Турските ВМС съобщиха, че само за една седмица са обезвредили множество свободно плаващи морски мини в Черно море. Една от тях е стигнала и до Босфора, поради което трафикът през пролива е бил временно блокиран, докато бъде обезвредена. Също и в Румъния е била открита и контролирано взривена морска мина, открита от рибари. Очевидно в случая става въпрос за тъй наречените дрейфуващи мини, които много наподобяват шамандури. Те са прикрепени с въже към котва, която ги държи под вода, за да не се забелязват. Когато се ударят в корпуса на кораб, те избухват.
Стотици плаващи мини?
Още в началото на миналата седмица руските тайни служби ФСБ и военното министерство в Москва предупредиха за опасността от свободно плаващи украински морски мини, които са се откъснали от котвите си след буря в района на Одеса. Първоначално се говореше да стотици мини, но по-късно от Москва уточниха, че от близо 370 заложени мини са се откъснали от задържащите ги механизми около десет.
Украйна незабавно опроверга съобщението като фалшиво. Откритите мини наистина били от украински запаси, но идвали от Севастопол на полуостров Крим, който Русия анексира през 2014 година. Киев твърди, че Русия нарочно залага мините в Черно море, за да увреди международния имидж на Украйна. "И двете версии звучат правдоподобно“, казва експертът по морски стратегии и сигурност към Университета в Кил Йоханес Петерс. На снимките си личи, че става въпрос за стар модел мини, вероятно съветско производство, които носят украинска маркировка. Това се потвърждава и от информациите на турските власти. Ясно е едно: „Най-късно след анексирането на Крим руските ВМС имат достъп до тези мини“, казва експертът.
Морските мини не са забранени оръжия
Русия и Украйна си размениха взаимни обвинения за нарушаване на хуманитарното международно право. Морските мини не са забранени от нито едно международно споразумение, затова пък в Хагската конвенция, която е част от хуманитарното международно право, тяхното използване се обвързва с определени правила. А те изключват безконтролното пускане на морски мини в международни води. Разрешено е обаче по време на кризи и въоръжени конфликти държавите да поставят в собствената си акватория морски мини с цел да се защитават от нападения по море. Но това трябва да става при спазване на основните принципи за „ефективно наблюдение, контрол на опасността и предупреждение“, става ясно от брошура на германското военно министерство.
В съответствие с това задължение Украйна изрично предупреди за опасностите пред корабоплаването, когато минира обширни участъци от североизточното си черноморско крайбрежие. Според Хагската конвенция Киев теоретично е бил длъжен и да предупреди, че има откъснали се морски мини, които плават свободно. След откриването на такива мини турските власти временно забраниха на рибарите да излизат в морето нощно време. Босфорът е важен търговски път, през който преминават и корабите, изнасящи зърно от Украйна и Русия. Ако протокът бъде затворен заради опасността от морски мини, това допълнително може да вдигне цените на пшеницата.
Колко опасни са старите мини?
Междувременно опасността вече изглежда не чак толкова голяма, след като броят на откъсналите се от котвите си мини беше значително намален. Освен това е важно да се узнае доколко боеспособни в действителност са тези стари плаващи взривни устройства.
"От снимките можем да заключим, че тези мини са в много лошо състояние и не са били поддържани, някои от тях вероятно дори изобщо не са активирани“, казва Петерс. Това обаче съвсем не означава, че не са опасни. Точно обратното: солената морска вода може да взриви остарелите устройства дори и при най-лек допир с чуждо тяло – примерно с надуваем дюшек. Затова Петерс предупреждава да не се подценява опасността: „Мините са огромни сфери, пълни с взрив“, напомня той.