- Господин Петров, бихте ли обяснили какво точно представлява продуктът, който разработвате?
- Това, върху което работим в момента във Frankfurt Aerospace Systems, е създаването на софтуер за ранно известяване и изследване на проблеми при системите и компонентите на самолетите. Развитието на софтуера ще е в няколко направления, като плановете ни са той да бъде внедрен в компании по поддръжка на самолети като в по-напреднал етап планираме той да бъде внедрен в пилотската кабина на самолетите, откъдето самите пилоти ще имат възможност да въвеждат данни в него.
|
- От колко модула се състои софтуера?
- Към момента модулите са пет. Гордеем се с това, че два от тях са уникални. До този момент в индустрията няма създадени подобни софтуерни решения. Паралелно разработваме и мобилна версия за смартфони.
- Бихте ли разказали малко повече за отделните модули?
- Те са следните:
* Стандартен административен. В него администраторите въвеждат информация за потребителите, самолетите, техните системи и други.
* Enter Finding module. В него механиците или пилотите докладват за проблеми настъпили по време на полет. Това е единия от уникалните два продукта.
* Health Monitor. Целта на този модул е да следи за „здравето” на машините.
* Start Investigation. Помага на инженерите да започнат разследване на база въведената вече информация. Този модул използва метод за анализиране и визуализиране на данните. Въпросният метод се програмира за първи път в софтуер след няколко години тестове в реални условия. Той е реализиран на база университетски проучвания, в които съм участвал и аз.
* Create Report. Предназначението му е на база на събраната информация да изготви доклад, който се представя пред авиационни агенции, управители, инженери и други.
Важно е да се отбележи, че на заден план, но също от изключително важно значение, е наличието на алгоритми и формули, които вършат чудеса, уведомявайки точните хора от компанията за нарастващ проблем. Това е от изключително важно значение за сигурността на полетите, закъснението или отмяната на полети, както и предотвратяване на най-лошото.
- С какво друго е уникален разработвания от Вас софтуер?
- Едното от нещата е например цялостната философия за интегрирането му в компания, която спестява много време и ресурси. Tова, което имам предвид, е че още при създаването на продукта сме взели предвид повечето проблеми, които възникват при внедряването на софтуер в една компания, както и проблемите възникващи при експлоатацията му и сме го написали по начин, по който тези проблеми са избегнати. Мога да дам и пример. С цел да се избегнат големи работни групи, проектни мениджъри, консултански агенции, изгубено време на персонала на авиокомпанията при интегрирането му, нашият продукт е направен толкова интуитивно, че гореизброените се оказват ненужни, което спестява много пари. Механиците и пилотите, които трябва да въведат информация в него могат да го направят без каквото и да било обучение и то забележете - за около десет секунди на въведен проблем. Това е е много бързо. Нещо повече – механици и пилоти са длъжни да въвеждат всякакъв вид информация, като голяма част от тези данни са неизползваеми за едно инженерно разследване на системен проблем. Нашият софтуер отделя само нужната информация и анализира само нея. Изобщо във всеки детайл от продукта ни сме направили малка революция, бих казал.
Софтуера също така спестява и значителни финансови ресурси на компанията, която го използва защото помага изключително за избягването на технически закъснение и други по-големи проблеми.
- Споменахте, че разработвате мобилна версия за смартфони. Моля, разкажете малко повече за нея – каква ще й е функцията, за кого от екипа ще е предназначена?
- Мобилната версия ще носи същото име. Всъщност вероятно просто ще сложим mobile зад името на версията за компютри, която пропуснах да спомена се казва ACSIS, съкратено за софтуер за разследване на проблеми със системите на самолета. Тази версия е все още в много ранен стадий, но целта ни е с нея да улесним максимално персонала по поддръжка и пилотите при въвеждането на информация. Представете си следната ситуация – температурата навън е -13°C. В кабината на самолета, който е кацнал и се намира в среднощна проверка работят механици. Единият от тях смята, че току що е усетил странна миризма. Това може да се окаже изключително важна част от пъзел, който инженерите се опитват да разплетат от седмици. Сега си представете, че този механик трябва да излезе в студа, да отиде до сервизния автомобил, да изчака още двама колеги да свършат работата си на единствения лаптоп, с който разполагат и да въведе каквото смята, че е помирисал. Той просто най-вероятно няма да го направи. Сега си представете, че просто вади телефон от джоба си, прави няколко клика по екрана му и готово. Ето това е причината да разработваме подобен продукт.
- Колко време ще отнеме внедряването на софтуера в дадена компания?
- Много кратко време. Както вече споменах на голяма част от персонала на компанията е достатъчно да се каже да започнат да го използват и готово. От техническа гледна точка, не би трябвало да отнеме повече от няколко дена. За сравнение, подобно интегриране в компания на други продукти отнема месеци.
- Има ли интерес към него от страна на авиопревозвачи и ако „да” от кои?
- Въпреки, че сме в краен стадий на разработка и с други думи, дори не сме на пазара все още, имаме няколко евентуални стартови клиенти. Разбира се, преди нещо да е сигурно не мога да дам имена, но може да ме попитате пак другата седмица. Сред тях са изключително сериозни компании.
- Каква е цената на софтуера?
- Разбира се това е фирмена тайна, но мога със сигурност да кажа, че тя е значително по-ниска от подобни решения на пазара. Казвам подобни, въпреки, че това, което ние предлагаме не е било правено досега в този си вид. Мога съшо така да добавя, че спестените пари от предотвратяването на голям технически проблем се равняват приблизително на около сто годишен лиценз за продукта ни. Едногодишната такса се равнява на спестяванията от предотвратено половин часово закъснение. Това се нарича бързо възвръщане на инвестицията.
- Този продукт първоначално в гражданската авиация ли ще бъде приложен? Къде другаде има приложение?
- Да. Ако говорим за авиация, то само в гражданската. Не възнамеряваме да обслужваме военни машини, с изключението ако са такива, които се използват в спасителни операции. В такъв случай сме повече от готови да помогнем, защото ако едно закъснение при един пътнически самолет, може да доведе до това, да закъснеете за бизнес среща или за плажа, то при спасителните операции това не трябва да се допуска. Софтуерът може да бъде модифициран за влакове, кораби, дори електроцентрали, каквото запитване вече имахме.
- Как се стигна до идеята за създаването на такъв софтуер?
- Идеята ми дойде по време на работата ми по едно университетско изследване, което целеше да докаже, че даден метод за анализ и визуализация на данни може да се приложи с упсех в авиацията. Второто нещо, което ме подтикна към създаването му беше липсата на подобен продукт на пазара. Смятам, че добрите идеи трябва да се реализират, за да направят живота на всички ни малко по-добър.
- Къде се разработва софтуера?
- Той се разработва единствено в България, заради славата й на страна на програмисти. В това не само, че не отстъпваме на други държави, но и сме едни от най-добрите на планетата.