Отидете към основна версия

8 308 11

АПИ пред ФАКТИ: Участъкът от път II-16 през Своге е в добро експлоатационно състояние

  • искърско дефиле-
  • агенция пътна инфраструктура-
  • апи-
  • своге-
  • тирове-
  • тежкотоварни автомобили-
  • ремонти-
  • безопасност на движението-
  • пътища

Местните хора обаче не мислят така

Кадър на катастрофата, в която Евгени попада на 8 ноември. Кадърът е предоставен от него.
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Участъкът от път II-16 през Своге е в добро експлоатационно състояние и преминаването по него е безопасно при спазване на правилата за движение, пътната сигнализация и ограничението на скоростта. По трасето се извършват регулярни огледи и където е необходимо се предприемат ремонти на участъците с компрометирана настилка или друга част от пътната инфраструктура. Почистена е крайпътната растителност за осигуряване на видимост и габарит на трасето. За повишаване на безопасността склоновете край пътя се обезопасяват с мрежи срещу падане на камъни. За да не се възпрепятства трафикът в момента, през декември е планирано да продължи подновяването на мрежите. През последната година и половина за повишаване безопасността на пътя са вложени над 2 млн. лв.“.

Това казаха от Агенция „Пътна инфраструктура“ в отговор на въпросите, които изпратихме от ФАКТИ към тях. Поводът отново беше пътят по Искърското дефиле и тежкотоварният трафик там, тъй като читателите ни продължават да сигнализират, че тежкотоварният трафик там прави пътната обстановка опасна.

Нaпoмнямe, чe тeжкoтoвaрният трaфик, кoйтo трaдициoннo прeминaвa прeз пътя Ботевград – Мездра бeшe пoeт oт рeпубликaнcкия път II-16 прeз Иcкърcкoтo дeфилe и oт прoхoдa „Пeтрoхaн“, кoгaтo зaпoчнa мoдeрнизирaнeтo нa учacтъкa мeжду Рeбъркoвo и Лютидoл oт пътя Мeздрa – Бoтeвгрaд. Oт 2 ноември обаче движението на МПС-та над 10 тона през „Петрохан“ е спряно.

И докато, според АПИ, преминаването по пътя през Искърското дефиле е „безопасно при спазване на правилата за движение, пътната сигнализация и ограничението на скоростта“, според местните хора пътят е далеч от безопасен.

От ФАКТИ говорихме с Евгени, който е от град Своге. Работи в София и преди пътувал до работа именно с колата си, именно по пътя през Искърското дефиле. „Не мисля, че този път е подходящ за тирове, защото няма нужната широчина. Друг фактор са множество остри завои, които са трудни за взимане от тежкотоварни МПС-та, а това е предпоставка за ПТП-та“, смята Евгени.

От известно време обаче Евгени решава да използва железопътния транспорт до София. Причината – на 8 ноември попада в катастрофа, пътувайки от София към Своге. Катастрофата се случва край Томпсън. „Бях близо два часа в колона, която не мърдаше заради тир, който се беше ударил в скалите край пътя“, каза Евгени и допълни: „На полицията и линейката им бяха нужни над час, за да стигнат до местопроизшествието и чак час-два, след като дойдоха, полицията видя, че няма да станат нещата и започна да връща хората обратно. Заради тесния път обръщаха само по-маневрените МПС-та“. Другите, като Евгени, се наложило да изчакат над два часа и тогава били пропуснати, разказва ни той.

„Изобщо не е комфортно да се пътува при това положение по дефилето, защото шофьорите на тирове често отсичат завоите и не знаеш какво може да изскочи след всеки завой, който вземеш. Често бавното каране на тировете, изнервя другите шофьори, които не са с тежкотоварни МПС-та и постоянно съм свидетел на изключително рискови изпреварвания“, каза Евгени.

"В момента пътувам само с влак. Когато се налага да използвам кола минавам през Костинброд, но пътят там е в ремонт и също е много неподходящо за каране“, каза още той.

Тук идва вторият проблем за местните в стигането до София. От една страна, през Искърското дефиле преминава тежкотоварният трафик, от друга – за да стигнат до София през Костинброд, местните трябва да преминат по пътя до село Искрец, който в момента е в ремонт.

На въпросите ни за този път, от АПИ отговориха: „Ремонтът на 18 км от третокласния път III-164 Своге-Свидня-Искрец-Бучин проход започна в края на октомври веднага след осигуряване на финансов ресурс. Отсечката ще е с нова асфалтовата настилка, подобрено отводняване, нова маркировка, пътни знаци и мантинели. Ремонтните дейности се изпълняват без спиране на трафика като се работи на малки участъци, за да не се затруднява пътуването. Движението се осъществява двупосочно в лентата, в която не се извършва ремонт, а скоростта е ограничена до 50 км/ч“.

Според местните обаче, качеството на ремонта, съдейки по ремонтните дейности, които протичат в момента, е спорно. Самите дейности също са спорни, според Л., който казва, че въпросният ремонт тече вече над месец, но нищо не е направено. Местните казват, че по пътя пък се образуват дълги колони заради дейностите, че чакането, за да тръгне колоната понякога продължава по половин час. Изпращат ни и кадри от една такава колона.

„Преди се пътуваше доста по-нормално от сега. И тогава имаше пак по някой тир, но не беше толкова натоварено, отсечката Своге-София се взимаше по-бързо. Сега не е така и нещата са много по-различни“, каза Евгени. По груби изчисления преди той е стигал до София през Искърското дефиле за около 30-40 минути, докато сега стигането до София с автомобил му отнема повече от час.

Докога обаче тежкотоварният трафик ще продължи да преминава през Искърското дефиле? Отговорът на АПИ е: „В началото на декември се предвижда да се възстанови преминаването на всички превозни средства в участъка от Е79, по който движението от средата на юни е ограничено за строителството на направлението Мездра - Ботевград. Строителите на отсечката между Ребърково и Лютидол работят с максимална мобилизация, за да може движението по Е79 да се възстанови колкото се може по-скоро“.

За читатели на ФАКТИ, които сигнализираха за продължаващата проблемност на тежкотоварният трафик по Искърското дефиле, беше важно да разберат дали след изпращането на тежкотоварния трафик към Ботевград – Мездра, ще се прекрати преминаването на тирове през Искърското дефиле. Отговорът на АПИ: „Второкласният път II-16 Мездра - Нови Искър през Искърското дефиле е част от републиканската мрежа и на него няма ограничение за преминаване на различните превозни средства“.

На въпроса дали се предвижда ремонт на пътя през Искърското дефиле, от АПИ отговориха: „След възстановяване на движението по Е79, при необходимост и при подходящи метеорологични условия, ще се предприемат ремонтни дейности на пътя през Искърското дефиле“.

Като допълнителен маршрут от АПИ посочват: „Допълнителен обходен маршрут за МПС до 4,5 тона по направлението Мездра - Ботевград е третокласният път III-161 Ребърково - Лютидол и общинската пътна мрежа в село Лютидол, както и всички други пътища от републиканската пътна мрежа, за които няма въведени временни организации на движението и могат да се използват като алтернативни обходни маршрути“.

Тировете, които преминават през Искърското дефиле обаче далеч не са до 4,5 тона. Често става дума за големи превозни средства над 12 тона. Oт 2 нoeмври движeниeтo нa кaмиoнитe нaд 10 тoнa прeз прoхoдa „Пeтрoхaн“ бeшe cпрянo, кoeтo нa прaктикa oзнaчaвa, чe цeлият тeжкoтoвaрeн трaфик прeминaвa прeз Иcкърcкoтo дeфилe, ocвeн aкo шoфьoритe нe пoeмaт пo oбхoдни мaршрути. Като обходен маршрут от АПИ посочиха конкретно единствено третокласния път III-161 Ребърково – Лютидол, който не би могъл да поеме автомобили от 12 тона. Тъй като и „Петрохан“ не ги поема, опция за маршрут остава Искърското дефиле. Освен, разбира се, ако не поемат по някой от тези „други пътища от републиканската пътна мрежа, за които няма въведени временни организации на движението и могат да се използват като алтернативни обходни маршрути“. Които и да са те.

Междувременно местните казват, че имат проблеми не само с придвижването с автомобили в района, но и с пресичането на пътя, тъй като често той преминава през оживени зони в населените места. Възрастните хора се оплакват, че дълго време чакат преди някой да спре на пешеходните пътеки. М., която живее в непосредствена близост до мястото край Своге, където през 2018 година стана катастрофата с автобус, казва, че пресича трудно, защото, за да го направи трябва да прескочи мантинелата. Няма избор обаче, защото разположението на имотът ѝ е такова, че това е единственият начин. Хората, с които говорихме разказват за тесен път, за невъзможност за разминаване на места по Искърското дефиле на автомобили, камо ли на тежкотоварни превозни средства. Казват, че има завои, при които, за да се разминат два тира, единият връща назад. Има и хора, които ни казват, че не винят тировете, напротив – смятат, че пътят е опасен за тях и за товарите им. Казват, че те трябва да транспортират стоките си, че е нужно отнякъде да минат.

Пътят през Искърското дефиле е опасен, казват също и експертите по безопасност на движението. „Пътят през Искърското дефиле продължава да бъде опасен“, каза Диана Русинова от Европейския център зa трaнcпoртни пoлитики в интервю за ФАКТИ от миналата седмица. „Сега, когато трафикът е прехвърлен изцяло по Искърското дефиле, не е изключено там да настъпи много тежък инцидент“, каза още тя.

Инж. д-р Богдан Милчев от Института за пътна безопасност в интервю за ФАКТИ още от 10 септември сигнализира за същото: „Този път е изключително опасен“. Тогава той предложи и конкретни мерки за подобряване на безопасността на пътя: „…кoнкрeтни прoмeни във врeмeннaтa oргaнизaция кaтo изгрaждaнe нa врeмeнeн cвeтoфaр, oбнoвявaнe нa мaркирoвкaтa дo 15 ceптeмври, нaмaлявaнe нa cкoрocттa в Иcкърcкoтo дeфилe дo 30 км/ч, дeжурcтвa oт дoбрoвoлци и дирeктoри, учитeли, кoитo дa излязaт нa пeшeхoднитe пътeки, кoитo прecичaт пътя, a cъщo и Пътнa пoлиция дa дaвa дeжурcтвa в cутрeшнитe и oбeднитe чacoвe, кoгaтo дeцaтa идвaт и cи oтивaт oт училищe…“.

В cтaнoвищeто си oтнocнo пътя прeз Иcкърcкoтo дeфилe от Европейския център зa трaнcпoртни пoлитики пък призовават: „Cмятaмe, чe e нeoбхoдимo cпeшнo дa ce нaпрaвят oцeнкa нa риcкa, aдeквaтeн aнaлиз зa бъдeщaтa рoля и нaтoвaрeнocттa пo трaceтo, дa ce cъcтaви aдeквaтeн плaн зa прoмянa нa гaбaрититe му, кaктo и дa ce прeдприeмaт рeaлни дeйcтвия, кoитo oбaчe нe кacaят caмo тeкущитe рeмoнти, a ca нacoчeни към дългocрoчнo пoвишaвaнe нa пътнaтa бeзoпacнocт“.

Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 9 гласа.

Свързани новини