Отидете към основна версия

50 374 56

Двигателят е прегрял на пътя. Какво да правя?

  • автомобил-
  • прегряване-
  • охладителна течност-
  • съвети

Полезни съвети и "първа помощ" в случай, че стрелката на температурата на арматурното табло започне да достига критични стойности

Наистина горещо лято у нас все още няма, но такова предстои, а отпускането на ограниченията поради пандемията от коронавирус отново връща задръстванията в големите градове. И всичко това може да доведе до прегряване на двигателя.

На арматурното табло на почти всеки автомобил има или скала за температурата на охладителната течност, или предупредителна лампа, която показва прегряване, но най-често тази неприятност изненадва и се случва в най-горещото време и, като правило, в огромни задръствания, когато радиатора и моторният отсек не се обдухват от входящ поток въздух. Какво да направите, ако забележите как стрелката коварно достига до критичната точка?

1. На първо място, трябва да сте подготвени за непланирано спиране - тоест, опитайте се да се престроите възможно най-близо до дясната страна на пътя, защото в противен случай ще бъде трудно с бутане да преместите дефектиралата кола през всички ленти на пътното платно. А да я оставим на пътя и да пречи на другите участници в движението, определено не е решение.

2. Намалете натоварването на двигателя - изключете климатика, включете парното на макс. Да, трябва да отворите прозорците и да се потите, но това може да помогне. И внимавайте за скоростта на коляновия вал - по-добре е да карате на по-ниски обороти.

3. Ако това не помогне, тогава единственият възможен вариант е да спрете отстрани на пътя, да отворите капака и да изчакате двигателят да изстине. В същото време можете да проверите нивото на охлаждащата течност. Внимание - в никакъв случай не отваряйте капачката на разширителния резервоар, докато антифризът е много горещ!

4. Вижте дали наблизо има бензиностанция или магазин за автомобилни части. Там винаги има антифриз или дестилирана вода. Ако нивото на охлаждащата течност е ниско, добавете го в системата. Не е необходимо в критичен случай да избирате антифриза по цвят - можете да добавите почти всеки (G11, G12 +, G12 ++ и G13 са съвместими).

5. Ако става въпрос само за липса на охлаждаща течност, тогава проблемът трябва да изчезне след добавянето му. Въпреки това, може да има много повече причини за прегряване. Между другото, по време на аварийното спиране няма да е излишно да погледнете под колата, за да видите дали антифризът не се излива върху асфалта.

Какво друго може да е причина за прегряване:

1. Изтичане на охладителна течност. Както беше описано по-горе, ако забележите, че антифризът се тече върху асфалта, тогава някъде има теч - или от връзките на маркучите, или някой от тях е скъсан. Най-вероятно проблемът ще бъде отстранен само в сервиз. Ако течът е малък, тогава можете да стигнете до автосервиза, като добавите антифриз и карате следейки температурата да не се повишава. Ако течът е по-сериозен, тогава няма какво да мислите - трябва или да намерите някого с въже за теглене, или да изчакате пътна помощ.

2. Неизправност на термостата. В този случай трябва да проверите дали се отваря т.нар. голям кръг на охлаждащата система. Ако част от маркучите са студени, то най-вероятно термостата е причина за повишаване  на температурата. Но обикновено при такава неизправност покачването става доста плавно, което ще ви позволи да стигнете до сервиз.

3. Неработещ вентилатор. Лесно е да се провери, перката трябва да се включи, когато се достигне определена температура. Можете също така да свържете директно кабелите му към акумулатора, за да разберете веднага дали това е причината, но не препоръчваме тази операция без съответните знания и опит. Както при неизправност на термостата, без вентилатор е напълно възможно да стигнете до сервиз, като следите непрекъснато показателя за температура на таблото.

4. Мръсен радиатор. По нашите пътища радиаторите на охладителната система работят в трудни условия - те се набиват с камъчета и с всевъзможна мръсотия, клетките пък дефектират от химикали и реагенти, а тополовият пух се затлачва в т.нар. радиаторна пита. Затова на всеки няколко години радиаторът трябва да се промие, но от специалист. Не вярвайте на обещанията в автомивките - не ги чистете с апарати под високо налягане. Ако все пак решите да си почистите радиатора сами, то трябва да го направите внимателно и ръчно. Разбира се, след това ще трябва да смените и антифриза.

5. Спукан разширителен съд. Това също се случва, особено пластмасовите резервоари обичат да се цепят по шева. Ако течът е незначителен, тогава допълването ще помогне.

6. Проблем с водната помпа. Това е едно от най-неприятните събития, защото в този случай охлаждащата течност спира да циркулира, така че по-нататъшното движение на автомобила е възможно само за кратко време - докато температурата започне да се повишава критично. В този случай е по-добре да не рискувате и да се обадите на пътна помощ, защото неработещата водна помпа може да доведе до много сериозни повреди.

След съветите за диагностициране и оказване на "първа помощ" е препоръчително да не предизвиквате съдбата и веднага да отидете на автосервиз, за ​​да определите точното причината за прегряване, защото това може да доведе до сериозни повреди на двигателя.

На първо място страда алуминиевата цилиндрова глава, която може лесно да се деформира от прегряване. Освен това при прегряване страдат и всички неметални съединения и най-вече уплътненията. В много критични случаи могат да се появят дори пукнатини в блока.

Според съвременната авто мода, много автомобили са лишени от обичайната скала на температурата на охлаждащата течност, а разполагат само със светлинен индикатор на таблото. Следователно може да не разберете за проблема предварително. Ето защо, ако все още не знаете къде имате предупредителна лампа, която показва прегряване, по-добре е да прочетете инструкциите на автомобила. 

Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 54 гласа.

Свързани новини