръжение "въздух-земя", включително и "умни" оръжия, ако България реши да купи такива в бъдеще.

"Бяха положени много усилия да се погрижим пакетът да отговаря на българските нужди", каза от своя страна заместник - ръководителят на посолството на САЩ Джъстин Фридман.

F-16 може да носи всякакви ракети въздух-земя: от лазерно насочвани бомби до мини-бомби и всякакви други муниции. В комбинация с уникалното устройство за засичане на цели - това дава на българските пилоти уникални способности. Това разкри Джим Робинсън.

Българските изтребители ще бъдат оборудвани с две основни оръжия: ракети въздух-въздух AIМ120 AMRAAM, както и AIM 9 "Сайдуиндър".

България може в бъдеще да ремонтира чужди изтребители. Производителят на F-16 - Lockheed Martin Global INC ще обучи български компании, инженери и IT специалисти да ремонтират части за самолетите. Така нашите фирми ще могат да поддържат и поправят не само тези, които ще получи България, но и чужди. Това разкри през юли месец пред комисията по отбрана на Народното събрание министърът на икономиката Емил Карниколов.

Той посочи, че

Lockheed Martin Global INC вече е проучила 100 наши компании.

Целта на анализа е бил дали България ще може да следи техническото състояние на всички изтребители от този вид по света, за да кандидатства в обществени поръчки за ремонт.

България и Америка преговарят и за производство на безпилотни самолети – дронове, призна Емил Караниколов.

През последните месеци стана известни, че българското правителство преговаря с Израел за производството на дронове.

На 15 май 2017 г. "Авионамс" официално премина във фактическа собственост на държавата и Държавната консолидационна компания (ДКК) срещу близо 30 млн. лв. Преди това той беше сред активите на фалиралата КТБ.

Парите за покупката на "Авионамс" и изплащането на заплатите бяха осигурени от държавната Българска банка за развитие (ББР), която отпусна 37 млн. лв. заем на „Държавната консолидационна компания“ (ДКК). Парите трябва да бъдат върнати за срок от 10 години.

Последните данни показват, че „Авионамс“ има печалба от 2,9 млн. лв. спрямо 4,3 млн. лв. за година по-рано. Има повишение с близо 2 млн. на приходите до 18,1 млн. лв.

Авионамс” АД (бивш „Терем – Георги Бенковски”) е един от най-големите заводи

за капитален ремонт и обслужване на летателна техника в Европа. Основната част от завода е разположена в района на авиобаза Граф Игнатиево. Тази база ще бъдат разположени българските F-16.

„Авионамс“ предлага услуги по ремонта и модернизацията на хеликоптери Ми-8 и Ми-17 с военно и гражданско предназначение, хеликоптери Ми-24, изтребители Миг и „Сухой“ и учебните Л-39.

Компанията има три основни площадки, разпростиращи се на територия от 327 000 кв.м., от които 53 000 кв.м. са закрити площи. Основната част от завода е разположена на авиобаза „Граф Игнатиево“, в близост до град Пловдив. Базата е сертифицирана по стандартите на НАТО още от 2004 г., Това е годината, в която България стана официално член на Алианса. Заводът има достъп до още една полоса, разположена на летище „Пловдив“.

Авиоремонтният завод е сертифициран по системите за управление на качеството ISO 9001:2008 и AQAP 2110. Качеството на извършените дейности по изделията се гарантира, чрез осъществяване на текущ и окончателен контрол на качеството и се удостоверява със сертификат за съответствие на качеството преди предаването на имуществото.

Представител на АР МАК Русия е базиран постоянно в завода и осъществява допълнителен надзор и контрол на качеството.

Перипетиите на „Авионамс“

„Авионамс“ е авиоремонтен завод, създаден чрез сливането на “Телеком” АД и “Терем – Георги Бенковски” през 2013 г. Преди да се стигне дотам, “Терем – Георги Бенковски” е приватизиран на два етапа. На 12 ноември 2008 г. 66% от завода са купени от “Телеком”, чийто мажоритарен собственик е “Инкомс Телеком Холдинг” – самият той приватизиран през 2002 г. от компания, собственост на свързания със секретния проект “Нева” Бисер Димитров.

Цената за мажоритарния дял от авиоремонтния завод е 51.450 млн. лв. През ноември 2012 г. оставащото държавно участие (844 810 дяла, представляващи 34 %) е продадено на “Дунарит” АД на цена от 8.9 млн. лева.

През май 2013 г. след като “Телеком” АД е изкупил дела от 34% на “Дунарит” в “Терем – Георги Бенковски” за 9 млн. лева, последното се влива в “Телеком”. Така се създава „Авионамс“. През август същата година ХИБ откупува дела на “Кей Ти Ес” от „Авионамс“, което е финансирано с нови заеми от КТБ (директен и за “Оптима Интертрейд”).

През 2015 г. акциите са джиросани в полза на КТБ въз основа на Договор за реален залог на акции от 2011 г.

През май 2016 г. в рамките на изпълнително дело по искане на КТБ ЧСИ Стоян Якимов предложи за продажба общо 2 090 719 акции в „Авионамс“ (99.97%), собственост на “Хедж инвестмънт”, която има необслужван дълг за 35.1 млн. евро към КТБ. Акциите бяха купени от Държавната консолидационна компания на цена от 28.94 млн. лв.

Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 19 гласа.

Свързани новини