Отидете към основна версия

12 740 156

Американски военен пилот: Не разбирам защо България е с приоритет пред Украйна

  • украйна-
  • ф-16-
  • f-16-
  • изтребители-
  • изтребител-
  • русия-
  • сащ-
  • пилоти-
  • война-
  • обучение-
  • джефри фишър-
  • самолет-
  • пилот-
  • българия-
  • нато

Когато мирните държави имат предимство пред държава във война, това е трудно за разбиране, каза Джефри Фишър

Снимка: БГНЕС/ EPA

Обучението на пилоти за бойни изтребители е изключително деликатна задача, която отнема и време. Полковникът от резерва на ВВС на САЩ Джефри Фишър коментира пред LIGA.net обучението на украински пилоти в САЩ и дали изтребителите F-16, които се очаква Киев скоро да получи, са по-добри от руските военни самолети.

„Правителствени източници ми потвърдиха, че Съединените щати не са склонни да дадат приоритет в момента за обучение на украински пилоти. Има държави, които отдавна са на опашката. Ето защо, например, България или Словакия сега имат приоритет в учебната програма на САЩ. Но когато мирните държави имат предимство пред държава във война, това е трудно за разбиране“, каза американският летец.

Например на Украйна са обещани 60 самолета, за които трябва да бъдат обучени поне 120 пилоти. Киев казва, че вече има 30 обучени пилоти.

Джефри Фишър, който е участвал в операции на НАТО в Югославия, Ирак и Афганистан, не разбира защо правителството на САЩ се забави толкова много с одобрението изтребители F-16 (от натовски съюзници) да бъдат изпратени в Украйна.

„Нека изясня веднага: Съединените щати не са предложили [на Украйна] F-16. Всички те са предложени от НАТО. Нещо се случва в Съвета за национална сигурност и в затворените разговори с Руската федерация. Това поражда сериозни опасения сред Байдън, че Москва ще гледа на F-16 като на ескалация. Хубаво е, че Вашингтон позволи поне ограничено изстрелване на ракети ATACMS срещу Руската федерация. Въпреки че, според мен, ограниченията все още са твърде големи. Русия е екзистенциална заплаха за съществуването на Украйна. Ако украинският генерален щаб види легитимни цели, той трябва да може да ги удари“, каза американският пилот.

Според него изтребителите F-16 не са оръжия-чудо, но веднага ще повлияят на случващото се на фронта. По думите му дори най-модерният руски изтребител Су-57 не може да получи предимство в бой срещу остарелия вече западен F-16.

„Надявам се, че когато F-16 и френските Mirage 2000 пристигнат в Украйна в значителни количества, украинските въоръжени сили ще постигнат превъзходство във въздуха. Украинските сухопътни сили ще могат да стабилизират фронта. Надявам се украинското командване да анализира грешките си и да направи правилните изводи. Украинската армия се учи добре”, каза Джефри Фишър.

Относно постоянните заплахи, идващи от Москва към НАТО, бившият американски военен летеж заяви: "Бойният ми опит показва, че тези, които заплашват шумно, рядко правят нещо. Обявяването на вашите действия е лоша идея, освен ако не е блъф".

Джефри Фишър коментира и възможността някой ден западни военни пилоти да летят над небето на Украйна като наемници: "Ако бях пилот, който отива в Украйна, щях да се колебая много. Не поради страх от руснаците или нежелание да летя с F-16 в зона на бойни действия. Не заради съмнения в успеха на Украйна. Но само защото Съединените щати ще принудят пилотите в Украйна да се бият с една ръка, вързана на гърба. Когато руските самолети имат безопасно място, от което могат да летят навсякъде от тяхната страна на границата, а Украйна не може да направи нищо по въпроса, това е несправедливо предимство. Искам честна битка, ако рискувам живота си".

През миналия месец bTV съобщи, че 7 български пилоти се обучават в САЩ да пилотират новите самолети F-16. Капитан Методи Иванов е в групата български пилоти, които са в САЩ за усвояване на F-16. По тази програма се обучават и американските пилоти. „Ние сме наравно с всички останали пилоти, единственото ни преимущество е, че повечето от нас имат известен опит в управление на самолет преди да дойдат, което е голям плюс“, каза капитан Методи Иванов.

Първо летците тренират на учебни самолети като Т-6 и Т-38. „Въздухът е един и същ, аеродинамиката е една и съща, управлението на самолетите е сходно, така че преминаването дали от МиГ-29, дали от учебен самолет, дали от транспортен самолет – няма да е толкова трудно“, казва капитанът. След учебните самолети пилотите сядат в кабината на изтребителя F-16. „Тези, които ще получим, ще са нови. Доста по-модерен откъм авионика и въоръжение, което може да носи. Технологията е друга, нашите изтребители са от друго поколение. Този, който идва, е от по-ново, напреднало поколение. По-добър от тези, които имаме в момента“, разказа капитан Методи Иванов.

Поставете оценка:
Оценка 2.4 от 117 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: