Отидете към основна версия

2 380 18

Ето колко работни места ще "изяде" преходът към електромобилност

  • работни места-
  • електромобилност-
  • работа-
  • електрически автомобили-
  • индустрия-
  • автомобили-
  • автомобилна индустрия-
  • германия

Все повече държави имат планове за отказ от автомобилите с двигатели с вътрешно горене

Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Преходът към електромобилност, пред който е изправена автоиндустрията, ще има своето отражение върху работните места. След апокалиптичните сценарии от миналото за стотиците хиляди безработни, последните прогнози звучат далеч по-приемливо. Големият въпрос е какво ще се случи в бъдеще с тези работници, които произвеждат продукти, свързани с двигателите с вътрешно горене. „Европейските правила относно ограниченията за CO2, както и обявените забрани за двигатели с вътрешно горене на важни пазари ще доведат до прекратяване на производството на двигателите с вътрешно горене от страна на германските производители“, казва Оливер Фалк от мюнхенския институт “Ифо”. Въпросът е само дали това ще се случи през 2030-а година или може би няколко години по-късно.

Над 200 хиляди работни места ще бъдат засегнати

Повечето германски производители на автомобили вече не инвестират в технологии, свързани с двигателите с вътрешно горене. „По последните данни от преди пандемията в Германия работата на около 614 хиляди души зависи от двигателите с вътрешно горене“, казва Фалк.

Електромобилите са по-лесни за производство от превозните средства с двигатели с вътрешно горене. Производителите на компоненти за старите двигатели са все по-тежко засегнати от прехода към новите технологии. А това понякога води до драматични последици за работниците. По-малко засегнати са тези, които така или иначе ще се пенсионират през следващите няколко години. Освен това има предложения от работодатели за по-ранно освобождаване, обяснява Фалк. „Една част от работната сила ще се насочи към други дейности в автомобилното производство или ще върши нещо съвсем различно - особено в сектора на услугите. Новата работа няма да бъде винаги на едно и също място или дори при един и същ работодател“, прогнозира той. Според изследване на „Ифо“, до 2030 година от трансформацията ще бъдат засегнати около 215 хиляди работни места. Но едва 147 хиляди души ще излязат в пенсия в този период.

Новите работни места могат напълно да компенсират загубата

Проучване на мозъчния тръст Angora Verkehrswende и консултантската компания Boston Consulting Group обаче стига до заключението, че трансформацията не само няма да намали, а ще създаде и нови 25 хиляди работни места допълнително.

Сметката изглежда общо взето така: до 2030 година 70 хиляди работни места ще отпаднат от производствения процес. Доставчиците ще съкратят още 95 хиляди човека, защото определени продукти вече няма да са необходими. В сервизите също ще работят 15 хиляди души по-малко, защото електромобилите нямат такава нужда от поддръжка, както конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене. За сметка на това обаче 190 хиляди нови работни места ще бъдат създадени в областта на производството на батерии, както и в енергийната инфраструктура и производство за създаване на високоефективна мрежа за зареждане. Още 15 хиляди работни места се добавят в преустройството на автомобилните заводи.

Бизнесът трябва да бъде подкрепен

Кристиан Кулман от Boston Consulting Group смята, че броят на работните места ще се запази. Но много от служителите ще се изправят пред ново предизвикателство. „От близо 1,7 милиона заети в автомобилната индустрия, както и във фирмите-доставчици, около 766 хиляди ще имат нужда от специално обучение, за да могат да продължат да вършат работата си“. Затова особено по-малките компании ще имат нужда от подкрепа при финансирането и организирането на тези обучения. “Целта трябва да бъде да се избегне създаването на дългосрочна безработица по време на структурните промени“, подчертава икономистът Оливер Фалк. Ето защо е важно да се инвестира възможно най-рано в по-нататъшното обучение и преквалификация на служителите, които зависят от двигателите с вътрешно горене. “Това трябва да бъде съвместно усилие на компании, съсловни организации и камари, политици и Агенцията по труда”, смята той.

Автор: Клаус Улрих

Поставете оценка:
Оценка 2.2 от 13 гласа.

Свързани новини