Отидете към основна версия

5 027 22

Цифровият концлагер придоби реални очертания в САЩ

  • цифровизация-
  • интернет-
  • интернет платформи-
  • социални мрежи

Коментар, публикуван в руската информационна агенция РИА Новости

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Американската интернет платформа Airbnb направи неочакван ход. Популярната услуга за отдаване под наем внезапно отмени всички резервации във Вашингтон около 20 януари. Компанията обеща да компенсира разходите както на наематели, така и на наемодатели, тоест действа срещу собствените си бизнес интереси – е, поне така, както ги разбира класическият капитализъм, пише РИА Новости в материал, представен без редакторска намеса от агенция "Фокус".

Причината за това решение бе обявена от ръководството на интернет гиганта в съобщение за пресата. Оказва се, че има опасения, че Тръмписти от вътрешността ще дойдат във Вашингтон в навечерието на встъпването в длъжност на Джо Байдън и ще предизвикат безредици. Собствениците на Airbnb са заклети симпатизанти на Демократическата партия и либералните ценности. Ето защо те решиха да оставят столичните собственици на недвижими имоти без наематели, а туристите-тръмписти – без възможност да наемат квартири.

През май 2021 г. най-богатите хора в света планират да се съберат в Сингапур на традиционния Световен икономически форум и да зарадват човечеството с един вид „голямо нулиране“. Това трябва да промени радикално отношенията между най-големите корпорации и населението на света. Конкретните очертания на тази реформа бяха неясни. Инициативата на Airbnb изясни много.

Описано накратко, няколко от най-големите транснационални корпорации - медии, информационни технологии, фармацевтични продукти, банки - са влезли в класически картелен сговор. Тези монополи планират да правят каквото си искат с хората.

Изгодно ли е за собственика на онлайн магазина Amazon, населението на най-богатите в страни в света да си седи вкъщи и да пазарува от неговия сайт. Отлично, населението се маринова в безкрайни локдауни.

Интересното е, че в онези страни, където потребителите нямат пари, никой всъщност не ги поставя под ключ. Никой не се интересува как е със заключванията в Африка. Но най-сочният сектор на потребителския пазар - населението на европейските столици и големите американски градове – си седи у дома. Джеф Безос увеличава печалбите си, докато съсипва конкурентите си, унищожавайки милиони търговци на дребно.

Pfizer пуска РНК ваксина и налага масовото ѝ закупуване на правителствата на суверенни държави, въпреки факта, че подобно лекарство преди е било използвано само във ветеринарната медицина? Правителството безропотно изпълняваят и хвърлят милиарди, независимо че след такива ваксинации умират подозрително често хора.

Най-голямата авиокомпания в Америка, Delta, внесе в черния си списък близо деветстотин пътници за техните „тръмпистки“ възгледи. През ноември същата компания отказа услугите си за цял живот на пътник, който крещеше лозунги в подкрепа на Тръмп.

Няма нужда да говорим за безпредела на цифровите гиганти. Днес основните световни социални мрежи са естественият двор на затвора, толкова добре изобразен на картината на Ван Гог. Ходене в кръг в строго определена посока, а стъпка наляво, стъпка надясно се наказва с пожизнен бан.

Всъщност появата на гигантски монополи е класическа характеристика на всяка мащабна криза на капитализма. Ленин пише за това завладяващо. Отличителна черта на настоящата криза е, че съвременните монополи всъщност са „голи крале“.

През 1907 г. американската General Electric и германската AEG буквално разделят световния пазар. Имаше картелен сговор, но и двете корпорации произвеждаха най-новите технологии. Те построиха фабрики, дадоха работа на стотици хиляди хора, изведоха технологиите напред и направиха това, което беше по същество полезно.

Днес най-мощните корпорации произвеждат изключително фуфломицин. Банките дават назаем на клиентите долари, от които вече са отпечатали толкова много, че едва ли си струват хартията. Фармацевтичните гиганти произвеждат лекарства и ваксини със съмнително качество. Средствата за масова информация отдавна са загубили връзка с реалността и водят яростна пропаганда. Социалните мрежи публикуват снимки на котки.

