Отидете към основна версия

78 646 67

Цената на застраховката Гражданска отговорност ще блокира държавата по Коледа

  • стоян чаталбашев-
  • застраховка-
  • гражданска отговорност

Таксиметровият бранш е прав в своите искания за намаляването й

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на адвокат Стоян ЧАТАЛБАШЕВ

Преди седмица бяхме свидетели на масови протести в цялата страна на таксиметровия бранш. Бяха блокирани градове в цялата страна , беше блокирана магистрала „Тракия“. Поводът беше драстичното увеличение на цената на застраховка „Гражданска отговорност“ на таксиметровите автомобили.

Вчера, 2 ноември, представители на същия таксиметров бранш заплашиха, че след 15 декември, ако не бъдат взети адекватни мерки от държавата относно това драстично увеличение на цената на застраховката, ще блокират цялата държава, включително и по коледните и новогодишни празници.

Считам, че няма никакво основание за по скъпа застраховка Гражданска отговорност за таксиметровите автомобили.

Първо - не е ясно въз основа на какви критерии и откъде се извличат данните, че таксиметровите автомобили са такива с голям брой щети и оттам се завишава цената на застраховката им Гражданска отговорност. Досега в публичното пространство такава официална информация, ако не броим интервю на председателя на Асоциацията на българските застрахователи /АБЗ/ и съобщение на сайта на АБЗ няма.

Затова не е допустимо по този начин без конкретна информация за броя и размера на щетите, причинени от таксиметрови автомобили и без предварително обсъждане да се вдигат цените на застраховката така драстично.

Според мен цената на застраховка ГО за таксиметров автомобил не би трябвало да се различава като цена от застраховката на един нормален автомобил. Но винаги ще се спекулира с цените на застраховката ГО, на отделни групи професии или дейности докато застраховката се прави на съответното МПС , а не на водача. По този начин винаги ще има основание да се вдига цената на определена група като тази на таксиметровите автомобили или на товарните автомобили или някоя подобна група автомобили. Когато застраховката ГО започне да се прави на съответния водач тогава всичко ще си дойде на мястото.

Както и преди съм писал, че не може да се застрахова отговорност на вещ. Застрахова се отговорност на този , който управлява веща защото неговите действия или бездействия водят до допускане или недопускане на ПТП , а оттам и заплащане на застрахователни обезщетения. Възприемайки този подход да се застрахова съответното МПС и да има завишение за съответното МПС в момента сме изправено пред парадокса един човек като водач на таксиметров автомобил да заплати 3000 лв застраховка ГО , а като собственик на лично МПС да заплати 300 лв застраховка. Това е меко казано несправедливо и може ясно да оприличи неправилния подход при сключване на застраховката ГО.

Когато започне да се застрахова отговорността на съответния водач , всеки застрахован ще може да управлява даже и 5 автомобила с една единствена застраховка- тази личната му застраховка, без да е необходимо да заплаща за 5 лични или служебни автомобили отделна застраховка.

Това напълно отговаря на духа на системата бонус-малус, която отдавна следваше да е приета. Това защитава и интересите на отделния водач на таксиметров автомобил или товарен автомобил, както и на собствениците на търговските дружества развиваща таксиметрова или транспортна дейност.

Защо аз като дисциплиниран водач на таксиметров автомобил трябва да плащам повече заради това че някой недисциплиниран колега е допуснал нарушение довело до щети за застрахователя. Или с какво е виновен собственика на една транспортна или таксиметрова фирма, че някой негов служител е допуснал нарушение, и не е спазил закона за движение по пътищата, това е довело до щети за застрахователя и съответно следващата година трябва да плаща завишена премия.

Трябва да се завиши застраховката на конкретния водач нарушител и ако той не е в състояние да си заплати застраховката поради голямата и цена ще следва да смени професията и вече да не е водач на таксиметров или товарен автомобил. Това ще доведе и до намаляване броя на ПТП , защото недисциплинираните водачи ще спрат да управляват МПС по икономически причини.

Но това едва ли ще бъде допуснато от застрахователните компании защото в момента ако една фирма за таксиметров превоз или за товарни превози притежава 100 МПС ще завишат цената и на 100 автомобила, а в случая когато застраховката се прави на конкретния водач ще завишат застраховката само на едно лице.

Според мен трябва да се инициират законодателни промени и застраховка ГО да се прави на съответния водач на МПС, а не на автомобил. Само по този начин ще може да има ясни критерии за определяне на цената на застраховка ГО и да се избегнат подобни необосновани завишения.

Следва да се обърне сериозно внимание на този проблем защото става въпрос за задължителна застраховка, която водач на МПС няма възможност за избор дали да я направи или не и цената и не може да се определя по неясни критерии и без икономическа обосновка дали цената и е завишена или не. Задължителността на една застраховка не следва да се използва за извличане на свръхпечалби на гърба на потребителите на застрахователни услуги.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 76 гласа.

Свързани новини