Многоцелеви лъв
Компактен и многофункционален ван с грубовата външност, изискан интериор и леко повишена проходимост
Във военната авиация съществува тип самолети, наречени многоцелеви изтребители. Те са предназначени за изпълнение на комплекс от задачи, присъщи за голяма част от останалите бойни летателни апарати. Нещо подобно, но в автомобилен вариант, са се опитали да направят французите от Peugeot. Новата им разработка носи четирицифреният индекс 3008 и представлява компактен и многофункционален ван с грубовата външност, изискан интериор и леко повишена проходимост.
Предвид тези си характеристики автомобилът е подходящ както за градски, така и за извънградски пътешествия, при това при лоши метеорологични условия и при лек пресечен терен се държи доста по-добре от конвенционалните модели с предно предаване. В това имахме възможността да се убедим след обстойния тест-драйв, който направихме. 3008 се предлага на българския пазар отскоро, а шест месеца след лансирането му в Европа са продадени 50 000 екземпляра - цифра превишаваща с 15% предвидения от марката обем. Дали обаче този многоцелеви лъв ще се наложи на нашенския пазар, предстои да разберем. Сега ще ви разкажем за първоначалните си впечатления от модела. Кросоувърът, както французите наричат 3008, който попадна в ръцете ни, беше оборудван с двулитров дизелов агрегат с мощност 150 к.с. и най-високо ниво на екипировка Premium Pack.
Екстериор
Новият модел в гамата на “Лъвчетата” се отличава с грубоват дизайн. Този ефект е умишлено търсен и цели да причисли модела към т.нар. паркетни всъдеходи. Основна роля за тази външност играе отсечената “муцуна” с голяма радиаторна решетка. Наред с това обаче автомобилът има доста сходни черти с минивановете - структурата е двуобемна, но моторният отсек прелива много плавно в пасажерския. Това се постига основно чрез голямото и полегато предно стъкло. Калниците са силно раздути, а отзад “всъдеходният” ефект е засилен от черната леко изпъкнала броня. Нотката авангардизъм, която няма как да не присъства във френски автомобил, е подчертана от нетрадиционните със своята форма задни диодни светлини. Предните пък са сходни с тези на останалите модели от марката, като по този начин е запазена фирмената идентичност на модела.
Интериор
Вътрешността изглежда доста интересна и в същото време традиционна. Уредите са основно аналогови циферблати, като липсват големи електронни дисплеи. Те са съсредоточени предимно пред водача и се характеризират с информативност. Малко неудобство предизвикват разположените зад, а не на волана бутони за управление на аудиото и темпомата, но всичко това е въпрос на навик и не би следвало да го причисляваме към недостатъците на модела. Интерес представлява средната конзола и най-вече нейната хоризонтална част. Тя е много широка и вдигната високо, като под нея се намира огромна хладилна жабка. От страната на пасажера е разположена ефектна, но ненужна дръжка, имаща за цел да подчертае факта, че човек се намира в кросоувър. Заради масивната конзола обаче страда мястото за краката на пасажера до водача. Там е по-тясно, но не така стоят нещата отзад. Задният диван е широк и удобен, а пространството е предостатъчно. Багажният отсек не впечатлява с кой знае колко голям обем, но функционалността му е на ниво. Петата врата се отваря на две части и е разделена хоризонтално. Долната е малка, но освен че прави пода и отвора равни, при нужда излиза навън, за да подпомогне товаренето на тежък багаж. Асиметрично делимата задна седалка пък може чуствително да увеличи полезния товарен обем. Още един плюс е наличието на т.нар. ски отвор в по-голямата част от облегалката, позволяващ превозването на дълги предмети. Осветлението в багажника представлява подвижен фенер, стабилно позициониран в една от нишите. При нужда се изважда и може да се ползва за най-различни предназначения.
Ще завършим подтемата с още един малък недостатък на иначе функционалният и уютен салон. Става дума за пластмасовите детайли в салона. Те изглеждат добре, но са твърди, което води до леки поскърцвания при движение по неравен терен. Всичко останало е на ниво и е без забележка.
Двигател и ходови характеристики
Неведнъж сме говорили за HDI агрегатите на Peugeot. Двулитровият, с който беше оборудван изпитваният от нас автомобил, не е изключение и представлява отличен вариант за подобен род автомобили. Динамичен е и същевременно икономичен. По-интересна обаче е системата grip control, която има за цел да замести предаването на въртящия момент и към задния мост. Тя представлява адаптивен контрол на сцеплението, който работи в пет различни режима. Управлява се от селектор, позициониран удобно в задната част на централната конзола. Петте положения: “стандарт”, “сняг”, “мокра трева и кал”, “off-road”, “пясък”, а също така и изключване на електронната стабилизираща програма, способстват за подобряване на проходимосттта на кросоувъра в различните пътни ситуации, като за това се използва само предното предаване. Доколко обаче е сполучлив този grip control? Във всеки случай не може да замени четирите задвижващи колела, но е много по-добър от стандартното предно предаване.