Всичко това няма нищо общо с класическия капитализъм. Тук Ленин отдавна е остарял. Свръхбогатите собственици на гигантски монополи често нямат никакви реални активи.

Вземете споменатата платформа Airbnb. Всъщност това е голяма дъска за обяви, където собствениците на апартаменти от цял свят публикуват снимки на домовете си, а посетителите на сайтове наемат квартири. Собствениците на сайта не притежават нито един квадратен метър. Независимо от това, те редовно принуждават собствениците на жилища да подписват някои идиотски декларации, за да предотвратят потисничеството на жени, гейове и чернокожи. Е, и редовно прибират своя процент от всяка сделка.

Тоест, цялата история изглежда така, сякаш обикновен туристически агент изведнъж забранява на собственика на дома да прави с него това, което той, собственикът, иска. И в същото време забранява това и на потенциалния наемател. Всемогъществото на посредниците - ето как идва следващата глобална криза на капитализма. Тази система ще ни бъде продадена на Световния икономически форум като „капитализъм на заинтересованите страни“.

Същата история е и с „Фейсбук“. Още през 2019 г. анализатори писаха, че акциите на компанията са значително надценени и могат да се превърнат в причина за срив на фондовия пазар. Тогава интернет платформата, чието богатство е в информация за нейните потребители, беше на стойност 505 милиарда долара. Днес тя струва 730 милиарда - шест пъти повече от Boeing.

Общоприето е да се смята, че този дисбаланс е успех на гениите-иноватори. В действителност обаче това е просто отчаяно търсене на инвеститори, които да вложат своите обезценяващи се пари. Луковицата на лале в Нидерландия също някога е струвала повече от къща. Това завърши зле - както винаги завършват финансовите „пирамиди“.

Тази несигурност относно бъдещето обяснява всички странности на днешните монополисти. Те лесно губят пари - както придобити, така и изживени. С едно решение за забрана на Тръмп компанията на Зукърбърг загуби 5% от стойността си. Изглежда, че изобщо не ги интересува печалбата. Uber, Snapchat, Tesla записват загуби от година на година. Всичко, което ги интересува, е най-строгият контрол върху потребителите им, просто защото нямат нищо друго.

Ако се случи наистина сериозна криза, цялото това надуто богатство може да изчезне като каретата на Пепеляшка. Реалният сектор ще оцелее, защото произвежда реални неща, а цялата иновационна икономика ще се изпари. Вероятно това съзнание за предстоящия колапс е причинило ожесточението, с което собствениците на монополите се опитват да унищожат реалния сектор.

В книгите на Клаус Шваб, ръководителят на Световния икономически форум и главният идеолог на Голямото нулиране, войната е обявена в прав текст. По думите на Шваб, цифровите гиганти имат „дизруптивни ефекти“ върху бизнеса, пазара на труда и ежедневието. „дирзруптивно“ е, казано просто, разрушително.

Така се случва и преди 100 години. Монополите винаги са унищожавали частните магазини и безмилостно са унищожавали конкурентите, осъждайки милиони хора на бедност. Обаче дори тогава бяха разработени механизми за борба с тях. САЩ, например, въвеждат антитръстовото – антимонополно - законодателство.

Днес всяка цивилизована държава има подобни закони. Дълго време изглеждаше, че има страх те да бъдат използвани - само и само да не забавят свободното развитие на капитализма и да оставят пазара да взема решенията.

Веднъж попаднал в тази сива, беззаконна зона, капитализмът се изроди, създавайки такива чудовища като съвременните глобални монополи. Силно и суверенно национално правителство, дори и днес, е в състояние да постави тези корпорации под контрол. Страните, които успеят да запазят такова правителство, ще могат да излязат печеливши при всякакви смущения в света.

Превод и редакция: Иван Христов

Източник: "Фокус"

Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 65 гласа.

Свързани новини