Последната статистика на МВР, показваща броя на регистрираните автомобили в страната към месец юни тази година, показва един доста обезпокоителен факт. Неточен показател в статистиката на МВР е броят на леките коли с автомобилни газови уредби. От министерството посочват, че те са само 24 000, но в действителност бройката им е далеч по-голяма. Просто само 24 000 са регистрирани. Защо?
Отговорът на този въпрос е, че бюрократичните пречки за това не са никак малко, годишните технически прегледи са със занижени изисквания и не на последно място - защото българите не са запознати с написаното в Закона. Ето ккави са изискванията в наредба 32 за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства (публикувана в Държавен вестник, брой 73 от 02.09.2014 година).
1. Пътните превозни средства с допълнително монтирани уредби, които позволяват работата на двигателя с ВНГ или СПГ, подлежат на първоначална проверка за установяване на съответствието им с изискванията по чл. 20 от Наредба № Н-3 преди първия периодичен преглед на ППС след извършването на монтажа на уредбата. /чл.29,ал.3/
2. Първоначална проверка за установяване на съответствието с изискванията по чл. 20 от Наредба № Н-3 се извършва и когато при периодичния преглед на ППС се установи несъответствие между данните от монтираната от производителя табелка на резервоара от уредбата, която позволява работата на двигателя с ВНГ или СПГ, и данните за резервоара, вписани в информационната система по чл. 11, ал. 3 при предишен периодичен преглед на същото ППС. /чл.29,ал.4/.
3. При първоначална проверка на допълнително монтирана в МПС уредба, която позволява работата на двигателя с ВНГ или СПГ, освен останалите необходими документи се представя и протокол за монтиране на уредбата по чл. 20, ал. 2 от Наредба № Н-3. /чл.30,ал.3/.
4. При първоначална проверка на допълнително монтирана в МПС уредба, която позволява работата на двигателя с ВНГ или СПГ, председателят на комисията, извършила проверката, издава удостоверение за първоначална проверка на уредба за ВНГ или СПГ (приложение № 8а). /чл.38,ал.7/.
5. Когато заключението от проверката е, че монтираната в МПС уредба, която позволява работата на двигателя с ВНГ или СПГ, съответства на изискванията на Наредба № Н-3, председателят на комисията издава съответния стикер, обозначаващ вида на горивото. /чл.38,ал.8/.
6. Удостоверението и знакът се издават, когато заключението от прегледа е, че ППС е технически изправно и уредбата, която позволява работата на двигателя с ВНГ или СПГ, отговаря на изискванията./чл.38,ал.9/.
7. Не подлежат на първоначална проверка ППС, за които преди влизането в сила на тази наредба:
- в свидетелството за регистрация на ППС е отразено оборудването с уредба, която позволява работата на двигателя с ВНГ или СПГ, или
- има издадено удостоверение за техническа изправност на ППС, част І, буква А, в което е отразено, че ППС е с монтирана уредба на ВНГ/СПГ или водород.
В началото на годината се обсъждаха нови мерки и глоби за собственици, "забравили" да съобщят на КАТ, че са си инсталирали нефабрична газова уредба, но както личи от статистиката те не носят желаният успех. А ако регистрацията бъде направена по-лесна и нескъпо струваща, то тогава голям брой от собствениците на коли с АГУ ще регистрират своите уредби, те ще минават всяка година технически преглед и инцидентите с дефектиращи АГУ-та ща се в пъти по-малко.