Отидете към основна версия

6 980 8

Какво се случва с електрическите TIR-ове?

  • tir-
  • камиони-
  • електрически камион-
  • hyliion

На сцената излиза нов, по-различен играч

Елементарният отговор на този въпрос е: Към момента - нищо, но сега, на сцената се появи нов играч. Става дума за американски стартъп в областта на електрификацията на камиони, наречен Hyliion. Инвеститорите реагираха положително на компанията, която обаче не обещава много и веднага.

На 2 октомври търговията с акции на комбинираната компания, която вече се нарича Hyliion Holdings, започна на Нюйоркската фондова борса и беше оценена на около 7 млрд. долара. Компанията събра 560 млн. долара, които ще бъдат използвани за по-нататъшно развитие.

Инвеститорите като цяло са положително настроени към Hyliion

И това става на фона на неуспехите на неговия съперник Nikola и отлагането на електрическия камион Tesla Semi. Пускането първоначално беше планирано за 2019 г., след което беше отложено за 2020 г., а в края на април Tesla обяви, че производството ще започне едва през 2021 г.

Американската компания Nikola, основният конкурент на Hyliion, пък се оказа в центъра на голям скандал. Основана през 2014 г. в Юта от енергичния предприемач Тревор Милтън, стартъпът представи няколко концепции за хибридни и електрически камиони и генерира поръчки за над $ 10 милиарда.

Но един от продавачите на акции на Nikola през септември публикува доклад с подробен анализ на изявленията на ръководството на компанията, нейните планове и технологии и от доклада следва, че Nikola няма нищо освен красиви снимки и видео на прототип на камион, който, както се оказа, не се движи сам, а е пуснат да се движи по инерция по хълм.

В резултат на това Комисията по ценните книжа и Министерството на правосъдието на САЩ започнаха разследване срещу Nikola. Милтън беше принуден да напусне компанията и акциите ѝ паднаха с 65%. Какво следва - нов измамник или Hyliion?

Компанията Hyliion е основана през 2015 г. в Тексас от дипломирания машинен инженер от университета "Карнеги Мелън" Томас Хили. За разлика от Nikola и Tesla, компанията не се стреми към производството на изцяло електрически камиони веднага, а първо предлага технология за частична електрификация на тежкотоварни и товарни превозни средства (клас 8 според американската класификация на търговските камиони или такива с общо тегло над 15 тона), работещи на дизелово гориво и втечнен газ.

Комплектът за електрификация Hyliion може да се инсталира както на нови, така и на употребявани камиони

Той се състои от батерия, контролер със софтуер за определяне на оптималната производителност на системата, блок за управление на охладителната система, ос (или множество оси) с електромотор, монтиран в кабината монитор за показване на информация за работата на системата и подобряване на аеродинамиката на корпуса.

Системата следи работата на дизеловия двигател и свързва електрическите двигатели в точното време, позволявайки на основния двигател да работи с оптимална производителност и с ниски емисии. Батерията се зарежда с регенеративно спиране, което е особено ефективно предвид теглото на камионите. Въпреки увеличението на теглото на камиона с 315 кг, този комплект осигурява увеличаване на мощността и въртящия момент, икономия на гориво и намаляване на емисиите на CO2.

Компанията е сключила споразумения с американския производител на части за камиони Dana Incorporated и с подразделение на шведския производител на камиони Volvo Trucks в САЩ за инсталиране на техните комплекти. Според Forbes 20 камиона вече са оборудвани с комплект Hyliion и са в т.нар. пилотен режим. Hyliion има и проект за пълна електрификация на камионите, наречен Hypertruck ERX.

При нея камионите се задвижват само от електрически двигатели, които се захранват от батерии, зареждащи се по време на работа от генератор, работещ с биогаз. Този подход може да намали емисиите на вредни газове с 25% в сравнение с традиционните дизелови превозни средства.

Така че Hyliion възприема различен подход от Nikola и Tesla, които планират електрически камиони с батерии и (Nikola) водород. Комплектът Hypertruck ERX може да бъде инсталиран на камиони от производители като Freightliner, Kenworth, Peterbilt, Navistar, Volvo и International, но този комплект все още е в прототипен вид,

Производството е планирано за 2021 г.

Според Hyliion приходите през 2021 г. ще възлязат на $ 8 милиона, а през 2023 г. компанията очаква приходи вече в $ 1 милиард. Точно по това време Hyliion очаква да достигне рентабилност. Както отбелязва Forbes, в резултат на създадената марка Hyliion, неговият основател и главен изпълнителен директор стана най-младият милиардер в САЩ в момента: основателят на стартъпа е на 28 години, а неговият дял от 22,9% в компанията се оценява на 1,5 млрд. долара.

Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 7 гласа.

Свързани новини