Отидете към основна версия

11 280 7

Несебър, нов ПУП – оставаш без 1/2 басейн? Радост Маринкова пред ФАКТИ

  • несебър-
  • радост-
  • маринкова-
  • кокалу-
  • община-
  • пуп-
  • промени-
  • регулация

Новият план уж се прави за подобрение на инфраструктурата, а се стига до абсурдни проектантски решения, казва тя

Колаж: Факти бг
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Жители и собственици на имоти в местността „Кокалу“ в Несебър скоро излязоха на протест пред сградата на общината, защото не са съгласни с влизането в сила и преминаване към изпълнение на приетия нов регулационен план от 2019 г. за отчуждаването и промяната на предназначението на площи от стария регулационен период. Пред ФАКТИ говори една от потърпевшите Радост Маринкова.

- Госпожо Маринкова, докъде стигнаха отношенията ви с кмета на Несебър Николай Димитров във връзка с новия Подробен устройствен план (ПУП) към момента…
- Няма никакво развитие по случая. Вълната от недоволство се продиктува от това, че през 2019 година е утвърден нов ПУП в община Несебър за местността „Кокалу“. Единици са били тези, които са уведомени, а ние разбираме за новия план през 2023-а. И това става с едно уведомително писмо, с което ни се изисква да предоставим достъп до имота и необходимата документация. И според този нов ПУП ни се отнемат половината басейн и половината паркинг. Тези части от имоти към днешна дата са отцепени от частния имот, вписани са с нови идентификатори и са публична общинска собственост. В нашата сградата, за която отговарям, има 36 апартамента. Ако някой от собствениците на апартамент сега иска да го продаде, влиза в казус, защото има нови номера на идентификаторите, които не отговарят на тези в нотариалния акт. Новият идентификатор не съвпада със стария. Това е доста сложна процедура и никой не намира за необходимо да ни уведоми за настъпилата промяна.

- Колко човека са засегнати?
- В тази сграда са 36 собственика на жилища. Не мога да кажа колко са всички, но има засегнати и други жилищни сгради и хотели. С мен установиха връзка потърпевшите на около десет имота, а реално са много повече.

- Кога и как са построени тези сгради през годините?
- Ще говоря за нашата сграда, която е от 2004 година – има всички нужни строителни книжа и е въведена в експлоатация. Тя е била една от първите и дава линия за строеж на много други сгради. Всички сгради са въведени експлоатация и имат акт 16.

- Каква е причината сега да има нови идентификационни номера?
- Доколкото разбрахме това се въвежда, защото статутът на земята в целия квартал, която попада в този ПУП, включително и за разширение на улиците, се води нерегулиран поземлен имот. И промяната на Подробния устройствен план по чл. 16 от ЗУТ се изработва за територии с неурегулирани поземлени имоти, както и за територии с неприложена първа регулация по предходен устройствен план. Така това става казус днес, който не е решен близо 20 години. Ако е така, защо през 2004 година не е уреден този статут, когато сме подали заявление за строеж. Имаме разрешение за строеж, имаме въвеждане в експлоатация. Какво днес е по-различно? И да добавя нещо, ние не протестираме срещу целия ПУП, защото в него има и положителните неща, относно цялата инфраструктурата на квартала, ние изразяваме недоволство си към нелепите проектантски решения, които ограбват собственици на имоти с вече изградена инфраструктура.

Не е нужно човек да е толкова вещ по кадастър и геодезия, за да разбере, че решенията са взимани в интерес на едни, но за сметка на други.

Регулацията не минава там, където не е застроено – в случая визирам бившето военно поделение, което не е застроен имот. Теренът на военното поделение също е вече частен имот, защото е закупен. Там какво е различното? В същото време регулацията минава само през определени частни терени. А уж се правят „подобрения“ в интерес на гражданите, но дали не се обслужват други интереси…

- Организирахте един протест. Какво друго сте предприели…
- Внесли сме писмени становища до кмета, пуснахме отворено писмо през медиите, адресирано и до областния управител на Бургас, писали сме до главния прокурор, до омбудсмана с желанието това да бъде променено. Нашето предложение е да бъде преразгледан новият ПУП и вместо разширяване на съществуващи такива улици, движението да се урегулира еднопосочно. Надяваме се и настояваме при следващо разглеждане на ПУП-а, ако евентуално предстои такова, да бъдат поканени хора от инициативния комитет, домоуправители, собственици на засегнатите имоти, защото промяната на улиците може да се направи по такъв начин, че да не засяга имотите.

- Значи има просто решение на казуса…
- Има такава възможност. Много са потърпевшите от новия ПУП, но малцина смеят да дръзнат срещу местната власт. И отново искам да се върна към частния имот, на който представител съм. В нашия казус границите на новия ПУП минават през половината басейн. От нашата страна на имота ни взимат 6 метра. От другата страна на улицата има хотел, чиято постройка, когато отворите кадастъра, се вижда, че вече е застроен в улицата. Значи е незаконна постройка. Но там ръка не се слага, защото става въпрос за сграда и се третира като заварено положение. А при нас промяната засяга басейн и паркоместа към сградата и дайте да ги взимаме. Слага се ръка на частната собственост, която е с изградена и подобрена инфраструктура. Тази инфраструктура е плод на дългогодишни инвестиции. Тази разруха за нас е не само материална, а и емоционална.

----------
Отговор от Община Несебър
Във връзка с проявен от медиите и граждани интерес към събитие, касаещо протестни действия на собственици на имоти в местността „Кокалу“, Несебър, община Несебър, Ви предоставяме становището на общината относно законността на ПУП – план за регулация за кадастрални райони 51500.77, 78, 79,80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 в землището на гр. Несебър и хронологията до окончателното му влизане в сила.

