Отидете към основна версия

4 368 49

Руската COVID ваксина – въпреки голямата реклама, много съмнения

  • коронавирус-
  • русия-
  • ваксина

Още през август президентът Путин се похвали със „Спутник V“, но още не се е ваксинирал

Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

След поредния черен рекорд на нови случаи на COVID-19 в Русия, много международни наблюдатели коментират какво се случва с широко рекламираната ваксина за болестта, се казва в материал, публикуван в сайта "БТВ Новините".

Още през август руският президент Владимир Путин обяви, че страната е създала първата одобрена и ефективна ваксина срещу новия коронавирус, като плановете бяха до края на годината да започне масова ваксинация на населението. Това, обаче, не се случи, пишат от Си Ен Ен. Вместо това Русия е погълната от втората вълна на болестта, като случаите в страната достигнаха 1,5 млн.

Изоставащи клинични проучвания

Едно от най-големите притеснения на световната медицинска общност е изоставането на клиничните проучвания на руската ваксина „Спутник V“. Препаратът беше одобрен за масово ползване още преди трета фаза на клиничните тестове, които са ключови за доказването на ефикасността и безопасността на медикамента. Това породи съмненията, че обявяването на ваксината е чисто политически ход от страна на Путин.

В интервю пред Си Ен Ен директорът на института „Гамалея“, който е разработил ваксината, заявява, че в третата фаза проучвания са взели участие 17 000 доброволци, но от тях едва 6000 са получили и двете дози от препарата.
Друг индикатор за проблем – ваксината се препоръчва за лица на възраст между 18 и 60 години, тъй като не е тествана на други възрастови групи.
Международни експерти алармират, че е безопасността на ваксината е съмнителна.

„Хората, които са били имунизирани с тази ваксина няма да знаят дали са защитени или не докато не се срещнат с вируса. И за да се случи това, трябва да се ваксинират много хора, след което да изчакаме да се сблъскат с болестта, за да видим дали ще развият лека или тежка форма. В този смисъл нищо не може да замени клиничните проучвания“, коментира Константин Чумаков пред Си Ен Ен, топ вирусолог в Глобалната вирусна мрежа.

Как се движат другите претенденти

До 26 октомври в клиничните тестове на ваксината, която се разработва от „Пфайзер“, са се включили 42 113 доброволци, като целевата бройка е 44 000 за трета фаза. От тях 35 771 души вече са получили две дози на ваксината.
Ваксината на „Модерна“, която първа достигна до трета фаза клинично проучване, до момента е ваксинирала с две дози 25 650 души от общо 30 000 доброволци.
Според Чумаков руската ваксина изостава в клиничните проучвания с около два-три месеца. „Пфайзер“ и „Модерна“ на практика приключиха с ваксинирането на доброволци и сега в активната на проследяване дали тя дава имунен отговор и защита“, казва той.
Друг „червен флаг“ – руската ваксина е разработена на базата на два други препарата, ваксините за ебола и MERS, създадени също от „Гамалея“. Нито една от двете ваксини не е одобрена на международно ниво, нито е тествана на голяма група от хора, за да се докаже на 100% нейната ефективност.

„Гамалея“ са разработили няколко прототипа на ваксини, защото не бих ги нарекъл истински ваксини. Мисля, че институтът не е правил истинска ваксина в последните 30 години. Много са добри в разработването на прототипи… но не смятам, че имат опит в довеждането им докрай“, казва Чумаков.

Проблеми с производството

Колко руски ваксини могат да се произведат и за какво време – тези изчисления варират изключително много в зависимост от това кого питате.
Към момента няма данни точно колко ваксини са произведени, знае се единствено крайната цел – 300 000 дози до края на октомври и 2,3 млн. до края на годината.
Завишените очаквания към производството и забавянето на клиничните проучвания се оказват сериозен проблем за руската ваксина, като не е ясно дали тези срокове и количества ще могат да бъдат спазени.
Като добавим към това мащабната организация за осигуряването на тези количества медикаменти, заявката на Русия изглежда почти невъзможна.

Реклама, реклама, реклама

Повечето западни наблюдатели и медицински специалисти са съгласни с едно – обявяването на руската ваксина е рекламен ход, който да изведе Русия на челна позиция в света.
Освен всички съобщения от страната на местните здравни власти, постоянно онлайн се появяват видеоклипове на масово производство на „Спутник V“.
В същото време тече кампания за „очерняне“ на западните претенденти за ваксина.
По-рано този месец британски официални лица обвиниха Русия, че водят кампания за дезинформация относно ваксината на „АстраЗенека“ и университета Оксфорд. От Кремъл отхвърлиха обвиненията.
Чисто в парично измерение, бизнесът с ваксина за коронавирус би донесъл на Русия 100 млрд. долара приходи.

Но най-уличаващият и съмнителен елемент от цялата история с руската ваксина е фактът, че президентът Владимир Путин все още не си я е поставил, макар постоянно да рекламира нейната ефективност. Според говорител на Кремъл руският президент „все още обмислял“ дали да се ваксинира със „Спутник V“.

Поставете оценка:
Оценка 1.9 от 14 гласа.

Свързани новини