Отидете към основна версия

998 0

Световъртеж

  • gillet-
  • gillet vertigo-
  • vertigo - streiff

Извън родината си Беглия Тони Жиле е известен като един от най-добрите рали пилоти от края на 60-те и 70-години на миналия век. Многобройните му победи и двете участия в маратона Париж-Дакар отдавна са му спечелили място в залата на автомобилната слава. Белгийците обаче имат още по-основателен повод да почитат прочутия си сънародник. Макар да живее в страна, която е известна с всичко друго, но не и с автомобилните си традиции, Жиле конструира и произвежда возило, счупило неколкократно световния рекорд за ускорение.

Сагата Gillet започва през 1982 г., когато Тони става вносител на Donkervoort - известните холандски реплики на Lotus Super Seven - за Белгия. През Януари 1990 г. той успява да подобри световния рекорд за ускорение на сериен автомобил. Постижението от 3.85 секунди е регистрирано с леко модифициран Donkervoort. Тогава на Жиле му хрумна да разработи собствена бегачка, която да се справя със спринта дори по-добре, и едновременно с това да хваща окото, като по този начин си осигури евентуални клиенти.

Първият Gillet Vertigo (световъртеж) е готов още през 1991-ва и дебютира на 71-вото Брюкселско автомобилно изложение през Януари следващата година. Нужни са още две години, през които проектът да бъде финазилиран до фаза производство и да премине през трудната цедка на европейското сертифициране. Междувременно Vertigo дефилира триумфално на автосалоните в Париж и Женева през 1993г, къгето събира погледите на публиката с футуристичните си форми и брутален дизайн.

Според изискванията на властите трябва да се произведат още два напълно функционални автомобила - една крайна версия на модела и първата серийна кола, с която да бъдат проведени краш-тестовете. Vertigo се справя безпроблемно с изпитанията.

Серийният автомобил се различава от първите прототипи не само по преработената предница с вид на муцуна на риба-чук. За разлика от тях шасито вече се изработва от въглеродни нишки и материали със зърнеста структура - технология, заета направо от Formula 1. Това позволява масата му да се намали до феноменалните 58 кг. Gillet Vertigo дебютира на пазара официално на 72-рото автомобилно изложение в Брюксел през Януари 1994 г. Още същата година са продадени първите екземпляри, а в Намюр-Жамбру отваря врати новата фабрика на Тони Жиле. Най-сериозна реклама на новоизлюпения белгийски суперкар обаче прави поредното подобряване на рекорда за ускорение.

Благодарение на 220-те конски сили на двигателя от Ford 2000 Cosworth Vertigo успява да се изстреля до стотака за 3.266 сек. Славата му бързо се разпространява и скоро поръчки правят белгийският крал Албер Втори и бившият пилот от Формулата Филип Щрайф, за когото е конструирана специална версия, управлявана с джойстик и екипирана с автоматична трансмисия. Щрайф остава инвалид след тагичен инцидент по време на бразилската Гран при през 1989 г.

През 1995 г. пък Gillet се изхитрят и подаряват едно Vertigo на Ерик Башлар, белгийски пилот в Индикар, като част от стратегията си за завладяване на америксанския пазар.

През 1997 г. се сдобива с връти тип "gullwing" и ново сърце. Пред задния мост вече може да се монтира и V-образен трилитров шестак на Alfa Romeo с мощност 226 к.с., копулиран с шестстепенна секвенциална скоростна кутия. Максималната скорост е 250 км/ч, а ускорението до 100 км/ч - 4.5 секунди. От 1998 г. каросерията на белгийския high-tech-шампион се изработва от сплави от номекс и въглерод, които се отличават с невероятна трърдост и устойчивост на усукване. В момента Gillet разработват нова версия на Vertigo - Streiff. Цената на тези уникати зависи от екипировката, но обикновено стартира от 100 000 Евро.

Димитър Димитров
AvtoMitak@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини