Отидете към основна версия

4 125 18

Манол Гойгаджиев пред ФАКТИ: Затварянето през декември на практика доближава до нула всички приходи

  • молове-
  • коронавирус-
  • бизнес-
  • коледа

"Към момента няма нито едно ясно доказателство, че затварянето на моловете влияе върху спада на новозаразените с COVID-19", каза Гойгаджиев

Манол Гойгаджиев; Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В края на миналата седмица от Българската асоциация на ритейл центровете отправиха апел моловете да бъдат отворени колкото е възможно по-рано преди коледните празници. „Хoрaтa щe пaзaрувaт зa Кoлeдa, зa дa зaрaдвaт cвoитe близки и тoвa дa ca принудeни дa гo прaвят oт мaлък брoй мecтa изoбщo нe e прoтивoeпидeмичнo“ – казаха oт acoциaциятa и допълниха, че разчитат отварянето на моловете на се случи нaй-къcнo oт 22 дeкeмври.

От ФАКТИ се свързахме с председателя на Българската асоциация на ритейл центровете Манол Гойгаджиев, за да говорим за отправения апел към управляващите и за загубите, които търпи както бизнеса, така и потребителите. Разговора ни четете в следващите редове:

- Г-н Гойгаджиев, какви загуби търпят търговците в моловете, техните служители, потребителите от затварянето в края на ноември досега?

- По предварителни изчисления до този момент търговците в моловете и самите молове отчитат загуби и спад от около 30% в оборотите за четвъртото тримесечие, сравнено със същия период на миналата година. Затварянето през декември на практика доближава до нула всички приходи, което е пагубно за работата ни. В същото време постоянните разходи като наеми, обслужване и възнаграждения на служителите си вървят.

И загубите за потребителите са съществени. Намаляват възможностите за избор за коледните им пазарувания, в редица случаи хората са принудени да купуват желаните продукти на по-високи цени или да обикалят, което също повишава разходите им. Виждате и колко голям е натискът върху фирмите за доставка при онлайн търговията.

- Българската асоциация на ритейл центровете апелира за отваряне на моловете преди Коледа – отвъд очевидните причини, че дейността им ще може да се възстанови, какви са допълнителните причини за това искане?

- Категорични сме, че ограничението на дейността на голяма част от търговците на дребно в моловете е напълно неравнопоставено, сравнено с търговците, които действат на пазара в момента. Вярно е, част от причините за искането ни да бъдем отворени е възстановяването на дейността – като едни от големите данъкоплатци в страната, които осигуряват работни места на хиляди хора, ние с огромни затруднения преминахме през първата фаза на общонационално затваряне през пролетта на 2020. Една от възможностите да покрием тези загуби е именно месец декември – най-значимия период на годината за нашия бизнес.

Други важни причини за това искане обаче са свързани със самите потребители. Както казахме вече, затварянето на едни магазини насочва големи тълпи от хора към отворените, което по никакъв начин не допринася за ограничаването на вируса.

- Искането за отваряне на моловете към отваряне на всички търговски обекти в моловете ли се отнася?

- Да, отнася се за всички. Няма причина да ги делим по някакъв признак, това би било още по-дискриминационно и проблемно за потребителите. В същото време ние, като управляващи търговските центрове, сме изключително взискателни към нас самите и към магазините по отношение на спазването на противоепидемичните мерки.

- Смятате ли, че с отварянето на моловете коледното пазаруване би било по-безопасно за потребителите, отколкото ако останат затворени?

- Коледа наближава, а хората имат нужда да пазаруват за себе си и за своите близки. Пазаруването ще го има, каквото и да се случи. И колкото по-скоро магазините в големите търговски центрове бъдат отворени, толкова по-резултатно ще бъде избегнато струпването на много хора на едно място.

- Според Вас, затварянето на моловете дава ли резултат в намаляването на заболелите от COVID-19?

- Към момента няма нито едно ясно доказателство, че затварянето на моловете влияе върху спада на новозаразените с COVID-19. Точно обратното, цифрите показват, че промяна няма. Затова твърдения, че моловете са затворени, понеже се използват за разходки, изначално са опровергани.

По света също няма доказателства, че търговските центрове са по-опасни от останалите големи магазини, които продължават да функционират.

Това поставя и въпроса за мерките като цяло – върху кого да се простират, така че да е налице тяхната ефективност и равнопоставеност за бизнеса. В момента в България виждаме неравномерно разпределение на клиентите, което освен струпвания на едно място, създава предпоставки за нелоялна конкуренция.

- Апелирате моловете да бъдат отворени най-късно от 22 декември, но оптимистични ли сте, че при отваряне ще успеете да продължите да работите?

- Правим го заради потребителите и за да можем да продължим да работим и апелираме властите да погледнат обективно над ситуацията. Нашият бранш осигурява сериозни международни инвестиции, достъп на световни марки до българския пазар на дребно, бизнес среда, в която функционират успешно много други бизнеси. И на първо място, търговските центрове осигуряваме хиляди работни места.

- При отваряне как моловете ще подсигурят безопасността на потребителите - ще бъдат ли въведени допълнителни мерки и какви?

- Важно е да се знае, че моловете в страната ни оперират съгласно разпоредбите и препоръките на здравните власти, като значителна част от тях са въвели и редица допълнителни мерки на база най-добрите световни практики. Поели сме продължаващ ангажимент за поддържане и усъвършенстване на изключително стриктни мерки за спазване на дистанция и дезинфекция на общите части. Големите пространства и значително увеличеният приток на естествен въздух във вентилацията подпомага усилията ни за поддържане на по-безопасна среда за всички.

Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 14 гласа.

Свързани новини