Отидете към основна версия

3 Февруари, 2025 19:10, обновена 3 Февруари, 2025 19:10 2 160 63

Версията за саботаж се изключва! Шведската прокуратура съобщи всички подробности за разследването на "Вежен"

  • кораб-
  • швеция-
  • вежен-
  • балтийско море-
  • русия-
  • подводни кабели

Подводните тръби и кабели допринасят за захранването на икономиките, за отоплението на домакинствата и свързват милиарди хора

Снимка: БГНЕС/ЕРА

Шведските власти освободиха плаващия под флага на Малта български кораб "Вежен", който беше заподозрян, че на 26 януари е повредил подводен фиброоптичен кабел между Латвия и Швеция, предадоха Ройтерс и Асошиейтед прес, цитирани от БТА.

"Разследването ясно показва, че това не е било случай на саботаж", каза шведската прокуратура.

"Беше установено, че за прекъсването на кабела са допринесли комбинация от метеорологичните условия и недостатъци в оборудването и мореплавателните умения" на екипажа, се отбелязва в изявлението.

"Продължава разследването, за да се установи дали са били извършени други престъпления" във връзка с прекъсването на кабела.

Товарният кораб "Вежен" е повредил миналия месец подводния кабел за данни между Швеция и Латвия, но случилото се е инцидент, а не саботаж, предаде Ройтерс, като цитира изявление на шведската прокуратура, в което се подчертава, че плаващият под малтийски флаг кораб е бил освободен.

Инцидентът се случи на 26 януари и е един от няколкото през последните месеци, довели до издирване на плавателните съдове, за които се смята, че са замесени. Прокуратурата заяви, че котвата на "Вежен" е прекъснала кабела, но инцидентът се дължи на комбинацията от лошо време, недостатъци на оборудването и лошо корабоплаване.

"Можем да видим, че котвата е била спусната без участието на екипажа", заяви старши прокурорът Матс Люнгквист пред Ройтерс. Според него два от трите заключващи механизма, които не позволяват на котвата да падне, са били извън строя отдавна. Третият е бил ръчно заключване.

"Разполагаме с филмов материал, на който се вижда как вълната се удря в ключалката и котвата пада", каза Люнгквист. "В този случай можем да кажем: "Не, това не е било хибридна атака".

Старши прокурорът добави, че корабът е влачил котвата си повече от 24 часа.

"Виждаме, че скоростта намалява. Котвата дърпа кораба в една посока, но автопилотът компенсира това", каза той и добави, че екипажът не е забелязал случилото се.

Шведската полиция се качи на борда на "Вежен" ден след повреждането на кабела в изключителната икономическа зона на страната.

Българската транспортна компания "Навибулгар" ("Български морски флот") отрече твърденията, че един от нейните кораби е прекъснал целенасочено кабела, припомня АП.

През последните месеци имаше серия от инциденти с прекъсване на кабели за данни в Балтийско море. Смята се, че те са свързани с руския флот от танкери, които помагат на страната да заобикаля наложените санкции и да продължава да получава приходи от петрол.

"Български морски флот" цитира информация от екипажа, че корабът е плавал в изключително лоши метеорологични условия и лявата котва се е влачила по дъното.

Както съобщи БТА, преди няколко дни шведската прокуратура каза, че е започнала предварително разследване "по подозрение в саботаж" при утежняващи вината обстоятелства и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд. Шведската брегова охрана е потвърдила пред в. "Експресен", че е на място в близост до плавателния съд, който вестникът идентифицира като плаващия под малтийски флаг кораб "Вежен", закотвен близо до пристанището на Карлскруна.

Вицепремиерът Гроздан Караджов подчерта, че корабът е регистриран под малтийски флаг, независимо че е собственост на българско юридическо лице. По думите му България няма юрисдикция да провежда разследване на кораб, плаващ под чуждо знаме, причинил вреда на друга държава. Капитанът Антон Атанасов е български гражданин, както и седем офицери. Боцманът и останалите осем моряци са от Мианмар, посочи Караджов. Той съобщи, че корабът е отплавал на 24 януари от пристанище в Руската федерация за Уругвай и Аржентина с товар сяра в насипно състояние.

Вицепремиерът информира, че по пътя времето се влошава и корабът попада в буря по време на тъмната част на денонощието. На 26 януари сутринта капитанът нарежда на боцмана да извърши проверка на състоянието на плавателния съд за евентуални повреди. Боцманът докладва по радиото на капитана, че лявата котва не е на позиция и заедно с част от веригата се влачи от дъното на кораба, посочи Караджов. В 8:30 часа сутринта капитанът нарежда стоп на кораба и започва обиране на котвата обратно на борда. Междувременно е установено, че стопорът на лявата котва е повреден. Котвата е прибрана успешно и корабът продължава пътя си, добави министърът.

Възможно е корабът "Вежен" да е скъсал кабел в Балтийско море, но изключвам саботаж, каза пред медиите във Варна и изпълнителният директор на параходство "Български морски флот" кап. Александър Калчев. Повод за изказването му беше информацията от шведската прокуратура, че е започнала предварително разследване по подозрение в "саботаж" и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.

Това е поредна такава повреда през последните месеци, припомня ДПА. Редица подводни кабели очевидно бяха обект на посегателство, което предизвика проверка на уязвимостта на тази критична инфраструктура.

Подводните тръби и кабели допринасят за захранването на икономиките, за отоплението на домакинствата и свързват милиарди хора. Повече от 1,3 милиона километра фиброоптични кабели - повече от достатъчно, за да стигнат до Луната и да се върнат обратно, опасват океаните и моретата по света, отбелязва организацията "ТелеДжиографи", която се занимава с проследяването и картографирането на жизненоважните комуникационни мрежи. Кабелите обикновено са с дебелината на градински маркуч. Деветдесет и седем процента от комуникациите в света, включително финансови трансакции за трилиони долари, обаче преминават през тях всеки ден.

Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 13 гласа.

Свързани новини

Новини по държави: