Last news in Fakti

2 Декември, 2021 19:00 2 288 18

Ето колко работни места ще "изяде" преходът към електромобилност

  • работни места-
  • електромобилност-
  • работа-
  • електрически автомобили-
  • индустрия-
  • автомобили-
  • автомобилна индустрия-
  • германия

Все повече държави имат планове за отказ от автомобилите с двигатели с вътрешно горене

Ето колко работни места ще "изяде" преходът към електромобилност - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Преходът към електромобилност, пред който е изправена автоиндустрията, ще има своето отражение върху работните места. След апокалиптичните сценарии от миналото за стотиците хиляди безработни, последните прогнози звучат далеч по-приемливо. Големият въпрос е какво ще се случи в бъдеще с тези работници, които произвеждат продукти, свързани с двигателите с вътрешно горене. „Европейските правила относно ограниченията за CO2, както и обявените забрани за двигатели с вътрешно горене на важни пазари ще доведат до прекратяване на производството на двигателите с вътрешно горене от страна на германските производители“, казва Оливер Фалк от мюнхенския институт “Ифо”. Въпросът е само дали това ще се случи през 2030-а година или може би няколко години по-късно.

Над 200 хиляди работни места ще бъдат засегнати

Повечето германски производители на автомобили вече не инвестират в технологии, свързани с двигателите с вътрешно горене. „По последните данни от преди пандемията в Германия работата на около 614 хиляди души зависи от двигателите с вътрешно горене“, казва Фалк.

Електромобилите са по-лесни за производство от превозните средства с двигатели с вътрешно горене. Производителите на компоненти за старите двигатели са все по-тежко засегнати от прехода към новите технологии. А това понякога води до драматични последици за работниците. По-малко засегнати са тези, които така или иначе ще се пенсионират през следващите няколко години. Освен това има предложения от работодатели за по-ранно освобождаване, обяснява Фалк. „Една част от работната сила ще се насочи към други дейности в автомобилното производство или ще върши нещо съвсем различно - особено в сектора на услугите. Новата работа няма да бъде винаги на едно и също място или дори при един и същ работодател“, прогнозира той. Според изследване на „Ифо“, до 2030 година от трансформацията ще бъдат засегнати около 215 хиляди работни места. Но едва 147 хиляди души ще излязат в пенсия в този период.

Новите работни места могат напълно да компенсират загубата

Проучване на мозъчния тръст Angora Verkehrswende и консултантската компания Boston Consulting Group обаче стига до заключението, че трансформацията не само няма да намали, а ще създаде и нови 25 хиляди работни места допълнително.

Сметката изглежда общо взето така: до 2030 година 70 хиляди работни места ще отпаднат от производствения процес. Доставчиците ще съкратят още 95 хиляди човека, защото определени продукти вече няма да са необходими. В сервизите също ще работят 15 хиляди души по-малко, защото електромобилите нямат такава нужда от поддръжка, както конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене. За сметка на това обаче 190 хиляди нови работни места ще бъдат създадени в областта на производството на батерии, както и в енергийната инфраструктура и производство за създаване на високоефективна мрежа за зареждане. Още 15 хиляди работни места се добавят в преустройството на автомобилните заводи.

Бизнесът трябва да бъде подкрепен

Кристиан Кулман от Boston Consulting Group смята, че броят на работните места ще се запази. Но много от служителите ще се изправят пред ново предизвикателство. „От близо 1,7 милиона заети в автомобилната индустрия, както и във фирмите-доставчици, около 766 хиляди ще имат нужда от специално обучение, за да могат да продължат да вършат работата си“. Затова особено по-малките компании ще имат нужда от подкрепа при финансирането и организирането на тези обучения. “Целта трябва да бъде да се избегне създаването на дългосрочна безработица по време на структурните промени“, подчертава икономистът Оливер Фалк. Ето защо е важно да се инвестира възможно най-рано в по-нататъшното обучение и преквалификация на служителите, които зависят от двигателите с вътрешно горене. “Това трябва да бъде съвместно усилие на компании, съсловни организации и камари, политици и Агенцията по труда”, смята той.

Автор: Клаус Улрих


Поставете оценка:
Оценка 2.2 от 13 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ТаУмВзе

    24 2 Отговор
    Делюзията за Преход, води до Крах.

    Коментиран от #3

  • 2 Ами ...

    21 5 Отговор
    След като приключим с коронаистерията, ще сме приключили и с прехода към електромобилност и със Зелената сделка и глобалното затопляне. Просто ще бъдат забравени.
  • 3 Гром

    21 3 Отговор

    До коментар #1 от "ТаУмВзе":

    Прав си. Напълно съм съгласен с теб. Само бих допълнил, че прогреса всъщност е деградация. Който желае, ще разбере какво имам предвид
  • 4 ТRIF

    4 7 Отговор
    Преструкторира се цяла индустрия в световен мащаб. Процеса е неизбежен. Колкото по - плавно и по - разумно се направи толкова по - добре.
    Имам приятелче машинист на парен локомотив преди години. Като му дошло времето се преквалифицирал за дизелов. Няма драма. И с автомобилите ще е така.

    Коментиран от #5, #7

  • 5 Ами ...

