“Цялото поведение на новото ръководство на Министерството на регионалното развитие и благоустройството недвусмислено показва, че те ще продължат абсолютно всички практики от управлението на ГЕРБ, само че в много по-голям обем”.
Това каза инж. д-р Богдан Милчев, ръководител на Института за пътна безопасност (ИПБ), в интервю за ФАКТИ.
След разкритията на инж. д-р Милчев, направени в предаването “Алтернативата”, че министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов сам признал в личен разговор, че преди да направи решение, “трябва да пита”, защото “има шапка”, от ФАКТИ разговаряхме с Богдан Милчев по следния въпрос - има ли изобщо изгледи управлението на пътищата и пътната безопасност да се подобри.
“Обемът на практиките сега ще бъде много по-голям, защото за първи път се отделят над 2 милиарда и 400 милиона лева за пътища за една година. Това е нечуван бюджет. Харченето на тези пари без ясна концепция и методология къде да се насочат, така че да променим нещо, а не просто да ги излеем в асфалт, ни показва, че в момента се готвят множество обществени поръчки, разпределят се влиянията и фирмите, които ще ги изпълнят. Става въпрос за огромни средства. Много фирми ще бъдат “на масата”. Този подход - да питаме гражданите, кметовете, да следваме хрумванията на някой министър къде да се похарчат тези пари, е изключително неправилен. Именно той създава условията за корупция, защото без да бъде извършена цялостна оценка на ползите, разходите и ползите от разходите за нашите пътища, отново просто ще изсипем една торба пари в асфалт, като няма да знаем какво и къде се случва”, посочи Милчев.
“Лошото е, че ръководството на МРРБ вероятно след няколко месеца ще си тръгне. Самият министър Караджов вече няколко пъти заявява, че след три месеца и друг министър на дойде, той ще прави същото. Нагласата е да се организират обществените поръчки, да се похарчат тези милиарди. След това явно няма значение кой ще контролира целия процес”, допълни ръководителят на Института за пътна безопасност.
“Поведението на министерството и респективно на министър Караджов за ТОЛ системата също ни дава основание да смятаме, че нещата не са чисти. Министър Караджов постоянно се обърква. Първо ни съобщи всички фрапиращи данни - колко зле работи системата, че тя е на загуба, че не може да изкара парите, които са нужни за пътищата ни, предложи увеличаване на тол таксите. След това обаче, когато ние излязохме с разкритие, че това увеличаване трябва да стане само когато държавата си върне контрола върху ТОЛ системата, той каза, че казаното от Институтът за пътна безопасност не е вярно, че приходите са пет пъти по-големи от разходите. Истината е следната - разходите за българската ТОЛ система са несъразмерни с нито една страна в света, не в Европа.
ТОЛ системата в Германия е повече от 54 хиляди километра. Управлението на ТОЛ системата там се осъществява от 650 човека. В България 3000 километра ТОЛ система се управляват от близо 900 човека. Нека всеки сам прецени какви са разходите и ползите от тези разходи, на каква печалба работи ТОЛ системата и за кого е тази печалба. Системата наистина работи на печалба, но със сигурност не работи на печалба за българското общество. Подходът да увеличим цената и обхвата на ТОЛ системата само ще затвърди възможността да се събират и отклоняват големи средства към обръчи от фирми, наредени в ТОЛ системата”, обясни Богдан Милчев.
Попитан за становището на ИПБ относно инхаус процедурите, публикувано днес, той каза следното: “Когато г-н Караджов стана министър, той излезе и каза, че договорите са незаконни или нищожни, трябвало съдът да определи. Седмица по-късно в парламента каза, че за да се продължат разплащанията и работата по “Хемус”, трябвало да има извънредно законодателство, прието от Народното събрание. Третият път - в края на 2021 година, излезе и каза, че платил по инхауса, защото бил в капана на ГЕРБ. Говоренето на г-н Караджов показва две неща - или той е изключително некомпетентен, или е изключително зависим. И в двата варианта имаме много сериозни притеснения”.
