На 13 декември 2019 година "Тролейбусен транспорт–Враца" ЕООД взима решение да открие обществена поръчка за модернизиране на градския транспорт в Община Враца. Целта е доставка на 9 броя тролейбуси с дължина 12 (+/-1) метра. Обществената поръчка е във връзка с проект по Оперативна програма "Околна среда 2014-2020 г.", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейския съюз. Прогнозната стойност на поръчката е 9 090 000 лева без ДДС.
Едноличен собственик на капитала на "Тролейбусен транспорт–Враца" ЕООД” е Община Враца. Обществената поръчка е обявена в същия ден на взимането на решение за нея - 13 декември. Срокът за получаване на офертите е 22 януари 2020 година, до 17:00 часа. Впоследствие срокът е променен на 14 февруари 2020 година. За изпълнител на обществената поръчка е определен "Авто Инженеринг Холдинг Груп" ЕООД, като договорът за доставката на тролейбуси е подписан на 5 август 2020 година.
Сключеният договор е на стойност 9 087 300,00 лева без ДДС.
И тук започват съмненията. Изискваните по договор 9 броя тролейбуси би следвало да са на полската марка Energis, модел "Metropolis MP". В своето предложение за изпълнение на поръчката определената за изпълнител компания "Авто Инженеринг Холдинг Груп" ЕООД декларира, че ще достави именно такива тролейбуси (подписът на кадъра е умишлено скрит на наша страна, за да се избегне евентуалното му неправомерно използване от някого).
Наш читател обаче ни сигнализира, че доставените 9 броя тролейбуси са с марка ВКМ, модел БКМ32100D, "Ольгерд"- производство на беларуското дружество ОАО "Белкоммунмаш". От ФАКТИ се заехме да проверим дали това е така.
Доказателството на разликата между изискваните и доставените тролейбуси идва от техния уникален идентификационен номер или т.нар. VIN (Vehicle Identification Number). VIN служи като уникален идентификатор на превозното средство, състои се от 17 знака (цифри и главни букви), които показват уникалните характеристики, спецификации и производител на превозното средство.
VIN кодовете на всички девет тролейбуса са започват с "Y3". VIN кодовете на произведените в Полша тролейбуси започват със "SU-SZ". Производството на Беларус обаче започва именно с код "Y3-Y5".
Самата информация за VIN кодовете на тролейбусите получаваме чрез справка в транспортната база данни http://phototrans.eu/. В профила на "Тролейбусен транспорт–Враца" ЕООД в базата данни през 2021 година са получени 9 тролейбуса. Всички са произведени от "Белкоммунмаш".
В информация на отделните тролейбуси откриваме техните VIN кодове. Видно от кадъра по-долу, неговият VIN кодовете е на тролейбус, произведен в Беларус. Припомняме, че Беларус е държава с наложени санкции от Европейския съюз заради сериозните нарушения на правата на човека в държавата и жестоките репресии срещу гражданското общество, демократичната опозиция и срещу журналисти.
Въпросът е - има ли злоупотреба с евросредства? А още и защо е сключен договор за конкретна марка тролейбуси, а са доставени различни? Отговарят ли доставените тролейбуси на изискванията за щадене на околната среда? Каква е стойността на доставените тролейбуси, различни от реално поръчаните? И защо с европейски средства държава-членка на Европейския съюз купува тролейбуси от Беларус, известна като "последната диктатура в Европа", която е с наложени санкции от Съвета на Европейския съюз?
По информация на ФАКТИ към настоящия момент в Европейската прокуратура има подаден сигнал по този случай. Затова добавяме и предходните въпроси и питането - дали именно от Враца не бива да започне разследването на европейския главен прокурор Лаура Кьовеши за злоупотреби с евросредства у нас? Питането е риторично.