Цитираният ПУП е възложен за проектиране през 2015 г.

След приемане на Задание по чл.125 от ЗУТ от Общински експертен съвет по устройство на територията – Несебър и на база положителна оценка на РИОСВ – Бургас, с решение на общинския съвет, е допуснато изработване и процедиране на Подробен устройствен план. За разрешаване на реализацията, преди изготвяне и влизане в сила на ПУП-ПР строителство, ползвайки създадената с действащия към момента текст на чл.59, ал.1 от ЗУТ възможност, са процедирани ПУП-ПЗ за всеки конкретен поземлен имот в м. „Кокалу“.

Чл.59.(1)(Изм. и доп.-ДВ, бр.65 от 2003 г., изм. и доп.-ДВ, бр.82 от 2012 г., в сила от 01.01.2025 г., изм. относно влизането в сила-ДВ, бр.101 от 2015 г., изм. относно влизането в сила от ДВ, бр.82 от 2012 г.-ДВ, бр.1 от 2019 г., в сила от 01.01.2019 г., изм. относно влизането в сила от ДВ, бр.82 от 2012 г.-ДВ, бр.107 от 2020 г.) Извън границите на урбанизираните територии застрояване се допуска при спазване на предвижданията на действащ общ устройствен план за територията на общината или за част от нея, и въз основа на действащ план за застрояване за поземлен имот или за група поземлени имоти или парцеларен план за елементите на техническата инфраструктура, след промяна на предназначението на земята, когато това се изисква по реда на специален закон, освен в случаите по чл.109, ал.2 и 3 ……..

При процедираните ПУП-ПЗ е упражняван контрол по отношение разположението на строежите с оглед на бъдещо урегулиране на имотите в съответствие с текста на чл.60, ал.1 от ЗУТ.

Проектната задача е изпълнена съобразно закона, като не е допуснато застрояване в близост до чупки или ивици, вдадени към пътища, улици или съседни поземлени имоти, и като се оставя свободна площ за изграждане на нови или за разширяване на съществуващите улици.

Проектът за ПУП-ПР е изработен въз основа на влязла в сила кадастрална карта на м. „Кокалу“ и е съобразен с влезлите в сила ПУП-ПЗ и законно изградените сгради в ПИ с променено предназначение.

Предвид липсата /към онзи момент/ на ПУП-ПР, не са издавани разрешения за огради на поземлени имоти в местността. Разрешените за изграждане басейни в някои имоти са съобразени с бъдещото им урегулиране.

Изготвеният ПУП-ПР е обявен със съобщение изх.№Н2-УТ-1085/13.02.2017 г. /в сайта на Община Несебър и на таблото за обявления/, публикувано е във вестник „24 часа” /местен „24 часа” на 16.02.2017 г./ и в Държавен вестник брой 19/28.02.2017 г.

Към проекта са изготвени всички изискуеми документи /Скица-проект №15-14298/09.01.2019 г. от СГКК гр. Бургас, ведно с Удостоверение №25-5133/09.01.2019 г. за приемане на проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри за всички поземлени имоти в м. „Кокалу“, з-ще. гр. Несебър, попадащи в кадастрални райони 51500.77 , 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85 и 86.

Решение №КЗЗ-03/28.02.2019 г. на Комисия за земеделските земи за утвърждаване на трасе за проектиране за реализиране на обект „ПУП-ПР за кадастралните райони“/.

Изготвени са оценки, от които е установено, че пазарната стойност на урегулираните поземлени имоти не е по-малка от пазарната стойност на имотите преди урегулирането им, с което е изпълнено изискването на чл.16, ал.4 от ЗУТ.

ПУП-ПР е одобрен с Решение №1148 от протокол №40/05.09.2019 г. на Общински съвет Несебър. Решението е публикувано в Д.В. брой 75 от 24.09.2019 г. През 2019 година в общинска администрация Несебър са постъпили две жалби срещу решението на общинския съвет. И двете са отхвърлени от Административен съд гр. Бургас и на въззивна инстанция – от ВАС на Република България, като решението е окончателно.

На основание чл.132, ал.1, т.3 от ЗУТ, Решение №1148 от протокол №40/05.09.2019 г. на Общински съвет- Несебър е влязло в законна сила на 05.12.2022 г. Видно от изложената хронология, процедурите по одобряване на плана са спазени. Окончателно приетият за м. „Кокалу“ ПУП-ПР не може да бъде определен като дискриминативен или нарушаващ правата на собственост, защото чрез него, за обществени нужди, се отнемат само от 8 до 11 % от установените по закон до 25% от площта на парцелите.

Към момента на окончателното влизане в сила на ПУП-ПР са изпълнени обекти – огради, басейни, беседки, паркинги детски площадки и парково озеленяване, без необходимата проектна документация и разрешения за строеж, което ги класифицира като „незаконни строежи“. В действащото законодателство липсва понятието „узаконяване“.

Община Несебър не толерира незаконно строителство, още повече когато същото компрометира обезпечаването на територията с предвидените публични пешеходни и транспортни пространства. Строителството и поддръжката на градска инфраструктура и улична мрежа, с прилежащите ѝ тротоари, осветление и озеленяване, са отговорност и базисен ангажимент за всяка община и възпрепятстването им противоречи на обществения интерес. Всяко ограничаване на възможността за придвижване рефлектира върху икономическите дейности и носи негатив, имиджов и стопански, както за институцията, така и за гражданите.

Община Несебър продължава дейностите по изграждане на нова и обновяване на съществуваща инфраструктура в м. „Кокалу“, съобразно действащото законодателство.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 10 гласа.

Свързани новини