    5 2 Отговор

    До коментар #4 от "ТRIF":

    Световния мащаб е само ЕС. 😀

    Коментиран от #17

  • 6 гост

    5 3 Отговор
    Както всяка промяна и тази ще наложи някаква стратегия за квалифициране, ясно е. Факт е, че е пълна глупост да се говори за загубени работни места или за такива паднали жертва на електрическите автомобили. Когато индустриите 10ки години се изнасят към Азия, кой се оплаква? Там събират хората от селата, за да работят в заводите, понеже хора няма, а после европейците остават без работа, защото поредния завод на сименс, бош, аег или автомобилните марки са закрили завода, за да генерират печалба, без иновации. А колко работни места е създала индустрията на електрически коли? Само в Калифорния Тесла има 70х. души, 40х. наемат в Берлин, в Китай са вече над 50х.души, следват още толкова в Тексас. Какво стана в Детройт? Арена за апокалиптични филми и бедност, точно заради липсата на развитие и корпоративните ламтурници печелещи от ДВГ, нали?

    Коментиран от #8

  • 7 Тук Тук

    11 2 Отговор

    До коментар #4 от "ТRIF":

    и къде ще ги зареждате, като нямате сигурни източници ток.
    Ще духаме на ВЕИ-тата?
    България закрива мощности, базови, базови 76%.
    отде ще дойде този ток.
    Само един хилядник реактор е 20% от сега съществуващият автомобилен пак ЯДРЕНА МОЩНОСТ.

    Като няма слънце зимата-фото, вятър Перки-отде?
    Баба ми трънкина, на гол корем чифте пищови.
    А цената един еднохилядник, който подаряваме на САЩ Козлодуй-цената каква ще е?

    Коментиран от #15

  • 8 име

    4 1 Отговор

    До коментар #6 от "гост":

    Горе-долу е така, както си писал, но лошото е че новите работни места в производството на батерии, няма да са в България, нито в ЕС. Пък и каквито продажни политици ни управляват, не вярвам някой да се жегне да възстанови произвосдтвото на електродвигатели в България. Друго си е да си изнасяме обогатена медна руда за Белгия, там да я преработват в продукти и да смучат печалбите, а за нас жълтите стотинки и отпадужите от обогатяването.
  • 9 Error

    7 3 Отговор
    С отпадането на ДВГ най-малкото, за което ще се притесняваме утре ще бъде въпроса с човешкия ресурс. Има три други много по-големи проблема, които трябва да се решат спешно: като обезпечаването на количеството електроенергия ( mission impossible), осигуряването на инфраструктурата за заряд ( mission impossible too) и най-същественият е осигуряване на изхвърлянето и преработката на стари електромобили, тъй като те няма да имат вторичен пазар и след 5 години отиват директно на сметището ( crash-land mission). След 5 до 10 години всички радетели за електрически и смарт автомобили ще са изтрезнели след тежкото опиянение , което имат в момента. Нека да ги видим!

    Коментиран от #10, #12

  • 10 Кухавелко

    4 2 Отговор

    До коментар #9 от "Error":

    "обезпечаването на количеството електроенергия", "осигуряването на инфраструктурата за заряд" - сигурно преди години, хора с твоя умствен капацитет са се вайкали от де толкоз ток, че във всяка къща да го има, как ще го прекарат и т.н., ама не щеш ли, оказало се че щом има желание, има и начин. Още повече, че замяната на коненционалните коли с електрически няма да стане за един ден по целия свят. И за батериите също ще измислят нещо.

    Коментиран от #13

  • 11 Дедовия

    3 3 Отговор
    Само дето наивници като теб не си дават сметка,че зелените"другари" искат да спрат атомните,тецовете!
  • 12 Error

    1 2 Отговор

    До коментар #9 от "Error":

    А нещо конкретно по въпроса мухъл или ръсим само мозък на килограм?
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Йезекил

    3 0 Отговор
    Таквиз гайлета имахме и га слезнахме от каруците и волските впрягове.....
  • 15 ТRIF

    0 0 Отговор

    До коментар #7 от "Тук Тук":

    Много повърхностно. Точно баланса на дневна/нощна електроенергия ще се подсигурява от електричките. 1/3 от южният скат на покривната част на къщата ми осигурява достъчно за заряд на един ел. автомобил.
    Съседа си покри цялата къща с фотоелектрини керемиди и монтира 28KWh батерия за битови нужди. Не знам дали това ти говори нещо. С енергията произведена през светлата част на денонощието си зарежда Теслата, и има резерв за няколко дни за битови нужди.
    Съгласен съм, че само със соларки и перки не може да се реши потребленито в БГ. Затова ни е необходима поне още една АЕЦ.
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 ТRIF

    0 0 Отговор

    До коментар #5 от "Ами ...":

    Нищо подобно. Просто информацията която се върти из БГ медиите е с преоритет на Европеиски дерективи.
  • 18 Димов

    0 0 Отговор
    Първо трябва електричеството да се добива екологично, за да са екологични и електромобилите. После трябва да се складира екологично, за да не са отровни батериите. До ден днешен не съм видял да се продава рециклирана батерия.
    Трябва нова батерия, която да е биоразградима или на 100% рециклируема, с по-голяма плътност и по-евтина.
    Лично аз смятам, че кинетичните акумулатори на руснака Гулия са по-добри от днешните батерии. Стига да не беше жироскопичният им ефект.