Отидете към основна версия

9 203 7

Луксът на споделения автомобил

  • daimler-
  • uber-
  • google-
  • lyft-
  • car2go-
  • bmw-
  • drivenow-
  • opel-
  • maven-
  • каршеринг-
  • споделено пътуване

Ако зависеше от шефа на Daimler Дитер Цетше, скоро търсенето на паркомясто може да бъде само спомен от миналото. „С помощта на мобилно приложение автономният електромобил ще идва при мен когато ми потрябва“. Всички производители на автомобили в момента разработват идеи за движещи се самостоятелно коли и услуги за споделено пътуване, пише ДПА. Но могат ли наистина с това де се печелят пари?

На 31-ви януари Daimler обяви, че до няколко години възнамерява да предложи коли-роботи чрез компанията за споделено пътуване Uber. Концернът и американската фирма искат да осъществят заедно този проект, но експертите не са особени оптимисти за начинанието. „Ще станем свидетели и на други подобни инициативи“, казва Фердинанд Дуденхьофер от Car-Institut на университета в Дуисбург, цитиран от ДПА.

През последните години автомобилната индустрия се сблъскваше с различни конкуренти. Като например идеята на Google и Apple да инсталират софтуер в колите или пък както беше при Google – да разработят своя кола-робот и други заплахи. Така е и при Uber и Lyft, както и при споделените пътувания на Google, които на първо време правят личния автомобил излишен.

Що се отнася до услуги за съвместно ползване на автомобил (Carsharing), производителите отдавна дадоха своя отговор. BMW създаде DriveNow, Daimler стартира Car2Go. Opel се опитва да убеди собствениците на автомобили да ги дават под наем и предлага чрез фирмата Maven и свои модели. В началото на годината Daimler стартира подобна услуга, наречена Croove, чрез която собствениците на Mercedes-Benz могат да дават под наем автомобилите си. Китайската Geely, собственик на марката Volvo, планира по този повод да създаде собствен високо проходим автомобил, който с помощта на мобилно приложение може да бъде отдаван и на други. Но това не е всичко.

В бъдеще на хората няма да им се налага и да шофират. Tesla иска да разработи собствена платформа, чрез която собствениците да могат да печелят пари от самостоятелно движещите им се коли. Миналата година Volkswagen се присъедини към конкурента на Uber от Израел Gett и иска посредством дъщерната си фирма Moia да предлага шатъл-услуги, които да допълват обществения транспорт.

Uber вече експериментира с курсове, които се изпълняват от коли-роботи в американския град Питсбърг. Автомобилите са произведени от Volvo и Ford, но все още се движат под надзора на шофьор. И в Сингапур са пуснати таксита-роботи Mitsubishi и Renault, които обаче пътуват само по определен маршрут. И софтуерната компания за автономно движещи се коли Nutonomy вече предлага тази услуга в Бостън.

Ако обаче колата се превърне единствено в транспортно средство за придвижване от точка А до точка Б, това може да се окаже проблем за производителите на автомобили. „Важно е да се запази контактът с клиента“, отбелязва Дуденхьофер. Защото в такъв случай важни елементи за продажбите като мощност на двигателя и дизайн вече няма да са от значение. Запазването на богат асортимент от предложения е правилното решение за бранша според него, защото както сам той казва: „Много пътища водят към Рим“.

Дитер Цетше не смята, че двигателите и дизайнът в бъдеще няма да са от значение. Напротив, той е на мнение, че високият клас автомобили, на който залага Daimler, ще се наложи именно в „споделената икономика“. „Луксът ще стане по-достъпен и по този начин ще има още по-широко приложение“, обяви шефът на Daimler на годишната си пресконференция. Едновременно с това той очаква, че и в бъдеще ще има продажби на коли, дори споделянето на превозни средства да придобие по-голяма популярност. Новите форми на ползване на автомобили функционират само в по-големите населени места. А дали тези услуги ще се окажат печеливши, е все още под въпрос. Услугата на Daimler за споделено пътуване до момента не оправдава тези очаквания. Това било свързано със самото естество на дейността, смята финансовият директор на компанията Бодо Уебер, тъй като бизнес модели, базирани на мобилни приложения, имат по-дълга инвестиционна фаза. Трябва да бъдат вложени много средства в маркетинг и реклама, за да се окажат печеливши. Уебер е убеден, че успехът може да дойде, ако се инвестира в една марка, като например таксиметровата услуга myTaxi. „Тогава идва и моментът, в който успявате“.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини