"BMW никога няма да произведе М-ка с предно предаване" - това са думи на шефа на M GmbH, които той изрече съвсем наскоро. Новата първа серия на BMW обаче мина на предно предаване и явно няма връщане назад, защото е направена на такава платформа. Тя е обозначена с индекс UKL и се смята от специалистите за много добра, но... автомобилите, направени на тази база са с предно предаване.
Новото M135i обаче е снабдено със системата xDrive и на практика не е с предно, като на пръв поглед е доста сходно със своя предшественик M135i xDrive от 2015-а. Да, ама не, както каза един известен български журналист през 1992-а по съвсем друг повод. В нашия случай говорим за факта, че в предишната "единичка" 4х4 системата работеше основно на задния мост и при нужда включваше предния, докато сега, при новата версия е точно обратното. Това всъщност е най-голямата промяна при новото най-евтино BMW.
Въпреки това "Единичката" винаги е била и ще си остане един от европейските бестселъри на марката.Статистиката сочи, че от всички продадени до момента BMW-та от първа серия, 80% са реализирани на територията на Стария континент, а европейците обичат субкомпактни хечбекове с предно предаване (справка - най-продаваната кола в Европа от години е VW Golf). Така че преходът на предно предаване изглежда напълно логичен, но не и за хардкор феновете на марката.
Екстериор
Външно третото поколение на 1-series изглежда по-динамично и по-спортно. Реално то е направено на базата на субкомпактния ван BMW 2 Series Active Tourer, но е станало по-компактно. Дължината вече е 4 319 мм, а междуосието - 2 670 мм. Като цяло външността е типична за автомобил от С-сегмента, а спортната визия и агресивната "муцуна" са подсилени от по-големите "бъбреци" на радиаторната решетка. В случая обаче те не са прекалено големи.
Новата графика и форма на задните светлини пък определено прави "единичката" много по-модерна. Отстрани на очи се набиват преработената чупка на Хофмайстер, новите дръжки на вратите и опционните 19-цолови джанти. Като цяло дизайнът на автомобила е кардинално различен и промените по екстериора се виждат от пръв поглед. Не точно така стоят нещата в салона на колата, въпреки че и там има доста промени, както и значително повече екстри.
Интериор
Основната новост е свързана с различния кокпит, който вече е изцяло дигитален. Седалките са станали значително по-спортни, разполагат с изразена странична поддръжка, твърди са, но не са неудобни. За пръв път за модела ще се предлага като опция панорамен покрив. Още едно от положителни неща, свързани с прехода към предно предаване е фактът, че заради това салонът е станал по-широк. Разстоянието в областта на краката на пътниците отзад се е увеличило с 33 мм, над главите им - с 19 мм, а в зоната на раменете - с 13 мм. Багажното отделение също е малко по-голямо (+20 литра) и вече е 380 литра.
Арматурното табло се вписва напълно в стилистиката на останалите нови модели на компанията. Вдясно от приборния панел е разположен 8.8-инчовият сензорен екран на мултимедийната система, който може да се управлява с жестове. На по-скъпите версии се монтира 10.25-инчов дисплей. Като цяло интериорното пространство впечатлява с качество, както са сглобката, така и на самите материали, с наличие на повече екстри, но освен новите дигитални уреди на таблото и различната (по-спортна) форма на седалките не се различава драстично от предшественика си.
Двигател и ходови характеристики
F40 се предлага с два бензинови двигателя и три турбодизела. Най-достъпната модификация 118i има трицилиндров 1.5-литров мотор с мощност 138 к.с. и въртящ момент 220 Нм, съчетан с 6-степенна механична трансмисия или 7-степенен автоматик. Базовата дизелова модификация 116d се оборудва с 1.5-литров агрегат със 115 к.с. и 270 Нм, а 118d - с четирицилиндров двигател с обем 2.0 литра, мощност 148 к.с. и максимален въртящ момент 350 Нм.
Най-мощният турбодизел на версията 120d xDrive има същата кубатура, но развива 188 коня и 400 Нм. На върха на гамата е версията M135i xDrive, която се оборудва с най-мощния 2.0-литров четирицилиндров мотор - 306 к.с. и 450 Нм. Последните два агрегата са оптимални за новата "единичка". Дизелът е икономичен, разполага с прилична тяга, но при по-спортна езда, заради новото предно предаване, определено има момент на недозавиване. С други думи и като возия, и като поведени е на пътя, новата първа серия на баварците няма недостатъци, но и не се отличава много от "масовката" в С-сегмента.
Цени
Въпреки че още в заглавието казваме, че става дума за най-евтиното BMW, новата първа серия съвсем не е евтина на фона на масовите конкуренти в голфовия клас. Тя обаче е от т.нар. премиум клас, където цените са далеч по-високи. За тези пари (виж ценовата листа по-долу) получавате един приятен за каране хечбек, който ще ви впечатли с технологии, с прецизно германско качество, с много екстри и с оптимална возия, но няма да ви достави същото удоволствие от шфирането, каквото бихте изпитали от неговия предшественик. Защото, вече е като всички останали в този клас - с предно предаване.