Авиацията и автомобилостроенето се преплитат в историята на не една и две марки. Надали обаче има много други фирми като Voisin, която да постига съвършенството и в двете. Легендарната френска компания създава първия в света изцяло метален самолет. Аероплан с нейната емблема преодолява за първи път заветния километър във въздуха и така се доказва, че по-тежки от него апарати са способни да летят.
Voisin носи името на братята Шарл и Габриел Воазен. Те се увличат от точните науки и механиката още като деца. Благодарение на заможното си семейство, преди да навършат 20 години двамата се сдобиват с паромобил DeDion-Boutton, но вместо да си губят времето в младежки забавления, те тутакси го разглобяват до последната бурма и успяват да го съберат обратно без да остане нито един излишен детайл.
Когато земните транспортни средства им стават безинтересни, те се насочват към летателните. Експериментират дълго време и стигат до извода, че бъдещето принадлежи на изцяло металните самолети.
Мощността на двигателите от онези години едва вдига аеропланите им във въздуха и им печели прозвището "летящите ютии". Avions Voisin обаче са несравнимо по-здрави от патравите моторни планери с дървена рамка и платнени крила. През 1911 г. братята основават собствено предприятие за самолети в гр. Иси, а концепцията на техните аероплани твърде скоро печели з
Voisin C3 Limousine (1923)
За жалост Шарл така и не разбира за успеха на фирмата. Той умира в автомобилна катастрофа само година по-късно, малко преди избухването на Първата световна война, в която изцяло металните самолети се доказват като единствено пригодни за бойни действия.
Френското правителство бързо разбира, че за да не бъдат уязвими дори от обстрел с прашка, аеропланите се нуждаят от здрав корпус и предлага на Габриел Воазен да откупи лиценза за неговата алуминиева технология. Воден от патриотични чувства, конструкторът се отказва от възнаграждението, но за сметка на това получава щедра субсидия за разширяване на дейността на предприятието си.
За рекордно кратки срокове са построени няколко нови цеха, включително за производство на двигатели по лиценз на Hispano-Suiza и Salmson. Воазен изобретява и внедрява много нововъведения, за които по-късно ще се кае горчиво - първия механизъм за пускане на бомби, първата самолетна картечница, първото скорострелно авиационно оръдие...
В годините на войната в Иси са произведени повече от 10 000 бойни самолета. Още преди края й обаче Габриел Воазен взема твърдото решение никога повече да не работи за армията, независимо от предлаганото възнаграждение. На 38 г. той притежава едно от най-крупните състояния във Франция, което може да инвестира навсякъде.
Първоначално конструкторът решава да се захване с производство на сглобяеми къщи - отново изцяло метални, изработени по авиационната технология от гофрирани панели като на самолетните фюзелажи. Твърде скоро обаче благородната кауза отстъпва пред интереса му към автомобилите.
Воазен обаче има малко по-различени виждания за вида и конструкцията им. Той смята колите от онази епоха за крайно несъвършени и безсмислено сложни. Дълго време проучва различните възможности и накрая намира най-удачния за изискванията му вариант - безклпановия двигател с гилзово газоразпределение.
Този агрегат е практически безшумен, разполага с предостатъчно мощност и се експлоатира лесно. До края на кариерата си през втората половина на 30-те Воазен така и не признава друг мотор за автомобилите си, а когато износителите за Америка започват да екипират един от моделите му с конвенционален двигател, той настоява да се продават под друга марка, за да не пострада реномето му.
Първият Voisin обаче съвсем не е толкова нетрадиционен, колкото предполага последвалото развитие на компанията. Всъщност самият Воазен има твърде малко общо с този автомобил.
С-1 е разработен от двама млади инженери от Panhard&Levassor, които не получават признание за работата си. Те предлагат проекта на Андре Ситроен и дори създават три опитни екземпляра. Конструкцията на автомобила обаче е доста сложна и трудоемка, а в Citroen възнамеряват да се ориентират към масово производство.
Така злополучното шаси се озовава в ръцете на Воазен, който няма никакви амбиции да се състезава с Хенри Форд. Така в началото на юни 1918 г. във фабриката в Иси започва производството на първата "безкрила" продукция с марката Voisin.
С-1 е направо примитивен по разбиранията на авиационния конструктор. Автомобилът има спирачки само на задните колела, задвижва се от "гърмящ" конвенционален двигател с вътрешно горене, има куп ненужни джунджурии с дублиращи се функции като стартер и динамо, а отгоре на всичко е доста скъп, но името на Воазен само гарантира за качеството и продава модела. В С-1 се вози дори президентът на Републиката.
Въпреки нелошия старт в новото поприще обаче гениалният инженер се вълнува от съвсем друго. По това време Воазен активно работи над свой собствен автомобил - такъв, какъвто той си го представя и иска да бъде.
Така в деня на откриването на Парижкия автосалон през 1920 г. пред изумените погледи на посетителите се вдига завесата пред невероятен транспортен апарат, какъвто никой до този момент не е виждал.