Вчера Институтът за пътна безопасност излезе със становище относно промените в обучението на бъдещите шофьори, които се предвиждат в проекта на Наредба за изменение и допълнение на действащата Наредба № 37, определяща условията и реда за обучение на бъдещите шофьори.
Някои от промените, които могат да бъдат въведени с Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 37 са електронно обслужване на учебните центрове и преминаване към електронна документация. "С надграждането на информационната система относно обучението ще бъде постигнато повишаване на ефективността от контролната дейност при провеждане на обучението", пише в наредбата за допълнение и изменение.
„Нa прaктикa, в прoeктa зa измeнeниe нa Нaрeдбa №37 нямa тeкcтoвe, кoитo дa гaрaнтирaт извършвaнeтo нa пълнoцeнeн и cмиcлeн кoнтрoл върху дeйнocттa нa учeбнитe цeнтрoвe, c кoйтo дa ce гaрaнтирa тяхнaтa кaчecтвeнa рaбoтa и „прoизвeждaнeтo“ нa дoбри вoдaчи“, смятат обаче от Института за пътна безопасност, както става ясно от тяхното становище.
От ФАКТИ се свързахме с инж. д-р Богдан Милчев - председател на Управителния съвет на Института за пътна безопасност, за да говорим за промените, които се предвиждат в обучението на кандидат-шофьорите и до какво биха довели те. Разговора ни четете в следващите редове:
- Инж. Милчев, и в началото на становище на Института за пътна безопасност и в заключение се казва, че предвидените промени биха довели до корупционни практики, ако бъдат въведени – какви са тези практики?
- На 14 януари от Института за пътна безопасност и доста автошколи, които се свързаха с нас организирахме един безпрецедентен протест на автоинструкторите. Дойдоха 1000 автоинструктори от цялата страна и затворихме центъра на София.
Тогава министърът на транспорта и министърът на образованието приеха протестиращите, заедно с представители на Института за пътна безопасност. Ние тогава ясно и точно им казахме, че не приемаме това да се увеличават часовете под предлог, че ще се обучават по-добре водачите по този начин, но за сметка на това ще създадем контрол, който ще бъде възложен на една фирма, която фирма е изготвила концепцията за този контрол.
Тази фирма е една благоевградска фирма, на която Министерството на транспорта директно възлага и плаща едни пари, за които ние говорим. Тази фирма фактически прави концепцията за този контрол. Това, което нас ни притеснява е, че те – от всичко, което ние говорихме, заради което сформирахме работни групи и т.н., не се съобразиха с нищо, което ние поставихме тогава като въпрос и като решение на проблема, защото считаме, че контролът е абсолютно излишен, ако бъде направен изпитът качествено и честно.
Тоест ако изпитът е истински, няма какво да контролираш как ги обучаваш. Единствено и само изпитът трябва да покаже дали водачите са добре обучени или не са добре обучени.
- В тази връзка, има ли нужда да се въвеждат промените, за които говорим?
- Абсолютно не. Това са абсолютно безсмислени промени, които целят да узаконят перманентното даване на пари за поддръжка на електронни системи. Целият този софтуер някой трябва да го обслужва, този някой ще е частна фирма и ще се дават едни пари, а тези пари ще ги дават, разбира се, тези, които се обучават. Няма да ги ги дава държавата, а на държавата ѝ е възложено да осъществява контрола.
Сгрешена им е концепцията. Тогава още им го обяснихме, те уж го приеха, само че сега бързат да приемат някаква наредба, с която ще узаконят именно такива корупционни практики, прикрити с добри намерения.
- А има ли нещо в контрола, което би могло да се подобри – някаква промяна, която би могла да има позитивен ефект в обучението?
