“От лятото на миналата година сигнализираме за ТОЛ-системата. В служебното правителство заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Захари Христов повдигна тази тема и тогава МРРБ каза, че ТОЛ-системата не е ефективна, че има много корупционни елементи. За нас беше учудващо, че когато дойде редовното правителство, изказванията на министър Гроздан Караджов бяха, че системата е перфектна и само трябва да се увеличи обхватът ѝ. Това, което МВР направи - да даде ТОЛ-системата на прокуратурата, е правилен ход. Доколко прокуратурата ще иска да разследва, това е друга тема. МРРБ ни казват, че всичко е наред с ТОЛ-системата, а МВР я дава на прокуратурата. В същото време МВР и МРРБ са част от едно и също правителство. Въпросът сега е кой казва истината”.
Това заяви инж. д-р Богдан Милчев, председател на Института за пътна безопасност в интервю за ФАКТИ.
Вчера стана ясно, че Главна дирекция “Национална полиция” е предала материали от проверка на ТОЛ-системата на прокуратурата. Въпросната проверка на разследващите е установила данни за съзнателно сключване на неизгодна сделка от страна на предишното ръководство на АПИ.
Относно пороците в ТОЛ-системата, разговаряхме с инж. Милчев. Припомняме, че Институтът за пътна безопасност нееднократно посочваше проблемите в събирането на ТОЛ-такси, включително в медията ни.
“Нашето становище е, че докато ТОЛ-системата не стане прозрачна, увеличаването на таксите и на обхвата на системата ще налива повече пари в тези непрозрачни договори. Затова настояваме първо да се въдвори ред в ТОЛ-системата и тогава да се мисли как да се увеличават приходите от нея”, посочи Богдан Милчев.
Той обясни проблемите в ТОЛ-системата: “Първо, таксата, която се плаща за това, че някой ни продава винетка и събира парите ни, е 8,4% с ДДС. Такъв процент не се събира никъде, освен у нас. Представете си как от цялата сума, събрана от ТОЛ-такси и винетки, 8,4% отиват в частна фирма само защото ни продава винетките. Това прилича на престъпление с нашите пари, особено когато имаме такъв недостиг на средства.
Второ, категорично смятаме, че с множеството договори и допълнителни споразумения - които сега се дават на прокуратурата, се дава възможност Агенция “Пътна инфраструктура” да няма контрол върху системата. В момента, за да бъде допуснат някой да продава винетки, разрешението формално е от Агенцията, но реално е от този, който управлява системата - тоест фирма “Капш”. Ние нямаме против “Капш”, тя няма вина, че българската държава предава целия обществен интерес на една частна фирма. С допълнителните споразумения и договори “Капш” получава десетки милиони за обслужване на ТОЛ-системата, при положение, че замисълът на системата е бил тя да бъде построена и да бъде предадена на АПИ. В един момент се оказва, че АПИ не разполага с капацитет да управлява системата и я връща на този, който я е изградил, срещу милиони заплащане.
Трето, контролът - оказва се, че контролът не е ефективен. Оказва се, че глоби за десетки милиони левове не се събират, не се обработват. В същото време компенсаторните такси са нереално високи. Задълженията трябва да бъдат взети, но никой не ги търси, не се събират. На всичко отгоре, на частната фирма, която трябва да събира глобите, отново се дават 8,4%”.
“Концепцията е видимо сбъркана. Начинът, по който ТОЛ-системата е конструирана, освен че е за прокурор, се нуждае от съвсем различен подход. ТОЛ-системата, която функционира в момента, не може да изпълни задачите, които имаме. Дори да увеличим обхвата, това само ще налее повече пари във фирмите, които обслужват системата”, категоричен е инж. д-р Милчев.
“Нуждаем се от изцяло нова философия и разбиране какво да правим както с нашата ТОЛ-система, така и генерално с нашите пътища. Отказът, който е налице към този момент от страна на Министерството на регионалното развитие и благоустройството този проблем да се разгледа, договорите да се извадят, а въпросът да започне да се решава, изключително много ни притеснява”, посочи още експертът.
“Сигнализирахме служебното правителство за ТОЛ-системата още през лятото миналата година. Повдигнахме въпроса, а от заместник-министъра на МРРБ беше казано, че има проблем с ТОЛ-системата - с договорите, с прозрачността, с контрола в АПИ. От служебното правителство беше констатирано, че няма звено, което да контролира изпълнението на тези договори. За нас беше учудващо поведението на новото ръководство на МРРБ, което ни обяснява колко добра е ТОЛ-системата и как трябвало да увеличат цените и всичко ще е наред”, припомни инж. д-р Богдан Милчев.
“Обяснението за това е само едно - че това ръководство на МРРБ е тясно свързано с предходното ръководство на държавата, респективно с ГЕРБ. В момента ръководството на МРРБ изпира всички проблеми, надробени от ГЕРБ в това министерство. Виждаме включително, че нищо не се прави с “ин хаус”-а. Слушаме празни приказки и гръмки обещание как всичко ще е наред, как всички пътища ще се ремонтират, а нито има проекти, нито търгове. Просто празни приказки, с които се печели време. Това време работи срещу българското общество и за предишните управляващи”, смята той.
Инж. д-р Милчев е скептичен, че прокуратурата ще предприеме необходимите действия относно ТОЛ-системата оттук насетне. “Нищо не се знае обаче”, смята той и допълва: “Прокуратурата има нужда да покаже, че наистина е склонна да действа. Специално по тези договори има какво да направи, стига да иска. Надявам се, че прокуратурата ще има желание да бръкне по-дълбоко в този казус”.
В края на разговора Богдан Милчев коментира последното отворено писмо на Института за пътна безопасност до министър-председателя относно множеството на жертви в ПТП-та в първите два месеца от 2022 година. “Изпратихме второ поредно писмо до премиера Петков, че жертвите на пътнотранспортни произшествия в страната продължават да се увеличават лавинообразно. За първите два месеца за годината увеличението е 19%. Жертвите продължават да се увеличават, а проблемът - да не се решава. Имаме Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата”, по отношение на която очаквахме и служебното правителство, а сега и премиерът Петков да предприемат промени - и структурни, и кадрови, и функционални”, посочи той.
“Жертвите по пътищата продължават да се увеличават. През януари и февруари загинаха 60 души. За управляващите пътната безопасност може да е досадно служебно задължение, да не е интересна, да не е водеща. Те обаче трябва да дадат достъп до Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” на хора, които разбират от материята. Така нещата ще започнат да се случват”, завърши Богдан Милчев от Института за пътна безопасност.