21 Февруари, 2022 16:20 7 824 46

Богдан Милчев за ФАКТИ: Ръководство на МРРБ показва, че ще продължат практиките на ГЕРБ, само че в много по-голям обем

  • богдан милчев-
  • институт за пътна безопасност-
  • тол система-
  • гроздан караджов-
  • министерство на регионалното развитие и благоустройството

"Разходите за българската ТОЛ система са най-високите в целия Европейски съюз и то десетки пъти по-високи. ТОЛ системата е добре организирана хранителна верига", посочи ръководителят на Института за пътна безопасност

Богдан Милчев за ФАКТИ: Ръководство на МРРБ показва, че ще продължат практиките на ГЕРБ, само че в много по-голям обем - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

“Цялото поведение на новото ръководство на Министерството на регионалното развитие и благоустройството недвусмислено показва, че те ще продължат абсолютно всички практики от управлението на ГЕРБ, само че в много по-голям обем”.

Това каза инж. д-р Богдан Милчев, ръководител на Института за пътна безопасност (ИПБ), в интервю за ФАКТИ.

След разкритията на инж. д-р Милчев, направени в предаването “Алтернативата”, че министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов сам признал в личен разговор, че преди да направи решение, “трябва да пита”, защото “има шапка”, от ФАКТИ разговаряхме с Богдан Милчев по следния въпрос - има ли изобщо изгледи управлението на пътищата и пътната безопасност да се подобри.

“Обемът на практиките сега ще бъде много по-голям, защото за първи път се отделят над 2 милиарда и 400 милиона лева за пътища за една година. Това е нечуван бюджет. Харченето на тези пари без ясна концепция и методология къде да се насочат, така че да променим нещо, а не просто да ги излеем в асфалт, ни показва, че в момента се готвят множество обществени поръчки, разпределят се влиянията и фирмите, които ще ги изпълнят. Става въпрос за огромни средства. Много фирми ще бъдат “на масата”. Този подход - да питаме гражданите, кметовете, да следваме хрумванията на някой министър къде да се похарчат тези пари, е изключително неправилен. Именно той създава условията за корупция, защото без да бъде извършена цялостна оценка на ползите, разходите и ползите от разходите за нашите пътища, отново просто ще изсипем една торба пари в асфалт, като няма да знаем какво и къде се случва”, посочи Милчев.

“Лошото е, че ръководството на МРРБ вероятно след няколко месеца ще си тръгне. Самият министър Караджов вече няколко пъти заявява, че след три месеца и друг министър на дойде, той ще прави същото. Нагласата е да се организират обществените поръчки, да се похарчат тези милиарди. След това явно няма значение кой ще контролира целия процес”, допълни ръководителят на Института за пътна безопасност.

“Поведението на министерството и респективно на министър Караджов за ТОЛ системата също ни дава основание да смятаме, че нещата не са чисти. Министър Караджов постоянно се обърква. Първо ни съобщи всички фрапиращи данни - колко зле работи системата, че тя е на загуба, че не може да изкара парите, които са нужни за пътищата ни, предложи увеличаване на тол таксите. След това обаче, когато ние излязохме с разкритие, че това увеличаване трябва да стане само когато държавата си върне контрола върху ТОЛ системата, той каза, че казаното от Институтът за пътна безопасност не е вярно, че приходите са пет пъти по-големи от разходите. Истината е следната - разходите за българската ТОЛ система са несъразмерни с нито една страна в света, не в Европа.

ТОЛ системата в Германия е повече от 54 хиляди километра. Управлението на ТОЛ системата там се осъществява от 650 човека. В България 3000 километра ТОЛ система се управляват от близо 900 човека. Нека всеки сам прецени какви са разходите и ползите от тези разходи, на каква печалба работи ТОЛ системата и за кого е тази печалба. Системата наистина работи на печалба, но със сигурност не работи на печалба за българското общество. Подходът да увеличим цената и обхвата на ТОЛ системата само ще затвърди възможността да се събират и отклоняват големи средства към обръчи от фирми, наредени в ТОЛ системата”, обясни Богдан Милчев.

