В едни слънчев мартенски ден успяхме да изпитаме новото поколение на така очакваната Пета серия на BMW с кодово название G30. Автомобилът е толкова различен от предишното поколение, че дори трудно можем да намерим база за сравнение. Той е направил една крачка, която е била огромен скок за мнозина - събира повече в по-малко - интериорът, шасито и повечето екстри идват директно от Седма серия, а управлението със своята лекота напомня за Трета серия. Както винаги, няма нещо определено, което да изпъква много напред пред конкурентите, а се цели най-добрата комбинативност с най-много приложения и автомобилът наистина ги постига с лекота. Ще се опитаме да бъдем максимално подробни, но при всички положения ще изпуснем нещо, защото промяната наистина е огромна. Моделът носи големи очаквания - най-успешния бизнес седан с общо 7.9 милиона продадени автомобили от предишните шест поколения - съдба, която има голяма тежест на плещите си. Той отново иска да комбинира спортното каране по проходите и пистите с градската среда, дългите разстояния и пътищата с ниски нива на сцепление и иска да го прави още по-добре от предшествениците си.
Екстериор
Влиянието на Седма серия е обхванало и дизайна, като основната прилика е в предницата на автомобила - бъбрековидните отвори и фаровете. В страничната линия и задната част обаче, автомобилът се различава от останалите модели. Отстрани контурите са много повече и по-остри, което прави автомобила да изглежда по-мускулест, но без да се натрапва. В арките на предните калници се намират и нови въздухоотводи, които допринасят за спортната визия. Задната част също е много агресивни контури и стоповете са "разляти" към задните врати, което допълва динамичното излъчване. Ауспусите вече се намират в двата края на бронята независимо от типа двигател. Размерите на автомобила са нарастнали и са сравними с четвъртото поколение на седма серия, но това е трудно забележимо поради разлятите форми. Те достигат 4935 мм на дължина, 1868 на широчина и 1466 на височина. Въпреки повишението, автомобилът е с най-доброто въздушно съпротивление до сега - 0.22.
Интериор
Тук е една от големите промени - до сега всяка пета серия използваше собствен дизайн са салона, докато тук са вкарани повечето от детайлите на седма серия, което допринася за повишението на комфорта. Работено е много върху шумоизолацията, като това включва специална изолация в тавана, акустично предно стъкло и капсулиране на двигателния отсек. Амбиентното осветление, което също е новост има опция за смяна на цветовете и регулиране на силата на светлина. Седалките също са новоразработени и имат всички възможни реглажи, проветрение, масаж и затопляне, като промените вече се виждат на дисплея на мултимедията с анимация. Те естествено се комбинират според нивото на оборудване. Новост е и предлагания пакет за йонизация на въздуха, както и неговата ароматизация с вариант за 8 различни аромата, като тяхната интензивност може да се регулира от мултимедийната система. Тя от своя страна разчита на 10.25-инчов тъчскрийн дисплей, който вече може да бъде управляван и чрез жестове или гласови команди, което да спомогне за приятното пътуване. Това е още една от новостите, които идват от Седма серия. Хедъп дисплеят е нарастнал значително на размери - с цели 70 процента и върху него могат да се показват значително повече знаци и по този начин да нямаме нужда да отделяме погледа си от пътя. Навигационната система също е новоразработена и предлага много по-реалистично 3D изображение на картите. В средната конзола е интегрирано безжично индуктивно зарядно устройство, което може да зарежда многофункционалния ключ, както и мобилните апарати, които го поддържат.
Ходови характеристики
Както Седма серия и тук конструкцията е от изцяло ново поколение и комбинира няколко различни материала, като това подобрява твърдостта и теглото - с до 100 килограма според нивото на оборудване. Това е довело и до много по-нисък център на тежестта. Управлението е много по-леко и остро, като за това подпомагат и завиващите задни колела. То напомня за Трета серия, като в завоите не се усеща почти никакво накланяне на автомобила. Естествено за това е виновно и новото адаптивно окачване, което е стандартно за модела, както и изцяло новата активна кормилна уредба. При теста имахме възможността да изпитаме, както сухия асфалт, така и снега, който бе навалял през изминалата нощ в района на курорта Боровец. При желание и нужния опит, автомобилът може да донесе същите порции забавление, които са типични за марката след натискане на няколко бутона. Същевременно обаче, преминаването през неравни пътища като, отсечката от Самоков до отбивката за Железница по посока към Сапарева баня, буквално не се усеща. Шумоизолирането е на ниво Седма серия, а това е едно от определящите неща за комфортно пътуване.
Автомобилът буквално е натъпкан с асистиращи системи, особено при пакета Plus - поддържане на лентата, трафик асисстент, предупреждение за странични удари, асистент за завиване и водене в лентата, при който можем да оставяме волана под контрол на автомобила до 28 секунди, а след това машината ни предупреждава да върне ръцете си. Естествено това трябва да става при наличието на добра пътна маркировка, като всичко се кооперира с активния круиз контрол. Всичко се котролира от стереокамера в огледалото за обратно виждане и радарни и ултразвукови сензори разпределени по целия автомобил. Тези ултразвукови сензори отговарят и за автономното паркиране, което е само част от функциите, които могат да бъдат използвани през новия ключва автомобила, който пак е познат от Седма серия. Асистентът за паркиране сам разпознава мястото, на което може да вкара автомобила, като след пускането единственото, което трябва да спазваме е да се движим със скорост не по-голяма от 35 км/ч. Тази функция бе изпитана в подземен паркинг - там, където най-често имаме затруднения и автомобилът се справи успешно. Освен паркирането, от ключа могат да бъдат проверявани нивото на горивото, остатъчния пробег, сервизната информация, вентилационната система, както и сигурността на автомобила.
При двигателите избора е от дизелови и бензинови двулитрови и трилитрови редови, както и 4.4-литровия V8 за модела M550i, който ще бъде с много близки показатели до тези на бъдещото M5, което очакваме с нетърпение. Всички те са снабдени с осемстепенна автоматична скоростна кутия, която се справя страхотно със задачите си и постоянно е готова да предостави ускорение, но при по-малките двигатели има възможност за шестстепенна ръчна. И тук се предлага плъг-ин хибридна версия наречена 530e, която комбинира 2.0-литров турбо и електрически двигател. При теста имахме възможността да изпробваме моделите 530d и 540i, като и двата автомобила поглъщат незабележимо магистралите, планинските проходи и градския натоварен трафик. Мощността стартира от 190 конски сили за 520d и достига до 462 за бензиновото M550i xDrive. При всички видове двигатели се предлага и задвижването на четирите колела - xDrive, което също е еволюирало за модела. Цената започва базово от 95 хил. лева за същото 520d с ръчна скоростна кутия и достига до 167 хил. лева за M550i xDrive, като повишението в сравниние с миналия модел е незначително. Естествено при желание екстрите могат да оскъпят един автомобил занчително.
При теста, всички от колегията наистина не открихме негатив, който да ни подразни и разнообразният маршрут от близо 300 километра бе преминат с особена лекота.