Отидете към основна версия

12 Ноември, 2019 19:45, обновена 12 Ноември, 2019 19:45 110 085 128

Защо японците продават колата след третата година?

Битува мнение, че повечето японци карат нови коли, защото данъците върху старите са неоправдано високи. Според друга версия пък Страната на изгряващото слънце е толкова напреднала в технологично отношение, че жителите ѝ няма как да се возят в архаични автомобили на повече от три години. Каква всъщност е причината японците да сменят колите толкова често обяснява порталът Autorambler.ru, който преразказва впечатленията на живеещия там руснак Алексей Русакович.

На първо място покупката на кола в Япония е свързано с редица усложнения. Купувачът трябва да удостовери документално, че разполага с паркомясто в радиус от 2 км от домашния му адрес.

Размерът на годишния данък зависи не от възрастта на автомобила, а от обема на двигателя. За мотори с кубатура до 1.0 литър той е 29 500 йени (€245). Ако работният обем е между 2.5 и 3.0 литра данъкът скача на 51 000 йени (€424), а между 4.5 и 6.0 литра - на 88 000 йени (€732). За коли на възраст над 13 години се плащат допълнителни 10%, но тази сума едва ли може да принуди японеца да смени старата си кола с нова.

Истинската причина за бързия "оборот" на автомобили в Япония всъщност се корени в тамошната система за технически надзор, наречена "шакен" (車検). Освен да проверява изправността на моторните превозни средства с обем на двигателя над 250 см3, тя трябва да установява незаконни модификации. Оказва се обаче, че "шакен" функционира и като икономически стимул за покупката на нова кола.

Леките и т.нар. "кей" коли със законово стандартизирани размери и характеристики на двигателя подлежат на първи преглед три години след покупката. След това "шакен" се провежда на всеки две години и не е никак евтино удоволствие.

Собственикът на автомобила трябва да плати държавни налози - данък върху теглото, задължителна застраховка за две години напред и фиксирана такса за обработка на документацията. Същинският преглед се заплаща отделно, също както и останалите разходи за привеждане на колата в изрядно състояние и ремонти.

Така цената на "шакен" лесно може да превиши 100 000 йени (€832). Това кара много японци да предпочетат покупката на нова кола още преди изтичането на първия технически преглед, за да не обременяват бюджета си с излишни разходи. Това обяснява и защо употребяваните автомобили в Япония се обезценяват толкова бързо и нерядко се продават за едва 25% от първоначалната си стойност след седмата година.

Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 151 гласа.

Свързани новини