Преходът към електромобилност, пред който е изправена автоиндустрията, ще има своето отражение върху работните места. След апокалиптичните сценарии от миналото за стотиците хиляди безработни, последните прогнози звучат далеч по-приемливо. Големият въпрос е какво ще се случи в бъдеще с тези работници, които произвеждат продукти, свързани с двигателите с вътрешно горене. „Европейските правила относно ограниченията за CO2, както и обявените забрани за двигатели с вътрешно горене на важни пазари ще доведат до прекратяване на производството на двигателите с вътрешно горене от страна на германските производители“, казва Оливер Фалк от мюнхенския институт “Ифо”. Въпросът е само дали това ще се случи през 2030-а година или може би няколко години по-късно.
Над 200 хиляди работни места ще бъдат засегнати
Повечето германски производители на автомобили вече не инвестират в технологии, свързани с двигателите с вътрешно горене. „По последните данни от преди пандемията в Германия работата на около 614 хиляди души зависи от двигателите с вътрешно горене“, казва Фалк.
Електромобилите са по-лесни за производство от превозните средства с двигатели с вътрешно горене. Производителите на компоненти за старите двигатели са все по-тежко засегнати от прехода към новите технологии. А това понякога води до драматични последици за работниците. По-малко засегнати са тези, които така или иначе ще се пенсионират през следващите няколко години. Освен това има предложения от работодатели за по-ранно освобождаване, обяснява Фалк. „Една част от работната сила ще се насочи към други дейности в автомобилното производство или ще върши нещо съвсем различно - особено в сектора на услугите. Новата работа няма да бъде винаги на едно и също място или дори при един и същ работодател“, прогнозира той. Според изследване на „Ифо“, до 2030 година от трансформацията ще бъдат засегнати около 215 хиляди работни места. Но едва 147 хиляди души ще излязат в пенсия в този период.
Новите работни места могат напълно да компенсират загубата
Проучване на мозъчния тръст Angora Verkehrswende и консултантската компания Boston Consulting Group обаче стига до заключението, че трансформацията не само няма да намали, а ще създаде и нови 25 хиляди работни места допълнително.
Сметката изглежда общо взето така: до 2030 година 70 хиляди работни места ще отпаднат от производствения процес. Доставчиците ще съкратят още 95 хиляди човека, защото определени продукти вече няма да са необходими. В сервизите също ще работят 15 хиляди души по-малко, защото електромобилите нямат такава нужда от поддръжка, както конвенционалните автомобили с двигатели с вътрешно горене. За сметка на това обаче 190 хиляди нови работни места ще бъдат създадени в областта на производството на батерии, както и в енергийната инфраструктура и производство за създаване на високоефективна мрежа за зареждане. Още 15 хиляди работни места се добавят в преустройството на автомобилните заводи.
Бизнесът трябва да бъде подкрепен
Кристиан Кулман от Boston Consulting Group смята, че броят на работните места ще се запази. Но много от служителите ще се изправят пред ново предизвикателство. „От близо 1,7 милиона заети в автомобилната индустрия, както и във фирмите-доставчици, около 766 хиляди ще имат нужда от специално обучение, за да могат да продължат да вършат работата си“. Затова особено по-малките компании ще имат нужда от подкрепа при финансирането и организирането на тези обучения. “Целта трябва да бъде да се избегне създаването на дългосрочна безработица по време на структурните промени“, подчертава икономистът Оливер Фалк. Ето защо е важно да се инвестира възможно най-рано в по-нататъшното обучение и преквалификация на служителите, които зависят от двигателите с вътрешно горене. “Това трябва да бъде съвместно усилие на компании, съсловни организации и камари, политици и Агенцията по труда”, смята той.
Автор: Клаус Улрих
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ТаУмВзе
Коментиран от #3
19:01 02.12.2021
2 Ами ...
19:06 02.12.2021
3 Гром
До коментар #1 от "ТаУмВзе":
Прав си. Напълно съм съгласен с теб. Само бих допълнил, че прогреса всъщност е деградация. Който желае, ще разбере какво имам предвид19:08 02.12.2021
4 ТRIF
Имам приятелче машинист на парен локомотив преди години. Като му дошло времето се преквалифицирал за дизелов. Няма драма. И с автомобилите ще е така.
Коментиран от #5, #7
19:33 02.12.2021
5 Ами ...
До коментар #4 от "ТRIF":
Световния мащаб е само ЕС. 😀Коментиран от #17
20:43 02.12.2021
6 гост
Коментиран от #8
20:48 02.12.2021
7 Тук Тук
До коментар #4 от "ТRIF":
и къде ще ги зареждате, като нямате сигурни източници ток.Ще духаме на ВЕИ-тата?
България закрива мощности, базови, базови 76%.
отде ще дойде този ток.
Само един хилядник реактор е 20% от сега съществуващият автомобилен пак ЯДРЕНА МОЩНОСТ.
Като няма слънце зимата-фото, вятър Перки-отде?
Баба ми трънкина, на гол корем чифте пищови.
А цената един еднохилядник, който подаряваме на САЩ Козлодуй-цената каква ще е?
Коментиран от #15
21:08 02.12.2021
8 име
До коментар #6 от "гост":
Горе-долу е така, както си писал, но лошото е че новите работни места в производството на батерии, няма да са в България, нито в ЕС. Пък и каквито продажни политици ни управляват, не вярвам някой да се жегне да възстанови произвосдтвото на електродвигатели в България. Друго си е да си изнасяме обогатена медна руда за Белгия, там да я преработват в продукти и да смучат печалбите, а за нас жълтите стотинки и отпадужите от обогатяването.22:06 02.12.2021
9 Error
Коментиран от #10, #12
22:21 02.12.2021
10 Кухавелко
До коментар #9 от "Error":
"обезпечаването на количеството електроенергия", "осигуряването на инфраструктурата за заряд" - сигурно преди години, хора с твоя умствен капацитет са се вайкали от де толкоз ток, че във всяка къща да го има, как ще го прекарат и т.н., ама не щеш ли, оказало се че щом има желание, има и начин. Още повече, че замяната на коненционалните коли с електрически няма да стане за един ден по целия свят. И за батериите също ще измислят нещо.Коментиран от #13
22:46 02.12.2021
11 Дедовия
00:13 03.12.2021
12 Error
До коментар #9 от "Error":
А нещо конкретно по въпроса мухъл или ръсим само мозък на килограм?01:06 03.12.2021
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Йезекил
05:59 03.12.2021
15 ТRIF
До коментар #7 от "Тук Тук":
Много повърхностно. Точно баланса на дневна/нощна електроенергия ще се подсигурява от електричките. 1/3 от южният скат на покривната част на къщата ми осигурява достъчно за заряд на един ел. автомобил.Съседа си покри цялата къща с фотоелектрини керемиди и монтира 28KWh батерия за битови нужди. Не знам дали това ти говори нещо. С енергията произведена през светлата част на денонощието си зарежда Теслата, и има резерв за няколко дни за битови нужди.
Съгласен съм, че само със соларки и перки не може да се реши потребленито в БГ. Затова ни е необходима поне още една АЕЦ.
07:55 03.12.2021
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 ТRIF
До коментар #5 от "Ами ...":
Нищо подобно. Просто информацията която се върти из БГ медиите е с преоритет на Европеиски дерективи.14:47 03.12.2021
18 Димов
Трябва нова батерия, която да е биоразградима или на 100% рециклируема, с по-голяма плътност и по-евтина.
Лично аз смятам, че кинетичните акумулатори на руснака Гулия са по-добри от днешните батерии. Стига да не беше жироскопичният им ефект.
18:34 03.12.2021