Отидете към основна версия

3 633 24

Ето коя част от автомобила причинява най-много щети на околната среда?

  • околна среда-
  • автомобили-
  • замърсители-
  • гуми

Това не са отработените газове

Много проучвания са фокусирани върху това как изгорелите газове на автомобилите замърсяват околната среда, особено въздуха, който дишаме. Сега обаче учените са открили, че нашите автомобили са много по-опасни за градските с един друг замърсител.

В ново проучване, публикувано от New Atlas австралийски учени установяват, че износването на гумите е основен фактор за замърсяването на градските пътища, създавайки твърди частици, включително микропластмаса.

За щастие, изследователите са открили и ефективни начини за намаляване на този вид замърсяване, което засяга околната среда и човешкото здраве. Притеснителното изследване установява също, че замърсяването от износването на гумите всъщност води до повече замърсяване с прахови частици по маса, отколкото от отработените газове.

Доклад на експерти от Imperial College London, публикуван през февруари 2023 г., установява, че износването на гумите в градовете може да представлява 4 пъти по-голям риск за околната среда в сравнение с други видове микропластмаси.

В новото проучване учените от австралийския университет Грифит се съсредоточават върху изучаването на количеството и вида частици от износване на гумите (TWP), открити в градската канализация, отложени там след преноса им от дъждовната вода, и разгледаха възможни начини за тяхното намаляване.

Според водещия автор на изследването Шим Зиаджахроми, дъждовният отток съдържа различни утайки, химически, органични и физически замърсители и е важна артерия, през която микропластмасата, измита от градската среда, навлиза в питейната вода.

Докато автомобилните гуми се износват, те отделят отрова от частици с размери от видими парчета гума до микрочастици. Статистиката показва, че около 6.6 милиона тона TWP се отделят годишно в световен мащаб. Отпадъците от гуми не се разграждат естествено и следователно се натрупват в околната среда, където взаимодействат с други замърсители и организми.

За изследването учените събират 25 проби от дъждовна вода от паркинги и пътища в Куинсланд по време на ураганите през 2020 г. След това учените изследват пробите и установяват, че оттичането на дъждовна вода може значително да допринесе за увеличаването на микропластмасата в градските водни пътища.

Учените провеждат серия от допълнителни експерименти и установяват, че т.нар. утаителни езера са в състояние да отстранят микропластмасата от дъждовната вода. Учените също оценяват ефективността на устройство за почистване на дъждовни води, предназначено да отстранява замърсители. Това е 0.2 милиметрова мрежеста торба, която се монтира върху дъждовни канали.

Според съавтора на изследването Фред Леуш от самото начало тази торба е проектирана да улавя големи замърсители, утайки, отломки, масла и мазнини. Учените обаче са открили, че той е ефективен и за премахване на микропластмаса от дъждовната вода. Изследователите казват, че и двете стратегии предлагат средство за смекчаване на натрупването на микропластмаса в нашите водни пътища, стига да се прилагат навсякъде.

Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 14 гласа.

Свързани новини