“Няма да се уморим да говорим по темата кой е шеф на АПИ, тепърва предстоят и много разкрития. Шефът на АПИ е свързано лице, работило в строителна фирма, на която ѝ предстои да отчита дейности по свлачища за милиони левове, възложени през инхаус. Не разбирам как шефът на АПИ ще контролира бившата си фирма безпристрастно”, посочи още той.
“Възникват и много въпроси за заместник-министрите на г-н Караджов, чиито обвързаности тепърва ще се разберат. Тези обвързаности са отново със строителни фирми”, разкри пред медията ни Богдан Милчев.
“Искам да бия камбаната и на МРРБ, и на премиера, и на президента, и на цялото българско общество, че това, което ни се предлага за българските пътища, няма да бъде в интерес на българското общество. Ще се похарчат много пари, ще се вдигне огромен шум, но накрая резултатът ще бъде същият. Трябва да се противопоставим още сега - в началото на организирането на обществените поръчки, които предстоят, където също ще видим много зависимости", категоричен беше той.
“Много удобно ни се внушава, че инхаусът е много порочна практика. Това е така, но и преди инхаусът имаше корупция. Нима и преди него обществените поръчки не се раздаваха на посочени фирми? Просто процесът беше по-бавен. И с инхаус, и без инхаус, корупцията е налице. Просто с инхаус корупцията е по-бърза, няма възможност дадено решение да се обжалва, което да забави раздаването на парите. Не е редно инхаусът да бъде анатемосан - това може да бъде изключително добра практика, ако се прави в интерес на обществото. Договорите за “Хемус“ доказаха, че досега не се е правела в интерес на обществото, а за да бъдат раздадени бързо едни пари под предлог, че искаме бързо да я има “Хемус”. Това щеше да е прекрасно, ако беше направено от правителство, което не е замесено в толкова много корупционни скандали. Проблемът е в хората, които правят и изпълняват поръчките”, обясни Богдан Милчев, като посочи, че този проблем продължава:
“Цялото поведение на министър Караджов е изключително противоречиво. Той влиза в собствен капан - един път ни обяснява колко малко са приходите от ТОЛ системата, друг път колко много, един път печели, друг път губи. Цифрите са повече от ясни - разходите за българската ТОЛ система, в процентно съотношение спрямо приходите, са най-високите в целия Европейски съюз и то десетки пъти по-високи. ТОЛ системата е добре организирана хранителна верига, която фактическа е прикрита зад АПИ и зад договори".
“Контролът, функционирането и управлението на ТОЛ системата официално, чрез договори, е предадено на фирма “Капш”. Държа да подчертая, че нямаме нищо против фирмата “Капш”, дори смятаме, че тя няма вина за състоянието на ТОЛ системата. “Капш” е изпълнителят на системата, те са инструмент. Не са виновни те, а този, който им дава възможността да имат пълен контрол върху ТОЛ системата. Пак казвам, нямаме нищо против “Капш” - тя не носи никаква вина за това, че българската държава и българските политици са предали националния ни интерес. Срещу тези политици вече имаме много против”, посочи ръководителят на Института за пътна безопасност.
“За мен е абсолютно необяснимо защо националните медии не смеят да отворят темата “ТОЛ система”. Вече си го обяснявам. Голяма част от хората в екипа на Института за пътна безопасност, които работят по темата, вече бяха предупредени да спрат да се занимават с ТОЛ системата. Включително журналисти ми задават въпроса: “Богдане, не те ли е страх? ТОЛ системата е токсична и взривоопасна тема”. Получаваме отвсякъде предупреждения да не се занимаваме с ТОЛ системата. Факт е, че националните медии мълчат по един толкова очевиден факт - че ТОЛ системата не просто не работи в интерес на българското общество, тя дори не се обслужва от българската държава”, завърши инж. д-р Богдан Милчев.