Отидете към основна версия

2 087 23

Сърбия - врата или пролука за руснаците към ЕС?

  • русия-
  • сърбия-
  • александър вучич-
  • владимир путин-
  • косово

През март Air Serbia удвои броя на полетите между Москва и Белград, предлагайки 15 връзки седмично вместо досегашните седем, за да отговори на търсенето на руснаците

Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Air Serbia е единствената европейска авиокомпания, която лети до Москва. Може и да спре да го прави, ако сръбското правителство се съобрази със санкциите на ЕС, но засега подобна тенденция не се очертава.

Сръбската национална авиокомпания Air Serbia остава единственият европейски превозвач, който продължава да лети до Русия и след началото на руската инвазия в Украйна. Представители на ЕС и Украйна отправят критики по този повод и вече неведнъж призоваха Белград да затвори небето си за руски самолети и да отмени полетите до Русия.

Факт е, че не всеки руски самолет може да влезе в Сърбия. През юни руският външен министър Сергей Лавров например не можа да лети до Белград, тъй като Черна гора, България и Северна Македония отказаха да му предоставят коридор. Но Белград все още няма намерение да прекъсва въздушните си връзки с Русия.

След избухването на войната на руските превозвачи им бе забранено да извършват полети до страните от ЕС, Великобритания, САЩ и Канада. Оттогава пътуването от Русия до Европа (или обратно) е възможно само с прекачване. Сърбия е една от малкото страни, предлагащи транзитни въздушни връзки на руснаците. Освен това тя не е отменила безвизовия режим за руските туристи, а оттам нататък е възможно да се пътува до Европа вече по суша.

Врата или пролука?

През март Air Serbia удвои броя на полетите между Москва и Белград, предлагайки 15 връзки седмично вместо досегашните седем, за да отговори на търсенето на руснаците.

Сърбия се превърна в основна трансферна точка за полети до Кипър, Франция, Швейцария и Италия. Според анализатора Оливие Понти от ForwardKeys "най-забележителна е скоростта, с която Сърбия се превърна във врата за пътуване между Русия и Европа". Британският "Гардиън" обаче предпочита в този случай думата "пролука", позволяваща пътуването до Европа да заобиколи общоевропейската забрана за полети от Русия.

Кървави пари?

На фона на ескалацията на военните действия в Украйна Сърбия бе обвинена, че "печели" от увеличаването на броя на полетите. "Недостойно е страна кандидатка за членство в ЕС да печели от украинската кръв", написа в Twitter украинската заместник-министърка на външните работи Емине Джапарова. А евродепутатът Урмас Пает дори предложи да се забрани на сръбската авиокомпания да лети във въздушното пространство на ЕС.

Натискът даде резултат: Air Serbia отново намали броя на полетите до равнището отпреди войната. Но пък президентът на страната Александър Вучич нарече случващото се "лов за сметка на Сърбия" и изтъкна, че други авиокомпании летят много по-често до руската столица от Турция, Близкия изток и Азия. "Но не споменават онези, които са в НАТО, които са отчасти в Европа и Азия и имат 30 пъти повече полети от нас. Имам предвид Турция", оплака се Вучич пред репортери.

Нов скандал избухна през септември, когато медиите и социалните мрежи съобщиха, че цените на билетите Москва-Белград са се повишили рязко на фона на обявената в Русия частична мобилизация. На 22-и септември Air Serbia съобщи, че твърденията за изключително високите цени са неоснователни.

Според Aviastats, агенция за анализ на авиокомпании и летища, средната цена на полетите с Air Serbia през 2021-а година е била 460 долара, а през тази година е 662 долара.

Полетите до Русия ще продължат

Експертите нямат еднозначен отговор дали Сърбия ще наложи санкции спрямо Русия, както изисква ЕС. Евентуалните ограничения обаче вероятно няма да засегнат пътуванията по въздуха.

"Възможно е след края на отоплителния сезон да бъдат наложени някои санкции. За това свидетелства, наред с другото, неотдавнашното посещение в Белград на председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, която обяви помощ от 160 милиона евро за Сърбия във връзка с енергийната криза. Но във всеки случай не очаквам въздушните връзки между Белград и Русия да бъдат прекъснати", заяви пред ДВ Матея Агатонович, редактор на портала Nova ekonomija (Нова икономика).

Обвиненията, че Air Serbia "печели" от войната, са несправедливи, смята той. "Руснаците, които напускат страната, често използват Белград като междинна спирка, така че и други авиокомпании печелят от това." Мнозина идват в Сърбия именно затова, че тя не е наложила санкции, но все пак Белград не е толкова значима дестинация за руснаците, тъй като повечето от тях са заминали за страните от бившия Съветски съюз, които имат сухопътна граница с Русия, или за Турция, което според журналиста се потвърждава от статистиката.

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 10 гласа.

Свързани новини