Почти десет хиляди чешки ученици буквално отпаднаха от образователната система заради пандемията, пише чешкият сървър lidovky.cz. Техните основни или средни училища все още не са се свързали с тях, макар да са се опитвали да го направят.
Това не са само деца, които нямат интернет връзка у дома. Училищата са им предложили алтернативи за предаване на информация и преподаване на съдържание, но въпреки това нито учениците, нито техните родители са им отговорили.
Според данни на Чешкия училищен инспекторат най-отдалечените местности в страната показват най-много отсъстващи. Те традиционно включват части от регионите Усти над Лабем или Карлови Вари. Според последното международно проучване на PISA, местните ученици изостават от връстниците си в Прага и Централния бохемски регион до две учебни години.
По-голямата част са ученици от семейства с по-сложно социално-икономическо положение. Изненадващо в тази група попадат и много случаи от покрайнините на Прага.
Според експерти и без това много отворените „социални ножици“ ще се отворят още повече след пандемията и ще бъде почти невъзможно да се уеднакви нивото на чешкото образование в обозримо бъдеще.
Липсата на традиционно училище има и друго отрицателно измерение: увеличаване на рисковото поведение и тормоза. „Според настоящото теренно проучване случаите на самонараняване, кибертормоз и секс се увеличават. Някои деца са склонни да се заключат в онлайн света и развиват пристрастяване към него. Наблюдаваме по-голяма консумация на пристрастяващи вещества, особено алкохол, цигари и марихуана. Въпреки че все още нямаме твърди данни, вече можем да кажем от опит, че увеличението е видимо", твърди пред сървъра Lidovky.cz Ярмила Ведралова, директор на Департамента по политиката в областта на наркотиците в правителствената служба.
Според нея това е следствие от факта, че някои деца възприемат закриването на училищата през март повече като празници и вместо да се обучават „дистанционно“ се събират в паркове, където рискът да употребят пристрастяващи вещества е по-голям.
Според Ведралова проблемите няма да изчезнат с края на пандемията, напротив, съществува риск с увеличаването на стреса да се задълбочат безсилието и икономическите последици от кризата. Според нея най-рисковите училища са разположени в изключени местности, където икономическото положение на семействата не е благоприятно.