Шибеник, Хърватия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Само преди месец, в Португалия, Peugeot проведе първите динамични тестове на новото 208, откъдето ви направихме преки свидетели на впечатленията си от френския субкомпактен автомобил. Сега дойде ред и на неговия нов "брат" Opel Corsa. От немската марка бяха избрали Хърватия, за да покажат на журналистите какво представлява шестото поколение на най-продавания им модел. Наш екип отново беше на мястото на събитието, а първото, с което ще започнем, е фактът, че определението "брат" не е съвсем точно. Ето и как видяхме новата Corsa F.
Екстериор
Още на пръв поглед се вижда, че Corsa F има подчертано германско лице. Въпреки че се прави на същата платформа CMP, на която французите вече произвеждат 208, колата изглежда различно. Подчертано германският дизайн прави Corsa малко по-консервативна и в същото време по-спортна. За това спомагат най-вече леко раздутите калници и хоризонталните линии в радиаторната решетка, които продължават с характерния, за моделите на Opel, светлинен подпис, който е ефектно интегриран във фаровете. Така колата изглежда и по-широка.
Всъщност обаче тя е по-тясна (1 745 мм) със само един милиметър от своя предшественик. Дължината е увеличена с 39 мм и вече е 4060 мм, а височината е намалена с 48 мм. Интерес от екстериорната визия представляват и още два акцента - скосеният в задната част таван, завършващ с ефектен спойлер и разтегленото с 28 мм междуосие, което е за сметка на задния надвес. Всичко това прави колата да изглежда стабилна и мускулеста. Като цяло дизайнът обаче е по-консервативен в сравнение с твърде екстравагантното Peugeot 208 - умишлено търсен ефект, който ще се хареса на по-голямата част на привържениците на германски автомобили.
Интериор
Вътре салонът е модерен, но подобно на външния вид не е екстравагантен. Предните седалки изглеждат спортни, не са големи и са с прилично изразена странична поддръжка. Те не са и меки, но предлагат много добра ергономия и дори и ръстови пасажери се чувстват достатъчно комфортно. Материалите в купето не са скъпи, но пък изглеждат добре, а сглобката е на много високо ниво - скърцания и паразитни шумове липсват. Арматурното табло също е решено в хоризонталната равнина и визуално разширява салона на колата. Уредите са информативни, изцяло дигитални в по-високите нива, като клъстерът от прибори пред водача се предлага и в аналогов вариант. Последният, макар и по-евтин, изглежда много по-добре от екрана, разположен пред водача във версиите с високо оборудване.
Именно този електронен клъстър е един от малкото минуси в салона на Corsa F. Другите такива са свързани с мястото за краката на пасажерите отзад, което подобно на това на Peugeot 208, не е от най-големите в сегмента. Завъртяната към водача централна конзола изглежда много добре, но именно заради ориентирането ѝ към водача, частта и от страната на пасажера създава лек дискомфорт за левия му крак. Ергономията на мястото на водача обаче е без каквито и да било забележки. Що се отнася до багажното пространство то не е голямо, но е практично, а обемът му се вписва идеално в средното за класа. Вместимостта от 309 литра е по-голяма с цели 24 литра от тази на предишното поколение. В обобщение ще кажем, че интериорът не е свръхлуксозен и въпреки някоите гореописани недостатъци, водачът и пасажерите се чувстват удобно и приятно, дори и при по-дълги пътувания.
Двигател и ходови характеристики
Тук всъщност открихме най-съществените разлики между новата и старата Corsa, както и между Corsa F и Peugeot 208. Започваме с уточнението, че новото шесто поколение на Corsa се прави в завода на марката в Сарагоса, където се правеха всички предишни пет поколения. Именно там германските специалисти, които получават платформа и двигатели от французите, правят колата да е по-различна. Различните настройки на шасито (CMP), на скоростната кутия и на част от помощните възли и агрегати, правят возията по-твърда, а управляемостта - по-прецизна. Самата возия е по-твърда от тази на 208, но за сметка на това колата е доста по-стабилна в завои с висока скорост. Що се отнася до моторите и скоростните кутии те са идентични с тези на 208 - три бензинови трицилиндрови мотора и един четирицилиндров дизел. Базовият бензин без турбо не се представя добре, въпреки крайно ниското тегло от 980 килограма на новата Corsa. Дизелът има добър въртящ момент, но е по-тежък, което пък се отразява на управлението на автомобила в по-екстремни ситуации.
За разлика от 208, където според нас най-удачен бе бензиновият мотор със 130 коня, тук предпочитанията ни падат върху бензиновия мотор със 100 конски сили, работещ съвместно с механична трансмисия. В тази комбинация Corsa е по-безшумна, достатъчно динамична и икономична. При почти сходна динамика между тази комбинация и бензиновата със 130 к.с. плюс автоматична осемстепенна скоростна кутия, разликата в разхода е над литър на сто в полза на 100-коньовия вариант. Ако трябва да обобщим ситуацията, ще кажем, че германските специалисти са успели да направят доста "по-драйвърски" настройки от французите. Достатъчно мощната и много лека Corsa има свойството да насърчава шофьорите. Воланът е много информативен, а превключването на скоростите при механичната трансмисия е изключително леко и еластично. Доброто ускорение ни провокира да опитаме и по-опасни маневри с висока скорост, при които стабилизиращата система почти не се намесва, но не се и налага.
Цена
Екстрите на Corsa не са никак малко за автомобил от този клас, като от тях интерес представляват матричните LED-светлини, масажната функция на седалките, осемстепенната автоматична скоростна кутия, както и платформата, на която могат да се монтират, както двигатели с вътрешно горене, така и изцяло електрически силов тракт. Електрическата версия ще започне да се продава през пролетта на следващата година, но вече може да се поръчва в България. За стандартната Corsa F, цените у нас също са ясни. И те без колебание могат да бъдат определени, като атрактивни, а ДВГ версиите на Corsa F вече са налични в родната дилърска мрежа.