Премии за стари дизели (от Euro 1 до Euro 4) до 10 хиляди евро при закупуване на ново VW предложиха във вторник от Волфсбург. Въпреки на пръв поглед атрактивната и екологична възможност, много експерти от областта на политиката, науката и държавната администрацията разкритикуваха хода на автоконцерна.
За тях това е чист маркетинг, който нито носи предимства за купувачите, нито редуцира замърсяването на въздуха. Критиците подозират, че това е поредната хватка, чрез която Volkswagen се опитва да избегнe забраната за движение на дизеловите автомобили.
Акцията е валидна до края на годината. Според експерти това е прекалено кратък период, в който не могат да се достигнат видими резултати в намаляването на азотните окиси в градовете. Класифицирането на малкия брой заменени дизелови коли през въпросния времеви интервал като успех на срещата за дизела в Берлин ще бъде просто една измама.
Освен това повечето хора карат стари дизелови автомобили, защото не могат да си позволят нови. Премия в размера на 2 000 евро няма да промени особено цената на автомобил, който струва десетки хиляди. Други смятат, че отстъпките в такива размери са често използвана практика на автоконцерните, за да увеличат продажбите си. Просто в този случай тя е прикрита зад идеята „екология“. Дори и преди Дизелгейт след преговори с търговците на коли еквивалентно големи отстъпки бяха абсолютно постижими.
От Немската екологична организация (DUH) твърдят, че премиите трябва да бъдат премахнати веднага, защото не са обвързани със закупуване на автомобили с алтернативно задвижване.
Съмненията има и около смисъла на премиите. Превозните средства със стандарт за емисии на изгорели газове от Euro 1 до Euro 3 вече са забранени в повечето градове в Германия. Изтеглянето от движение на автомобилите с Euro 4 е логичният ход на събитията и без плащането на премии.
Дали предприетата от VAG акция ще доведе до реални резултати предстои да разберем. Безспорно е, че във всеки случай с тази маневра концернът ще стабилизира разклатените си от Дизелгейт продажби.