Попитан за становището на ИПБ относно инхаус процедурите, публикувано днес, той каза следното: “Когато г-н Караджов стана министър, той излезе и каза, че договорите са незаконни или нищожни, трябвало съдът да определи. Седмица по-късно в парламента каза, че за да се продължат разплащанията и работата по “Хемус”, трябвало да има извънредно законодателство, прието от Народното събрание. Третият път - в края на 2021 година, излезе и каза, че платил по инхауса, защото бил в капана на ГЕРБ. Говоренето на г-н Караджов показва две неща - или той е изключително некомпетентен, или е изключително зависим. И в двата варианта имаме много сериозни притеснения”.

“Няма да се уморим да говорим по темата кой е шеф на АПИ, тепърва предстоят и много разкрития. Шефът на АПИ е свързано лице, работило в строителна фирма, на която ѝ предстои да отчита дейности по свлачища за милиони левове, възложени през инхаус. Не разбирам как шефът на АПИ ще контролира бившата си фирма безпристрастно”, посочи още той.

“Възникват и много въпроси за заместник-министрите на г-н Караджов, чиито обвързаности тепърва ще се разберат. Тези обвързаности са отново със строителни фирми”, разкри пред медията ни Богдан Милчев.

“Искам да бия камбаната и на МРРБ, и на премиера, и на президента, и на цялото българско общество, че това, което ни се предлага за българските пътища, няма да бъде в интерес на българското общество. Ще се похарчат много пари, ще се вдигне огромен шум, но накрая резултатът ще бъде същият. Трябва да се противопоставим още сега - в началото на организирането на обществените поръчки, които предстоят, където също ще видим много зависимости", категоричен беше той.

“Много удобно ни се внушава, че инхаусът е много порочна практика. Това е така, но и преди инхаусът имаше корупция. Нима и преди него обществените поръчки не се раздаваха на посочени фирми? Просто процесът беше по-бавен. И с инхаус, и без инхаус, корупцията е налице. Просто с инхаус корупцията е по-бърза, няма възможност дадено решение да се обжалва, което да забави раздаването на парите. Не е редно инхаусът да бъде анатемосан - това може да бъде изключително добра практика, ако се прави в интерес на обществото. Договорите за “Хемус“ доказаха, че досега не се е правела в интерес на обществото, а за да бъдат раздадени бързо едни пари под предлог, че искаме бързо да я има “Хемус”. Това щеше да е прекрасно, ако беше направено от правителство, което не е замесено в толкова много корупционни скандали. Проблемът е в хората, които правят и изпълняват поръчките”, обясни Богдан Милчев, като посочи, че този проблем продължава:

“Цялото поведение на министър Караджов е изключително противоречиво. Той влиза в собствен капан - един път ни обяснява колко малко са приходите от ТОЛ системата, друг път колко много, един път печели, друг път губи. Цифрите са повече от ясни - разходите за българската ТОЛ система, в процентно съотношение спрямо приходите, са най-високите в целия Европейски съюз и то десетки пъти по-високи. ТОЛ системата е добре организирана хранителна верига, която фактическа е прикрита зад АПИ и зад договори".

“Контролът, функционирането и управлението на ТОЛ системата официално, чрез договори, е предадено на фирма “Капш”. Държа да подчертая, че нямаме нищо против фирмата “Капш”, дори смятаме, че тя няма вина за състоянието на ТОЛ системата. “Капш” е изпълнителят на системата, те са инструмент. Не са виновни те, а този, който им дава възможността да имат пълен контрол върху ТОЛ системата. Пак казвам, нямаме нищо против “Капш” - тя не носи никаква вина за това, че българската държава и българските политици са предали националния ни интерес. Срещу тези политици вече имаме много против”, посочи ръководителят на Института за пътна безопасност.

“За мен е абсолютно необяснимо защо националните медии не смеят да отворят темата “ТОЛ система”. Вече си го обяснявам. Голяма част от хората в екипа на Института за пътна безопасност, които работят по темата, вече бяха предупредени да спрат да се занимават с ТОЛ системата. Включително журналисти ми задават въпроса: “Богдане, не те ли е страх? ТОЛ системата е токсична и взривоопасна тема”. Получаваме отвсякъде предупреждения да не се занимаваме с ТОЛ системата. Факт е, че националните медии мълчат по един толкова очевиден факт - че ТОЛ системата не просто не работи в интерес на българското общество, тя дори не се обслужва от българската държава”, завърши инж. д-р Богдан Милчев.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 48 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Орел

    41 23 Отговор
    Този ще излезе по-голям гербераст от ББ и компания!

