Бившият вече финансов министър Асен Василев е имал екип от доверени хора в Министерство на финансите. Те не са назначавани с трудов договор на съветнически позиции, а на граждански договори, някои от които с по-висока стойност от тавана на съветническите заплати.
Това научи „Гласове“ от свои източници, като впоследствие информацията се потвърди и от справка, предоставена по Закона за достъп до обществена информация. Не е имало и договори с малки консултантски екипи, примерно. Всичко е било с физически лица, в тяхно лично качество.
Най-малко проблематичното е, че в Министерство на финансите са действали хора, които не попадат в списъка на политическия кабинет на министъра. Ако депутат попита какъв е антуражът на министъра, те няма да бъдат обхванати от справката на лицата, за които той носи изрична политическа отговорност. Въпрос, който трябва да се изясни, е дали няма опит да се избегне Закона за обществените поръчки. Съгласно него, когато се оказва услуга на стойност над 80 000 лв. възложителят трябва да организира конкурс за определяне на доставчик/изпълнител. Алтернативното обяснение – прикриване на трудова дейност също не може да се изключи.
Членовете на политическия кабинет отговарят за най-загадъчната и най-деликатната част от работата на политиците. Например, могат да се срещат от името на министъра и да предават послания. За да влезе външен човек в едно министерство, той трябва да бъде придружен от служител – най-често от дирекция „Протокол и връзки с обществеността“, но не само. Влизането му се записва и за него се знае. Не така обаче стои въпросът, когато министърът или заместник-министър, или техен доверен човек въведе външно лице. Тогава служителите на охранителните фирми, които стоят на входа, се правят на разсеяни, защото не искат да губят и без това малките си заплати. Подобен е скандалът с влизането на баща и син, обвинени, че са контрабандисти при един вътрешен министър. Показанията от един от охранителите във финансовото министерство сочат, че същите баща и син, са посетили и финансовото министерство (Асен Василев отрича да се е срещал с тях) именно, въведени от доверен човек на министъра.
Попитахме министерство на финансите с колко лица и колко на брой граждански договори са сключвани в периода от юни 2023 до април 2024 година, както и каква е продължителността на съответните договори и заплащането, което изпълнителите би трябвало да вземат като ги изпълнят.
Справката показва, че Министерство на финансите е сключило 35 договора с 33 физически лица в обхванатия период, който съвпада с последното управление на Асен Василев. Най-значителни са плащанията към двамата човека, с които са сключени по два договора. Подредени по датата на сключване, лице номер 15 е подписало договор със срок от шест месеца за 24500 лева, и месец след изтичането му още един със срок от 12 месеца, за който трябва да вземе 60 000 лева. В този случай общата стойност на двата договора превишава прага по ЗОП, но между приключването на първия и сключването на втория договор е минал един месец и в нито един момент формираната сума в рамките на 12 месеца не достига прага по ЗОП.
Лице номер 17 е подписало първия си договор на 11 август до 31 декември миналата година и стойността му е била 15000 лв. Вторият му договор е от 20 февруари тази година до 31 декември, със стойност 21360 лева.
Общо пет души са се подписали под договори за петцифрени суми, като от тях само един е за под 20 000 лв. Един човек е взел 20 000 лева по договор, който е изпълнил само за 17 дни. На очи се набиват и осем договора на стойност между 300 и 900 лева, които са сключени и изпълнени точно за един ден – на 1 юли 2023 година.
Най-известен от изпълнителите на договори е адвокат Димитър Гочев, бивши депутат на „Продължаваме промяната“, нещатен парламентарен сътрудник на депутати от Продължаваме промяната. За него писахме, че е консултирал одита в дирекция „Съдебна защита“, който приключва без констатации за нередности и без предложения за реорганизация. Въпреки резултатите от одита, който той е консултирал, пак Гочев в качеството на консултант, участва в изготвянето на правила за избор на адвокати, които да представляват България в делото, което заведе криптогрупата Nexo. Миналата седмица писахме, че след като в одита не са констатирани нередности, самото участие на Гочев във разговорите и последващото съставяне на правилата, показва, че на служителите в дирекцията не се гледа с пълно доверие и консултантът участва за да бъде спокоен министърът. Това е работа именно за съветник и член на политическия кабинет, за да е ясно и кой отговаря, ако от неговото участие произлязат негативи.
Точно след включването на Димитър Гочев Министерство на финансите за първи път тръгва да търси адвокати конкретно за едно дело. В предишните две десетилетия практиката е да се избират по две кантори, с които се сключват срочни рамкови споразумения, и когато изникнат казуси в рамките на този срок, те се разпределят между канторите с договори за възлагане при условия, които са предварително договорени.
Макар справката на Министерство на финансите да не посочва поименно хората, контрагенти по договорите, от свои източници „Гласове“ знае, че договорът с Димитър Гочев е от 20 юни миналата година. Тази дата съвпада единствено със сключването на контракта с Лице 15, за което споменахме от справката, и което има два договора за общо 84500 лв. с пауза от един месец между двата. По отделно искане по ЗДОИ Министерство на финансите отговори на „Гласове“, че Димитър Гочев има четири пътувания зад граница, чиито разноски е поело Министерство на финансите. Две двудневни до Тирана и Брюксел се случват през август и декември миналата година. От 4 до 9 януари тази година пътува до Атина, а от 11 до 18 февруари в Ню Йорк. Финансирането на всичките му пътувания е станало на основание Наредба за служебните командировки и специализации в чужбина.
Досега Асен Василев беше известен, че подлага България на хронично задлъжняване, чрез политиката си на дефицити. Практиката му да залага необходимост от заеми, които да теглят министрите след него, вече струва на България повече от милиард лева под формата на по-високи лихви, защото той не теглеше заемите, когато можеше и трябваше. Изхождайки от аргументация, която не издържа елементарна логическа проверка за целесъобразност, Василев обяви война на собствената си администрация, опитвайки да закрие една от най-успешните дирекции в министерството. По този начин няколко пъти застрашаваше България да загуби милиарди и опасността още не е напълно отпаднала. Никога обаче не е имало такова бягство от отговорност. Да се сключат 35 договора с 33 лица, при положение, че при предишни министри такива са се броили на пръстите, отразява не само желанието на Василев да отслаби държавната администрация, но и да го направи без видимо да бъде свързан с последствията, чрез хората, които са наемани. Чиста проба бягство от отговорност.