Отидете към основна версия

17 357 37

Дали пък Лаура Кьовеши не трябва да започне разследването на измами с еврофондове от... Враца?

  • враца-
  • евросредства-
  • еврофондове-
  • лаура кьовеши-
  • тролейбуси-
  • измама-
  • градски транспорт

Защо с европейски средства държава-членка на Европейския съюз купува тролейбуси от Беларус, известна като "последната диктатура в Европа"?

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ огласява журналистически разследвания от различни медии, защото подкрепя свободата на словото.

На 13 декември 2019 година "Тролейбусен транспорт–Враца" ЕООД взима решение да открие обществена поръчка за модернизиране на градския транспорт в Община Враца. Целта е доставка на 9 броя тролейбуси с дължина 12 (+/-1) метра. Обществената поръчка е във връзка с проект по Оперативна програма "Околна среда 2014-2020 г.", съфинансирана от Европейския фонд за регионално развитие и Кохезионния фонд на Европейския съюз. Прогнозната стойност на поръчката е 9 090 000 лева без ДДС.

Едноличен собственик на капитала на "Тролейбусен транспорт–Враца" ЕООД” е Община Враца. Обществената поръчка е обявена в същия ден на взимането на решение за нея - 13 декември. Срокът за получаване на офертите е 22 януари 2020 година, до 17:00 часа. Впоследствие срокът е променен на 14 февруари 2020 година. За изпълнител на обществената поръчка е определен "Авто Инженеринг Холдинг Груп" ЕООД, като договорът за доставката на тролейбуси е подписан на 5 август 2020 година.

Сключеният договор е на стойност 9 087 300,00 лева без ДДС.

И тук започват съмненията. Изискваните по договор 9 броя тролейбуси би следвало да са на полската марка Energis, модел "Metropolis MP". В своето предложение за изпълнение на поръчката определената за изпълнител компания "Авто Инженеринг Холдинг Груп" ЕООД декларира, че ще достави именно такива тролейбуси (подписът на кадъра е умишлено скрит на наша страна, за да се избегне евентуалното му неправомерно използване от някого).

Наш читател обаче ни сигнализира, че доставените 9 броя тролейбуси са с марка ВКМ, модел БКМ32100D, "Ольгерд"- производство на беларуското дружество ОАО "Белкоммунмаш". От ФАКТИ се заехме да проверим дали това е така.

Доказателството на разликата между изискваните и доставените тролейбуси идва от техния уникален идентификационен номер или т.нар. VIN (Vehicle Identification Number). VIN служи като уникален идентификатор на превозното средство, състои се от 17 знака (цифри и главни букви), които показват уникалните характеристики, спецификации и производител на превозното средство.

VIN кодовете на всички девет тролейбуса са започват с "Y3". VIN кодовете на произведените в Полша тролейбуси започват със "SU-SZ". Производството на Беларус обаче започва именно с код "Y3-Y5".

Самата информация за VIN кодовете на тролейбусите получаваме чрез справка в транспортната база данни http://phototrans.eu/. В профила на "Тролейбусен транспорт–Враца" ЕООД в базата данни през 2021 година са получени 9 тролейбуса. Всички са произведени от "Белкоммунмаш".

В информация на отделните тролейбуси откриваме техните VIN кодове. Видно от кадъра по-долу, неговият VIN кодовете е на тролейбус, произведен в Беларус. Припомняме, че Беларус е държава с наложени санкции от Европейския съюз заради сериозните нарушения на правата на човека в държавата и жестоките репресии срещу гражданското общество, демократичната опозиция и срещу журналисти.

Въпросът е - има ли злоупотреба с евросредства? А още и защо е сключен договор за конкретна марка тролейбуси, а са доставени различни? Отговарят ли доставените тролейбуси на изискванията за щадене на околната среда? Каква е стойността на доставените тролейбуси, различни от реално поръчаните? И защо с европейски средства държава-членка на Европейския съюз купува тролейбуси от Беларус, известна като "последната диктатура в Европа", която е с наложени санкции от Съвета на Европейския съюз?

По информация на ФАКТИ към настоящия момент в Европейската прокуратура има подаден сигнал по този случай. Затова добавяме и предходните въпроси и питането - дали именно от Враца не бива да започне разследването на европейския главен прокурор Лаура Кьовеши за злоупотреби с евросредства у нас? Питането е риторично.

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 47 гласа.

Свързани новини