    Коментиран от #10

  • 2 льошо

    36 11 Отговор
    Няма ли да има за тебе и шефа ти в паничката малко пачки?
  • 3 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    38 9 Отговор
    мафия са герб
  • 4 Иван Грозни

    27 10 Отговор
    Богдане, при Тиквуний да не си бил в чужбина? Но принципно си прав. И тия са платен електорат.
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 ех Ганю

    8 23 Отговор
    Само мрънкаш и недоволстваш хората чак от Харвард дойдоха да те оправят ти пак си недоволен
  • 7 Nako 👍

    30 13 Отговор
    тая подложка на б.б с това топло местенце ще плюе всичко което не е герб
  • 8 Българка

    33 11 Отговор
    Богдан Милчев е поредният тръбач на ГЕРБ. И Комитова, и Караджов, и закона,и здравият разум недвусмислено казват, че когато има подписани договори, то при развалянето им, страната инициатор дължи неустойки. Сега остана да се развалят инхаус договорите, да се опростят милиарди аванси, та отгоре на всичко да платим и неустойки. Очевидно е, че вече сключените договори са със заобикаляне на закона. Но според мен по-скоро виновниците трябва да си понесат наказателна отговорност, а не за втори път да са наказани данъкоплатците

    Коментиран от #16

  • 9 А не

    14 4 Отговор
    Само да не се спират строежите под някакви измислени причини .Винаги ще има хора,които да слагат прът в колелата.Ако не е Караджов,за другите пак някой ще има някакви съмнения Омръзна ми вече от празно говорене.Хиляда фирми за контрол има Да контролират.Защо взимат заплати.Явно всеки,който НЕ Е НА ЯСЛАТА,ЩЕ ПЛЮЕ ПО ТОЗИ,КОЙТО Е. И така до безкрайност.Не пречете на хората да работят.Аман от празнодумци !!!
  • 10 NeXu s

    19 5 Отговор

    До коментар #1 от "Орел":

    Но е болезнено прав за твоите господари, троле.
  • 11 Ам ам ам

    22 8 Отговор
    Другарят Караджов е планирал всичко. За всички по веригата ще има почти от сърце. Само пътища няма да има, а за тола ...
    абеее, би му ма.
  • 12 Има още

    2 1 Отговор
    Неща да се направят за тол системата. Интелигентни системи за ранно предупреждение. Цените на тол системата - винетки. По мой изчисления събираемите тол
    Приходи трябва да са около 1 - 1.5 милиарда лева на година. Трябва да се смени устройствата за четене с easy pass и prepass. В България има една фирма която ги предлага. Мисля че устройството на TollPass е най близко до европейските и системи ползвани в САЩ. При винетката има опасност да не може бъде прочетена трябва да се спира за да се купи. Много е неудобно. Трябва да се въде такса за почистване на €0.04 км. Няма места за паркиране. Трябва да се създаде Сервиз центрове. В САЩ най добре уредено и се доближава до нашата страна България щата Охайо.
  • 13 морков

    14 0 Отговор
    пътния грабеж не е от вчера , то затова са толкова маймунките на тоя клон още повече че е узаконен под предлог пътна безопасност
  • 14 TollPass

    0 1 Отговор
    Ето нещо което си заслужава

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Грешиш

    5 19 Отговор

    До коментар #8 от "Българка":

    Бойко Борисов няма нищо общо с този празнодумец.Браво на Борисов,че така е направил,че да не могат да спрат процедурите.Иначе щяхме да чакаме до второ пришествие да завършат "Хемус",да не говорим за други пътища.Аз съм егоистка--Караджов обеща да строи пътища и ще го подкрепям до дупка .Пет години подготвят документи за пътя Сливница -Брезник--то не бяха обжалвания,то не бяха измервания,анализи,преценки...Стига вече .Искам да съм жива,докато България стане цивилизована.
  • 17 Да от една

    4 1 Отговор
    Страна пътен грабеж от друга като трябва да се прави пътя изчегъртане и отново да се на прави са 18 милиона на км смятай колко трябва да събира от толове министерството.
  • 18 ПРОДЪЛЖАВАМЕ КРАДНЕНЕТО

    7 11 Отговор
    ще продължат ОБИРИТЕ на ПП ПО ГЕРБАВ ТЕРТИП , само че в много по-голям обем !
  • 19 Драйфус

    14 1 Отговор
    Боги,защото имаме Институт за пътна безопастност,затова ли драстично намаляха пътните злополуки?Аз лично,като участник в движението,не виждам някакъв смисъл от твоя институт!

