Както знаете, столицата ни бе призната за един от градовете с най-мръсен въздух в Европа. Причините за това са няколко и то много явни, като най-основната от тях са автомобилите. В много големи градове на Стария континент се предприеха крути мерки, но през последните 20 години тук така и няма промяна.
Данъчната политика е тотално объркана - за нов автомобил плащаш много по-високи данъци, а с времето те постепенно спадат, дори и след 14-ата година. Хибридните автомобили с чист електрически пробег също не се ползват с никакви облекчения. Такива има единствено за електрическите, но инфраструктурата за тях не се подобрява по никакъв начин от страна на държавата, а само от компаниите производители и вносителите. В същото време обаче и покупателната способност не се е подобрила особено много и трябва да се измислят правила, които да гонят баланса между двете неща, при това скоро.
Не е тайна, че всеки втори дизелов автомобил е с премахнат катализатор. Сами можете да си представите какво количество представлява това, като към ежедневните ни автомобили включим и фирмените, както и товарните. Те не се проверяват адекватно на техническите прегледи и не се санкционират по никакъв начин от органите на реда.
В момента се провежда софийският автосалон Sofia Motor Show, където се представят най-новите автомобили. Все по-голяма част от тях са електрически или хибридни, като един от малкото борци за въвеждането на по-адекватни правила са Асоциацията на автомобилните производители ААП, които са съорганизатори на мероприятието. Ето какво сподели по темата Александър Костадинов – директор „Маркетинг и продажби“ в „Мото-Пфое“.
Г-н Костадинов, как регулациите променят автомобилната индустрия? Ще станат ли ДВГ „жертва“ на екологичните политики?
Като всяка индустрия, автомобилната следва рамките, зададени от тези, които определят политиката в дадена област. Посоката е ясна за всички потребители и производители – новото поколение мобилност, която е чиста, устойчива, автономна, с възможност да е споделена. Слуховете за смъртта на двигателя с вътрешно горене са силно преувеличени, но тенденцията е замяната му с електрически.
Може ли Европейският съюз да принуди българските потребители да се обърнат към новите и екологично чисти коли с административни мерки?
Според мен българското правителство на първо място следва да създаде нова рамка, която да стимулира използването на екологично чиста мобилност, колите по пътищата да отговарят на техническите изисквания, в това число ако имат катализатор, той да е изправен. Предизвикателствата в тази област са разбираеми за всички. На ход е държавата, която да създаде и провежда такива политики.
Еко стандартите щадят хората и околната среда, но за мнозина са скъпо удоволствие. Как да настигнем промяната?
Баланс между едното и другото е ключът към решаването на подобна дилема. В момента баланс няма – наказват се тези, които купуват нови, щадящи здравето на всички ни автомобили, и се стимулира вносът и използването на амортизирани и силно замърсяващи автомобили.
Имате ли конкретни предложения за промяна в данъчната система, която да стимулира навлизането на екологично чисти коли?
Аз бих предложил да се обърнем към добрите практики, включително на близки като икономическо развитие страни наши съседи. Редно е автомобилите, които замърсяват най-много, да плащат най-високи данъци – добър стимул потребителите да се замислят за отпечатъка, който оставя техният автомобил. Ограничения до центъра на големите градове за автомобили, които не отговарят на Евро 5 или 6, също са част от подобен подход. Данъчни стимули, екологични субсидии за електрически и хибридни автомобили са друга част от потенциални мерки.
Не на последно място е комуникацията с потребителите и осъзнаването на проблема от една страна (най- мръсен въздух в Европа) и решението, част от което сме всички ние.
Какво ни показва индустрията на Автомобилния салон в София, който ще продължи до 22-ри октомври?
Представляваните от нас марки, както и повечето производители, показват колко далеч е стигнал прогресът при автомобилите – сигурност и безопасност, ефективност, свързаност, автономия. Автомобилът през 2017 г. е много различен от този през 1987. На изложението посетителите ще могат да усетят и духа на 2027 г.