Toyota ускорява внедряването на водородната мобилност в реалния свят, като пуска в експлоатация своя Crown Sedan FCEV 2023 – вторият автомобил на марката с горивни клетки след Mirai – в условия на висока натовареност като такси и полицейска кола в Япония. Това внедряване се разглежда като решаващ експеримент за определяне на ефективността на водорода в мащабния ежедневен транспорт извън потребителското използване.
Основата на системата е горивната клетка от Mirai, която захранва заден електромотор с мощност 180 к.с. (134 кВт) и въртящ момент 300 Нм. От решаващо значение за търговските автопаркове е, че водородът, съхраняван в три резервоара под високо налягане, осигурява изключителен максимален пробег до 820 км с едно зареждане.
Пилотният проект „Tokyo Taxi Pilot“: Флот от тези таксита Crown FCEV вече се движи в гъсто населената градска среда на Токио, като се очаква броят им да достигне около 200 автомобила до края на март 2026 година. С отличителна черна окраска със сини графики и стикери Tokyo H2, автомобилите предлагат първокласно преживяване за пътниците, с просторно пространство за краката на задните седалки, екрани в стил таблет на облегалките, индивидуален климатик, интегриран в подлакътника, и дори вградени масажни функции за задните седалки. Въпреки значителната дължина на автомобила от 5030 мм, шофьорите хвалят плавното, тихо и изтънчено шофиране. Таксиметровите тарифи се запазват на стандартната цена от 500 йени (3 долара), което прави водородната опция напълно достъпна. Изпълнителният директор на Toyota Коджи Сато подчерта, че програмата е „огромна първа стъпка“ към проучването на оптималния баланс между предлагането и търсенето на водород.
Разширявайки пилотния проект, Toyota достави и полицейска кола Crown Sedan FCEV в префектура Фукушима през декември 2024 година. Тази патрулна версия заменя дискретния вид на таксито с традиционната черно-бяла полицейска схема, допълнена с монтирани на покрива светлинни сигнали, ярки надписи и уникални графики, вдъхновени от планината Фуджи, на капака, като стандартният знак е заменен със златен емблема.
За клиентите, които се колебаят относно водородната инфраструктура, Toyota предлага и стандартния Crown Sedan с традиционна 2,5-литрова самозареждаща се хибридна система, заедно с FCEV версията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 водородът
Коментиран от #3, #9
19:32 04.12.2025
2 Пич
Коментиран от #6
19:35 04.12.2025
3 Водороден цикъл
До коментар #1 от "водородът":
Да, но водородните са на ниво ДВГ от преди сто години. Все още е нова и неразработена технология.19:59 04.12.2025
4 авто фен
20:55 04.12.2025
5 Варна 3
21:45 04.12.2025
6 Ако това е грозна
До коментар #2 от "Пич":
кола, даже не искам да чета какво китайско ще посочиш за красиво. Тойота не залагат особено много на ефектен външен вид, но тук определено ми допада. Водородът е твърде нова технология за момента, години ще минат преди да стане масова и да има инфраструктура за нея, ако въобще това е бъдещето или една от технологиите на бъдещето.22:06 04.12.2025
7 Тесльо=идиот
10:04 05.12.2025
8 дизелодрогиран
10:14 05.12.2025
9 биолог
До коментар #1 от "водородът":
знаеш ли колко енергия ти трябва за пиролиза на водата за да получиш този водород? Ша бъхтиш централите на въглища и газ, за кола бомба на улицата?Коментиран от #10
10:16 05.12.2025
10 Това за електролизата е така
До коментар #9 от "биолог":
Чрез нея се получава "зелен" водород. Но този процес е много скъп. Затова се използва т.н. "сив водород". Той се получава чрез парно конвертиране (SMR) на приподен газ - Метан и се отделя СО2. Така се получава 90% от промишления водород.Във водородната горивна клетка се получава електричество и се отделят водни пари, но замърсяване няма.
С горивната клетка на Мирай се осигуряват около 150 000 мили преди да се наложи рециклиране.
Целият процес от производството, транспорта, съхранението, получаването на електроенергия е около 45% по скъп при използването на водород в сравнение с директно зареждане на батерията за електромобила.
Коментиран от #11
00:41 06.12.2025
11 Съвсем точно
До коментар #10 от "Това за електролизата е така":
Го написа. Когато цената на водорода стане колкото на газта и се продава навсякъде, EV ще останат в историята. Дали ще се стигне до този момент може само да гадаем.07:09 06.12.2025