    Коментиран от #37

  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 Айде Бегай

    6 0 Отговор
    Галфон
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Илия

    11 7 Отговор
    Гроздан Караджов е най корумпирания доказан министър. Завлече с 60 милиона Глобул и се измъкна.

    Коментиран от #44

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 офффф

    10 1 Отговор
    на тоз му отрязали хранилката е реве до небесата
  • 27 Караджов

    6 5 Отговор
    Караджов е човек на ДПС, които пък са ортаци с ГЕРБ.

    Коментиран от #46

  • 28 МИЛИЦИОНЕР

    13 0 Отговор
    ГЕРБ И ДПС СА МАФИЯ И КРАДАТ ОТ ТОЛ СИСТЕМАТА
  • 29 realist

    5 1 Отговор
    познавам този маймуняк,тотално луд олигофрен е.
  • 30 ХАН КРУМ

    8 0 Отговор
    Докато има НПО та ,тази държава оправия няма да има!Този джавкач точно кого прдставлява,какви са му правата и задълженията,кой го е оторизирал кой му е признал експертизата. Има там и една рошла,дето е на всяко гърне меродия. Гледаш ,слушаш и се оказва,че най –големите специалисти са по студията,ръсят съвети ,но отговорност не носят.Този великан Милчев ,защо беше по нисък от тревата ,като шев на КАТ,а сега който канал пуснеш те са все там.
  • 31 Система за

    0 0 Отговор
    СИГОРНОст

  • 32 Интел системи

    0 0 Отговор
    За Сигорност

  • 33 Miusuka Madoto

    4 2 Отговор
    Тоя пъпеш не беше ли един прост катаджия? Катаджия акъл да дава - малеййй!!!......
  • 34 баиуй6256

    0 0 Отговор
    Ти па си много убав
  • 35 Ето

    0 0 Отговор
    Как се очита и слага електронен тахограф.

  • 36 баиуй6256

    2 2 Отговор
    Да ти пратя 2 лева да се обръснеш , че си обрасъл , като зло куче по м---те
  • 37 Не е никакъв институт

    3 2 Отговор

    До коментар #19 от "Драйфус":

    И аз мога да си направя НПО, да го кръстя "Институт за ядене на шкембе" и после да ходя да обяснявам какъв експерт съм по шкембето, нищо не значи.
  • 38 Плъхове

    5 2 Отговор
    Човечета като тоя се разприказват само като ги изритат от софрата ! Къде беше досега !? И той тръгнал да раздава оценки. Ние тия работи си ги знаем. Но при толкова електорат с къса памет - толкоз. Виж ако бяхме Народ ............?
  • 39 Реалист

    4 2 Отговор
    Г-н Милчев, ясно ли ви е, че щом при две поредни и противоположни власти оставате гладен и неизвергнат, то значи сте 100% некадърник!
  • 40 Елица

    5 1 Отговор
    Да беше рИвал против ГЕРБ докато са на власт бе, шебек! Сега що се мажеш на сегашните... много измекярско!
  • 41 Пи4

    3 2 Отговор
    Богдан Милчев шефът на мутренския КАТ! СКРИЙ СЕ БЕ МАФИОТ!
  • 42 Ето

    1 0 Отговор
    един вариан за място за почивка на шофьори на коли и тирове с бани и ресторанти.

  • 43 Благодаря

    1 0 Отговор
    Че даде възможност да имат коментари по темата , както
    Да илюстрират с примери. Надявам се че някой са гледа ли чели и са взели поука от тези коментари и видеа и снимки.
  • 44 Ама да

    3 0 Отговор

    До коментар #23 от "Илия":

    Той е кадър на Слави мутрата. Преоблякъл се Илия, пак в тия.
  • 45 filo

    0 2 Отговор
    Богданчо, тази измислена агенция, в която се подвизаваш, и която е напълно безсмислена, я направи Борисов. Точно той те сложи за неин началник и се от тази позиция говориш за ГЕРБ. Разбирам, че нямаш срам, но все пак.
  • 46 Ха де

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "Караджов":

    То цялото ИТН се командва от ДПС. Разбрахме го от предните 2 парламента и какви игрички играеше Слави. А Караджов е поставен , за да краде без да се изчервява, има опит. И не съм съгласен, че Комитова била некомпетентна. На светлинни години беше над Караджов.