Останалите възли и агрегати са на обичайното добро ниво. Управляемостта е отлична, а возията - по-скоро мека.
Цена
Не е от най-ниските, но както е видно, има и по-скъпи алтернативи. Всичко тук опира до предпочитания за марка и наличие на необходими екстри, които са различни в предлаганите на пазара кросоувъри с предно предаване.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Двигател: | Редови четирицилиндров четири клапана на цилиндър |
|
Работен обем | 1 997 куб. см | |
Максимална мощност | 110 Kw/ 150 к.с. При 3 750 об/мин. | |
Максимален въртящ момент | 340 Нм при 2 000 об/мин. | |
Скоростна кутия | шестстепенна механична | |
Степен на сгъстяване | 17.6:1 | |
Маса на единица мощност | 10.7 кг/к.с. (14.6 кг/Kw) | |
Габарити: | ||
дължина | 4 365 мм | |
широчина | 1 837 мм | |
височина | 1 639 мм | |
Междуосие | 2 613 мм | |
Маса | 1 604 кг | |
Допустимо натоварване | н.д. | |
Обем на товарния отсек | 432 - 1 241 л | |
Вместимост на резервоара | 60 л | |
Разход на гориво: | ||
градско | 7.1 л/100км | |
извънградско | 4.7 л/100км | |
комбинирано | 5.6 л/100км | |
Ускорение: | ||
от 0 до 100 км/ч, сек | 9.7 | |
Максимална скорост км/ч. | 195 | |
Гуми отпред/отзад | 225/50 R17 |
|
Спирачки отпред/отзад | дискови вентилирани / дискови |
ЦЕНА НА АВТОМОБИЛА
Цена 50 793 лв.
Базово оборудване
ABS (антиблокираща система с електронно разпределение на спирачното усилие), ESP (електронна система за стабилност включително система притив приплъзване ASR), Осем въздушни възглавници, Предни и задни триточкови колани с ограничител на усилието, Индикация звукова и светлинна при откопчани предни колани, Двузонов климатроник с автоматично рециклиране на въздуха, Ел. ръчна спирачка, Борд компютър, Ел. отопляеми и управляеми странични огледала за обратно виждане, Модулируемо вътрешно обзавеждане, Подвижно дъно на багажника с възможност за три нива, Радио RD4 с MP3 и пакет високоговорители, Резервна гума стандартен размер, Регулируема по височина предна пътническа седалка, Допълнителни фарове за мъгла, Регулатор / ограничител на скоростта, Кожен волан, Прагове брони и лайстни с черно покритие, Лети джанти, електрохромно вътрешно огледало, ел.стъкла, ел. заключване на задни врати, отопляеми предни седалки, сиви стелки с кант, лумбално регулиране на седалката на водача, централно заключване с дистанционно управление, щори, кожен кожух на скоростния лост и др.
Цените на модела и алтернативите са за България с включени такси и ДДС
АЛТЕРНАТИВИ
Работен обем | 1 995 см3 | Работен обем | 1 968 см3 | Работен обем | 1 968 см3 |
Мощност | 110 кВ/150 к.с. | Мощност | 103 кВ/140 к.с. | Мощност | 103 кВ/140 к.с. |
при об/мин | 4 000 | при об/мин | 4 000 | при об/мин | 4 000 |
Въртящ момент | 340 Нм | Въртящ момент | 320 Нм | Въртящ момент | 320 Нм |
при об/мин | 2 000 | при об/мин | 1 750 - 2 500 | при об/мин | 1 750 - 2 500 |
Габарити |
4315/1783/1606 мм. |
Габарити | 4493/1788/1622 мм. | Габарити |
4391/1794/1635 мм. |
База | 2 631 мм. | База | 2 576 мм. | База | 2 678 мм. |
Ускорение | 10.5 сек. | Ускорение | 10.2 сек. | Ускорение | 10.4 сек. |
Макс. Скорост | 191 км/ч. | Макс. Скорост | 196 км/ч. | Макс. Скорост | 194 км/ч. |
Разход на гориво: | Разход на гориво: | Разход на гориво: | |||
Градско | 8.6 л/100 км. | Градско | 7.7 л/100 км. | Градско | 7.6 л/100 км. |
Извънградско | 5.5 л/100 км. | Извънградско | 5.3 л/100 км. | Извънградско | 5.2 л/100 км. |
Цена на модела с ДДС | Цена на модела с ДДС | Цена на модела с ДДС | |||
Elegance |
45 727 лв. | 46 380 лв. | 53 412 лв. | ||
Цени на някои екстри: | Цени на някои екстри: | Цени на някои екстри: | |||
ESP |
серийно |
ESP | серийно | ESP | серийно |
Еърбег 4 бр. | серийно | Еърбег 4 бр. | серийно | Еърбег 4 бр. |
серийно |
Климатроник | серийно | Климатроник | серийно |
Климатроник |