Last news in Fakti

25 Март, 2021 18:40 3 907 20

Автоинструктори настояват за основна реформа - каква, пред ФАКТИ разказа инж. Плaмeн Мирчeв

  • автошколи-
  • автоинструктори-
  • протест-
  • наредба 37-
  • министерство на образованието и науката-
  • автомобили-
  • пламен мирчев

Браншови организации готвят протест на 2 април

Автоинструктори настояват за основна реформа - каква, пред ФАКТИ разказа инж. Плaмeн Мирчeв - 1
Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Браншовите организации на автоинструкторите в страната готвят нов израз на недоволството си на 2 април 2021 година. Причините за нeдoвoлcтвoтo нa aвтoинcтруктoритe сега са подобни на тези от предходните протести в последното шестмесечие - несъгласие с гoтвeнитe прoмeни в Нaрeдбa №37. Въпросната наредба регламентира работата за автошколите у нас, защото именно в нея се определят както условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство, така и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение.

ФAКТИ ce свързахме c инж. Плaмeн Мирчeв - члeн нa Упрaвитeлния cъвeт нa Нaциoнaлнoтo cдружeниe нa прeпoдaвaтeлитe, aвтoинcтруктoритe и учeбнитe центрове, за да говорим за продължаващото недоволство на браншовите организации.

„Преди протеста, който предстои, имаше други два протеста. Те бяха против две неща – против електронния контрол и против вдигането на кормилните часовете от 31 до 42 часа. В момента министър Желязков е решил да разпише проекта за изменение на Наредба №37 от 2 август 2002 година за условията и реда за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и условията и реда за издаване на разрешение за тяхното обучение. Обещанието на министър Желязков е, че ще се постигне някакъв консенсус и няма да избърза да разпише тази Наредба“, разказа Мирчев.

„Моите колеги от други браншови организации, включително и нашата, която подкрепя това нещо, изпратихме писмо до министър-председателя Борисов и до министър Желязков и ги уведомихме, че не бива да се избързва с това разписване“, каза още той и обясни защо от браншовите организации не са съгласни с готвените промени в Наредба №37: „В момента има промени, с които ни задължават да имаме собствени площадки. Няма как 1000 автошколи да имат собствени площадки, няма как да се случи. Другото, с което не сме съгласни е часовете от 31 да станат 42. Това отново няма как да се случи“.

„Ние сме против промяната на Наредба №37. За такава промяна трябва сериозен дебат с хората, които разбират от това нещо или с една дума – дебат с браншовиците, които представляват нашия бранш. В момента такъв дебат не протича. Нямаме обратна връзка от министър Желязков, нямаме обратна връзка и от министър-председателя като отговор на нашето писмо. Вчера уведомихме кметът на София Йорданка Фандъкова, че ще излезем на протест на 2 април 2021 година от 12:00 часа в София, на площад „Княз Александър I“. Ще докажем, че наистина, когато ние сме единни като бранш и като колеги, ние можем да постигнем това, което трябва“, каза още Мирчев.

На въпроса до какво ще доведат предвидените промени, инж. Пламен Мирчев отговори: „Ние няма да връщаме Държавна сигурност. В момента с електронния контрол цели да се наблюдава нашата дейност. Това означава да наблюдават дейността на преподавател-автоинструктор, но и дейността курсиста. Не стига, че сега ни наблюдават по време на изпит и курсистите се притесняват, докато текат изпитите им, а сега искат да ни наблюдават как работим. Ние вече знаем как да работим. Работим по наредба, спазваме я, спазваме 31 кормилни часа. Не може ние да имаме вина за това, че има недисциплинирани колеги – за това има контрол, който се осъществява от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“.