Аз ги слушам много внимателно. Тези, които защитават тезата за този контрол казват: "Ама, видите ли, сега като има контрол с GPS, ще принудим всички автоинструктури да обучават шофьорите по магистрала, тъй като сега не ги обучават“. Но какъв е смисълът да обучаваш на магистрала един шофьор, при положение, че на изпита той не кара по магистрала, за да се види на какво е обучен.
На нас ни трябва изпит, който да ни покаже как е обучават този кандидат-водач. Проблемът е в изпита, не е проблемът в обучението. Обучението е такова, каквото изпитът позволява да бъде.
Всичко става много просто. Виждате, че обучението става дистанционно, дигитално. Трябва да се направи накрая, когато се дава сертификат за правоспособност, каквато и да е тя, този сертификат да има тежест. А това единствено го прави изпитът. Ако изпитът е тежък, честен, прозрачен, публичен, тогава тези, които обучават ще се принудят да обучават качествено, за да минат водачите изпита.
В момента с този GPS контрол ще контролираме времето, но качеството на обучението не може да се контролира. То се разбира накрая, когато дойде време за изпита, а те не правят абсолютно никакви промени в изпита. Там трябва да се направят промените.
- По такъв начин трябва да се провежда изпитът, според Вас?
- Ние им предложихме и им казахме. На първо място, изпитът трябваше да стане публичен – министърът вече трябваше да го е направил. Така или иначе изпитът в момента се заснема с камера и тази камера предава през интернет в центровете на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Трябва всеки, който има желание да може да влезе в една публична платформа и да наблюдава всеки изпит, да види как протича той. Това ще е първата крачка.
Второ, елементите, които съдържа изпитът също трябва да бъдат прегледани, съобразно учебната документация. В момента никой не изпитва шофьорите в тъмната част на денонощието или на магистрала. Имаме необходимост в изпита да включим всички елементи, на които шофьорите трябва да бъдат обучавани.
- Една част от становището на Института за пътна безопасност е посветена на учебната книжка – защо?
- Учебната книжка е другият елемент. Него и в момента го има в учебната документация, но Министерството на транспорта не контролира тази учебна книжка. Учебната книжка е именно този документ, в който се записва какво е преподавано на ученика и ученикът се подписва, че това му е преподадено.
Ученикът има най-голям интерес, защото той си плаща, когато се подписва, че е карал по магистрала, той наистина да е карал по магистрала. Иначе той няма да се подпише в тази учебна книжка. Той няма да се подпише и ако не са му преподавали теория, защото той си плаща и има интерес това, за което е платил да го получи като знание, а не да бъде спестено от учебния център.
Тези учебни книжки ги има и в момента, но никой не ги контролира. Те са проформа. Затова ние наблягаме и подсещаме – казахме го това нещо още на 14 януари. Всичките неща, които казахме и трябваше да се съобразят, ние ги изложихме на 14 януари, когато беше протеста. Тогава те ни излъгаха, че ще се съобразят и днес фактът е такъв, че те просто ни излъгаха и в момента правят точно това, което бяха решили да направят и преди 14 януари.
- Какво трябва да се случи с тази промени – да бъдат замразени и забравени ли?
- Да. Аз, доколкото имам информация, това, което се случва в момента е, че автошколите излизат на протест и ние ще ги подкрепим. Ще ги подкрепим и то съвсем аргументирано. В ситуация, в която е държавата само това им трябва – и един протест на автоинструктурите.
Ние не ги приемаме тези промени. Трябва да има такива и те да започнат от изпита. Да излязат и да кажат изпитът какво ще съдържа. Докато не си оправим изпита и не го направим много труден – честен, труден, явен изпит, ние никога няма да постигнем качествено обучение. Качеството на обучението си личи от изпита. В момента близо 80% от всички водачи взимат изпита от първия път, което означава, че при този изпит не се налага да се променя качеството на обучението. Когато водачите започнат да не могат да си взимат изпита от първия път, тогава вече инструктурите ще променят начина, по който обучават. Само така можем да ги накараме, всичко друго ще е проформа.