Защо някои автомобили имат дискови спирачки отпред и барабанни отзад? Коя система работи по-добре и какво кара производителите да не отписват старите технологии? Отговори на тези въпроси се опитва да даде Джим Кер - конструктор, механик и преподавател, който пише статии на автомобилна тематика в специализираните издания в Канада и Щатите от 15 години.
Барабанните спирачки на четирите колела са стандарт в автомобилостроенето в продължение на десетилетия. При тази система бутало притиска извита накладка към вътрешната страна на барабан и забавя въртенето му.
Технологията си работи също толкова ефективно, както и преди 100 години, но при по-високи скорости бързо достига предела си. Барабанните спирачки се нагряват при по-интензивно използване, материалите започват да се разширяват и КПД-то спада осезаемо.
Освен това при триенето на накладката в барабана се отделят газове, които се оказват в капан между двете търкащи се повърхности и снижават допълнително ефективността на спирането. Конструкторите са опитвали да измислят много способи за по-добро отвеждане на топлината, но нито допълнителните охлаждащи ребра, нито специалните сплави елиминират напълно проблема, в резултат на което се появяват дисковите спирачки.
Те се използват в авиацията и промишлените машини отдавна. Принципът на действие е същия като при барабанните спирачки, но накладката притиска въртящ се диск с помощта на хидравлично налягане. При тази система липсва ефектът на "залепването", автомобилът запазва устойчивост и траекторията на спиране става много по-предвидима. Освен това обслужването на дисковете е по-удобно заради откритата конструкция, макар че тя е нож с две остриета.
Най-сериозният недостатък на дисковите спирачки е лесното замърсяване. Когато работят на предните колела, този недъг не се проявява често. Монтирани отзад обаче, те са подложени на постоянна бомбардировка от мръсотия, което обяснява защо задните дискове често се износват по-бързо от предните, въпреки че вършат много по-малко работа.
Смисъл от дискови спирачки на задните колела има, когато автомобилът е спортен и се кара често на лимита. В ежедневието предните спирачки поемат основното натоварване и отзад са напълно достатъчни барабани, които предпазват спирачните механизми от зацапване, износват се по-бавно и така пестят пари за поддръжка.