„Много от колегите вече са съгласни ние да излезем от Министерството на транспорта и от контрола на Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“. Ние сме преподаватели автоинструктори и трябва да бъдем на пряко подчинение към Министерството на образованието. Ние нямаме нищо общо с Министерството на транспорта и затова трябва да ни позволят да работим нормално към Министерството на образованието. Относно наредбите за нашата работа, които трябва да се обсъдят, готови сме да седнем на масата и да обсъдим. Има достатъчно професионалисти и можем да решим“, каза той.

Желанието на част от автоинстуктурите за излизане от Министерството на транспорта и преминаване към Министерството на образованието обаче не е от днес. На въпрос за обсъжданията на тази идея с институциите, Мирчев отговори: „Няма никакъв разговор от миналата година – от 5 февруари, когато направихме една среща с Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“. На тази среща обсъждахме и казахме как е правилно да се направят разпоредбите. Тогава категорично заявихме, че имаме желание да минем към Министерството на образованието. Ние не сме транспортни специалисти, ние сме учители, преподаватели. Затова се водим „учебни центрове – автошколи“.

„Крайно време е да се разбере, че ние нямаме нищо общо с транспорта. Ние обучаваме и сме учители. Искаме да минем към Министерството на образованието, защото в момента ние не работим нормално. Има една заповед от един министър, след това втора заповед от втори министър, трета от трети министър, четвърта от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ – коя заповед да изпълняваме по-напред!“, категоричен беше автоинструкторът.

Инж. Мирчев говори за още едно предложение на браншовите организации. „Предложението е ако Министерството на образованието не желае да поеме изпитите след излизането от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ да поеме изпитите, тоест изпитният контрол да мине към тях. Това е едно предложение, което също може да се обсъжда. Основното ни желание обаче е да минем към Министерството на образованието“.

„Преди няколко дни други браншовици от различни НПО-та организираха дебат, свързан с пътната безопасност, с опазването на живота на българските граждани с най-висок приоритет. Изпратиха ни една декларация, която да подпишем, но ние няма да я подпишем, защото третата точка в тази декларация е дигитализацията на контрола на обучението на водачите. На този обществен дебат, който се превърна в политически, нито един от нашите браншовици не е присъствал, за да може да вземе отношение по този въпрос. Ще помоля всички други браншовици, които са в различни асоциации, автосервизи, техническите експерти и хора от разни политически структури, да не се месят в нашата работа. Те или ще седнат на дебат с нас, за да им кажем какво е нужно да се прави в нашата дейност, или просто да не коментират нашата дейност с глупости. Имаме достатъчно експерти, които могат да помогнат за изготвянето на такъв закон, че да можем да работим добре в бъдеще“, каза инж. Пламен Мирчев.

В края на разговора той коментира решението на Конституционния съд, че врeмeннoтo oтнeмaнe нa книжкaтa и cпирaнeтo нa кoлaтa oт движeниe зaрaди нeплaтeни глoби е прoтивoкoнcтитуциoннo. "Одобряваме това решение", каза той. „И не само ние, а всички водачи на моторни превозни средства – били те в по-ниска категория „Б“, т. нар. любители шофьори, било от в по-високите професионални категории. Одобряваме категорично“, завърши той.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 11 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Всяка

    28 1 Отговор
    Година променят нещо. В другите държави листовките са елементарни и се плашат само от кормуването. Проблема на многото катастрофи са лоши пътища и манталитета.
  • 2 осо

    4 3 Отговор
    жъ въ изгона ва иьей разбраутили ма ва - това ни казваше всяка сутрин на сутрешния развод в школата за професионални шофьори към организацията за съдействие на отбраната през далечната 1985 г

    Коментиран от #5

  • 3 РАДИО ЕЛТО

    13 0 Отговор
    малко ромки и роми изкарват шофьорски изпити

    Коментиран от #14

  • 4 Попов

    13 1 Отговор
    Тия са като здравеопазването от толко реформиране и кражби няма да се оправят никога.
  • 5 ОСО

    4 0 Отговор

    До коментар #2 от "осо":

    ... във ВТ!!!
  • 6 чиче

    8 5 Отговор
    КАКВИ УЧИТЕЛИ СА ТЕЗИ СМЕШНИЦИ.ДАВАТ СЕ КНИЖКИ НА УБИИЦИ ПО ПЬТИЩАТА
  • 7 до 5

    0 0 Отговор
    Да наборе
  • 8 АБЕ НЕКА СЕ ТЕПАМЕ ПО КАЛДЪРЪМА

    3 0 Отговор
    ТОВА КОЕТО КОРОНАТА НЕ СВЪРШВА ЩЕ СВЪРШИ ШОФЕРА😬😬😬
  • 9 Вуте

    9 8 Отговор
    Какви инструктори са тези, след като учат курсистите да спират, да паркират и да маневрират САМО с включени аварийни светлини? Това е сигнал за авария на автомобила, вследствие на която не може да се придвижи от мястото, където е подаден сигналът! Гледам, че колите им са все нови! Значи не е до авария, а до тъпотия!
  • 10 Знайко

    9 5 Отговор
    Безобразие е курса за шофьорска книжка да струват над 1000 лева. Безобразие е кандидатите да не могат да се учат на личните си автомобили. Под надзора на опитен близък. Както в други по-развити от нас държави с по-малко жертви на пътя.

    Коментиран от #16

  • 11 ННКВ

    10 1 Отговор
    На Бацету ако са му останали още парички ще им хвърли по некоя пачка и всичко ще утихне пак по старому.
  • 12 Коментара

    5 3 Отговор
    Много интересно..щом са учители колко от тях имат педагогическо образование?! Знам бивши митничари, катаджии и какви ли не, но за педагози не се сещам. Това с площадките е абсурдно и съм съгласен...целта е ясна, похвата нескопосано дърварски както се действаше 90-те... За часове кормуване обаче не съм съгласен
  • 13 Не хвърля от Неговите от тези на

    4 1 Отговор
    Данакоплатците!! Неговите са Заплата та, останалото са Народни пари!!! На 4 042021 на Избори Народе!!! Не да плачете само, на Избори!!!
  • 14 Хасанчо

    3 0 Отговор

    До коментар #3 от "РАДИО ЕЛТО":

    Тройка в диплома за осми клас написан следващата есен -извънредно и тайно изпитван . Подарената селска диплома води до "Кипърска " шофьорска книжка показвана от човек който почти не може да пише и хъка -мъка когато си казва името .
  • 15 Голям Слон

    0 0 Отговор
    Това за площадките е нелепо. Не всеки може да има, но може да наема, нали? За часовете какъв проблем е? След като могат да намаляват, защо да не могат да се увеличават? Трябва си реформа. Най-малкото да стане онова, което е било в края на 80-те и намалото на 90-те. Автомобилите може и да са различни, то физиката и анатомията от край време са без промяна.
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Колега

    0 0 Отговор
    Много точен коментар. Автоинструктори станаха всякакви. Трябва всички да са на трудови договори и по ефективен контрол. Не може да има цена 350 лева да укриваш доходи. Трябва да има дистанционно обучение, консултативен принцип и онлайн обучение. Електронен картон също но без наблюдение на преподавателя по време на кормуване. Да се премахнат изискванията за не преходни кабинети и технически сътрудник
  • 18 Любен

    0 0 Отговор
    аФтора го е казал ясно "БРАШНЕНИТЕ организации" Четете внимателно.
  • 19 дончичо

    0 0 Отговор
    Кавоооооо...А бе , сдрляци, я да ви набутат по училищата с една учителска заплата и да се занимавате с малките олиги 3-4 години,всички такси в училищния бюджет ,и да образовате всички олиги ...на си умниците, че и браншова организация си измислили...колкотопотъпитолковапоалчни
  • 20 Дедо1

    0 0 Отговор
    Римлянин с очила и в учебна кола не съм виждал